جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جام جهانی و فرصت هایی که از دست دادیم؛

تیم ملی، چهار سال بعد این گونه اعزام نشود!

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۱:۴۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |سامان بدر*:  جام جهانی به ایستگاه پایانی خود رسید. هرچند برای ایرانی‌ها خیلی مدت پیش تمام شده بود و بعد از آن هم دیگر رغبت زیادی برای تماشای مسابقات باقی نمانده بود. شاید از همین جهت بود که مسئولان قطری برگزاری مسابقات که نسبت به برخی تحرکات سیاسی واعتراضی حساسیت زیادی نشان می دادند، بعد از حذف تیم ایران اعلام کردند که حالا می‌توانید هر پرچم و نشانی که دوست دارید را به ورزشگاه بیاورید. ولی دل خوش برای فوتبال دیدن سیری چند! البته که تعداد بازی‌های جذاب جام جهانی به اندازه انگشتان یک دست هم نبود که پای تلویزیون بنشینیم و با حرف‌ها و سوتی‌های میثاقی و خیابانی سرگرم شویم.

نتایج ایران مایوس کننده بود، ولی نتیجه فوتبالی قابل جبران است. چیزی که نباید تکرار شود اتفاقات و حواشی بود که برای ایرانی‌ها در جام بیشتر از خود متن مهم‌تر بود. اگر جلوی آن گرفته نشود، همچون زخم چرکینی به تمام بدن می رسد.
روزنامه‌ای بعد مسابقه با آمریکا تیتر زده بود «خوشحالی عده‌ای برای پیروزی آمریکا در جام جهانی ارزش جامعه‌شناسی ندارد»، دیگری هم نوشته بود که «مهم این است که هشتاد میلیون ایرانی ناراحتند». با یک تیتر سر و ته قضیه را به هم آوردند و به زعم خودشان پرونده را بستند. مساله‌ای که نشان می‌دهد چیزی حل نشده و تنها چند رسانه معلوم‌الحال بی‌توجه به واقعیات، ادعای پایان ماجرا می‌کنند و از این نظر مسئولان را به اشتباه می‌اندازند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا رسانه‌ای که با مواضع متفاوت به فاصله یک روز، بازیکنان ایران را اول بی‌غیرت و بعد باغیرت می‌خواند و در سیاسی شدن فوتبال می‌دمد و بعد از باخت ایران، پای اسرائیل و آل سعود را به ماجرای فوتبالی باز می‌کند؟
شما تصور کنید چهار سال بعد هم قرار است همین اتفاقات بیفتد؛ مردم همچنان نگاه مثبتی به تیم ملی کشورشان نداشته باشند. بازهم برخی تحت عنوان فعال رسانه و بدون هیچ کارکرد ملموس رسانه‌ای با هزینه بیت‌المال به سه کشور آمریکای شمالی میزبان جام جهانی 2026 اعزام شوند. و باز هم دوقطبی‌هایی در این باره ایجاد شود.
ملاحظات پیرامون این این جام جهانی همچنان ادامه دارد. قرار بود این تورنمنت جهانی موقعیتی برای درآمدزایی ایران شود. حتی مذاکراتی هم برای فراهم کردن شرایط حضور گردشگران در ایران هم صورت گرفت؛ اما نتیجه آن صفر بود.
این جام با همه فرصت‌هایی که داشت در میان انفعال و بی‌عملی مسئولان مربوطه، بدون هیچ فایده‌ای برای ما تمام شد وبه جز دریغ‌ها وحسرت‌هایی که در میان است، باید دربرگیرنده درس‌هایی هم باشد. مسئولانی که البته به مدیران فوتبالی کشور منحصر نمی‌شوند و در نگاهی وسیع‌تر مسئولان قوای سه‌گانه کشور را نیز در بر می‌گیرد.

* سردبیر حکایت گیلان

منبع: روزنامه همدلی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان