چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | روسای دو قوه امروز در دو سخنرانی خود در همایش قانون اساسی بر اجرای کامل قانون اساسی تاکید کردند. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قانون اساسی که صبح امروز (شنبه 12 آذر) به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی، در سالن اجلاس سران برگزار شد ابراز داشت: همه ما باید قانون اساسی را میثاق ملی خود بدانیم و اولین نکته‌ای که باید همه توجه کنیم فرهنگ قانون‌گرایی است. قانون و اجرای قانون و فرهنگ قانون‌گرایی مهم‌ترین زیرساخت نرم‌افزاری برای هر جامعه و حاکمیتی است و البته که بیشتر و پیشتر از هر کسی نمایندگان و کارگزاران نظام مکلف به اجرای قانون اساسی هستند.

وی افزود: نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تعیین روابط و انسجام بین حاکمیت و مردم و حفظ یکپارچگی کشور پیاده‌سازی قانون اساسی است. هیچ سندی معتبرتر و مورد وثوق‌تر از قانون اساسی در کشور نداریم. بنابراین همه ما با هر گرایش، سلیقه، دین و مذهب و قومیتی داریم ، به قانون اساسی احترام بگذاریم.

قالیباف با بیان اینکه این سخن درستی است که ما هنوز از همه ظرفیت‌‌های قانون اساسی استفاده نکردیم، عنوان کرد: ما به این قانون در همه قلمروهایی که به آن پرداخته شده توجه نکردیم و به بخشی از آن یا هنوز عمل نکرده‌ایم یا آن طور که باید و شاید نپرداخته‌ایم. بنابراین راهکار نجات‌دهنده برای ما اجرای کامل و متوازن و بدون تحریم و انحراف قانون اساسی است. قانون اساسی حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است.

وی افزود: در بحث حکمرانی نو که نکاتی را خدمت مردم عزیزمان عرض کردم بر همین نکته تاکید دارم که تمرکز ما باید بر اجرای قانون اساسی باشد نه در تغییر مفاد آن. باید بدانیم که حکمرانی یک امر ملی است نه یک شعار سیاسی که با خواستن یا نخواستن یک گروه یا جناح سیاسی تعیین تکلیف شود و باید بدانیم کارآمدی ارزش اصلی حکمرانی است. تا زمانی که به کارآمدی یک پاسخ روشن و مشخص ندهیم و قدرت حل مسئله را پیدا نکنیم قادر نیستیم به مسئله حقوق اساسی مردم پاسخ بدهیم.

همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه نیز  در همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی را میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد نباید به حساب این میثاق ملی نوشته شود»، افزود: قانون اساسی مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیرقابل تغییر هستند، اما در کنار آن روش‌ها و ساز و کارهای اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و عندالاقتضا می‌توان ساز و کارهای اجرای آن را مورد تجدیدنظر قرار داد.

رییسی بر قانون‌مداری به عنوان یک اصل و زیربنا برای اجرای عدالت تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس در هیچ جایگاهی اجازه نقض قانون را ندارد؛ چراکه حتی برای امور فوری و اضطراری هم در همین قانون راهکارها و تمهیداتی اندیشیده شده است.

رئیس جمهور همچنین احیای اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: اگر همه بایدها و نبایدها در مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فهرست و برای همگان تبیین شود، اجرای قانون سهل و آسان خواهد شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان