جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشینه‌ی قدیم ایران به یادگار مانده است، کمتر از ۱۰ روز مانده به شب یلدا، به بررسی قیمت اقلامی که در این شب مصرف میشود میپردازیم.

خانواده‌های ایرانی در چنین شب‌هایی غذاهای پلویی را به فست فودی ترجیح میدهند در ادامه به بررسی کامل هزینه یک شب برای یک خانواده ۴ نفری میپردازیم.

هر یک کیلو مرغ ۶۰ هزار تومان که اگر یک مرغ را ۲ کیلو در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۲۰ هزار تومان مرغ و یک کیلو برنج، اگر پاکستان یا هندی باشد حدودا ۴۰ هزار تومان و اگر ایرانی باشد حدود ۱۲۰ هزار تومان میشود. روغن، پیاز، مواد مصرفی مورد نیاز اعم از سبزی یا ماست و .... را مجموعا ۵۰ هزار تومان حساب میکنیم.

شیرینی: تر ۱ کیلو ۱۳۵ هزار تومان، هر یک کیلو شیریتی خشک ۱۳۰ هزار تومان

البته قیمت کیک، بسته به نوع مواد مصرفی دارد ولی میانگین یک کیلوگرم کیک ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، انواع مختلف راحت‌الحلقوم یک بسته مابین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

یک بسته ۱۸۰ گرمی پشمک حاج عبدالله حدود ۲۵ هزار تومان 

میوه: 

 ۱ کیلو خرمالو ۳۵ هزار تومان

هندوانه هر کیلو ۸ هزار تومان که یک هندوانه کوچک حدودا ۵ کیلو میشود

انار هر یک کیلو ۴۰ هزار تومان

سیب: ۳۵ هزار تومان

موز: ۴۹ هزار تومان

یک کیلو میوه خشک ۱۵۰ هزار تومان

آجیل:

یک کیلو آجیل چهارمغز حدودا ۶۰۰ هزار تومان و یک کیلو آجیل مخلوط که شامل فندق، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام ۳۸۰ هزار تومان است.

البته پس از گرانی های چند سال گذشته، آجیل به یک کالای لوکس و البته اختیاری تبدیل شده است زیرا اکثریت مردم توان خرید آن را ندارند.

در این گزارش به مقایسه همین اقلام در آذرماه سال گذشته می‌پردازیم:

آجیل: هر یک کیلو بادام زمینی بو داده: ۲۹۰ هزار تومان، پسته ۲۷۰ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۹۹ هزار تومان، مغز بادام درختی، ۲۲۵ هزار تومان، فندق با پوست ۱۷۵ هزار تومان، بادام هندی ۲۹۰ هزار تومان، مغز فندق ۳۳۰ هزار تومان و تخمه ژاپنی ۱۳۰هزار تومان بود. یعنی یک کیلو آجیل مخلوط چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان و آجیل ۴ مغز ۲۹۰ هزار تومان میشد.

میوه:

قیمت یک کیلو انار ۱۶۵۰۰ تومان، کیوی ۱۴ هزار تومان، سیب ۱۴ هزار تومان، موز ۲۷هزار تومان، هندوانه ۵۵۰۰ تومان، نارنگی ۱۳۵۰۰ تومان و خرمالو ۲۲ هزار تومان فروخته میشد.

شیرینی:

هر یک کیلو شیرینی تر و خامه‌ای ۷۸ هزار تومان و شیرینی خشک ۶۵ هزار تومان بود این در حالیست که در سال ۱۳۹۹ هر یک کیلو شیرینی تر ۴۸ هزار تومان و شیرینی خشک ۳۸ هزار تومان فروخته میشد.

غذا:

هر یک کیلو مرغ تازه در همین روزهای سال گذشته ۳۲ هزار تومان، برنج ایرانی یک کیلو ۷۰ هزار تومان و برنج پاکستانی و هندی هر کدام حدودا ۲۵هزار تومان بود.

افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در مقایسه امسال با سال گذشته متوجه میشویم که تمامی اقلام مصرفی تورم ۵۰ درصدی داشته است.

آجیل مخلوط از۱۵۰ هزار تومان به ۳۸۰ هزار تومان، آجیل ۴ مغز از ۲۸۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان، شیرینی تر از ۷۸هزار تومان به ۱۳۵ هزار تومان و شیرینی خشک از ۶۵ به ۱۳۰ هزار تومان، مرغ از کیلویی ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده است. 

حال با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، گرانی و تورم بالا اگر یک خانواده ۴ نفری برای یک شب دور هم جمع شوند هزینه بالایی را باید صرف کنند البته شب یلدا جزو مناسب‌هایی است که خانواده‌ها دور هم جمع میشوند و شاید این دورهمی ها از ۱۰ نفر نیز فراتر رود ولی ما در این گزارش سعی کردیم هزینه دورهمی یک خانواده ۴ نفری در شب یلدا را حساب کنیم ولی قطعا با افزایش تعداد نفرات، هزینه‌ها نیز چند برابر میشود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان