جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
به مناسبت درگذشت مرحوم ابوالقاسم حسینجانی؛

چرا اعتبارنامه منتخب اول انزلی بعد از انقلاب تایید نشد؟!

۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۲۲:۴۳ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | امروز  اعلام شد ابوالقاسم حسینجانی  شاعر و نویسنده گیلانی  در سن ۷۳ سالگی درگذشت. این شاعر گیلانی بیشتر به خاطر شعرهای انقلابی و مذهبی شناخته شده بود. وی همچنین پدر همسر علی رضا قزوه شاعر معروف اصولگرایان بود. ولی او در عرصه سیاست به دلیل حضور به عنوان اولین فرماندار و نماینده بندر انزلی مطرح شده است. 

حضور حسینجانی در عرصه سیاست اجرایی دیری نپائید و وی بعد از رد اعتبارنامه در مجلس اول بیشتر به سمت کارهای فرهنگی و هنری رفت.

در مجلس اول اعتبارنامه برخی از نمایندگان رد شده است که شاید مشهورترین آن ها خسرو قشقایی، احمد مدنی  حسن بهروزیه ، اسدالله جوانمردی و علی اردلان و ...بودند که برخی توسط نمایندگان و برخی دیگر توسط وزارت کشور از حضور در مجلس محروم شدند. ولی ابوالقایم حسینجانی اولین نماینده ای بود که اعتبارنامه اش رد گردید. 

سیف الله عبدالکریمی ( نماینده لنگرود) عبدالحمید دیالمه (نماینده مشهد) و همچنین محمد علی هادی نجف آبادی (نماینده تهران)  شاخص ترین مخالفان نماینده منتخب بندر انزلی بودند. 

در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی در بندر انزلی مشارکت چندان بالایی صورت نگرفته بود. حتی عدم مشارکت مردم یکی از دلایل مخالفین نیز بود که چرا با وجود  یکصد و پنجاه هزار نفر واجدین شرایط،  فقط پانزده هزار نفر در انتخابات شرکت کرده اند. رای نفر اول و دوم نیز تنها سیصد رای بود و همین نیز به یکی دیگر از دلایل مخالفین تبدیل شد. (هرچند منتخب بعدی هم تقریبا همان آرای حسینجانی را به دست آورد.)

از آن جا که مجلس شورای اسلامی از معدود مراکزی است که مشروح مذاکرات در آن همچنان وجود دارد و اسناد واقعی از آن باقیمانده است، جزئیات اتهامات حسینجانی نیز ثبت و ضبط شده است. اتهاماتی سنگین که شاید در این برهه هیچ کس مایل نیست آن ها را دوباره بازگو کند و شاید امروز مخالفین هم چندان علاقه به پرداختن آن ندارند. هرچند دو نفر از مخالفین اصلی  نماینده منتخب انزلی دیگر در قید حیات نیستند و از شهدای حادثه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی محسوب می شوند. 

. مشروح مذاکرات آن جلسه مجلس را در اینجا می توانید بخوانید

شاید اگر در دوره های بعدی حسینجانی به مجلس راه پیدا می کرد، این چنین مخالف وجود نداشت. ولی برخلاف بیشتر نمایندگان رد اعتبار شده زنده یاد  حسینجانی راه بقیه را نرفت و همچنان در مسیر انقلاب اسلامی باقی ماند و حتی شعر معروف «کربلا منتظر ماست» از وی به جای مانده است. ولی شاید رد اعتبارنامه از آن دست کارهای عجیب و غریبی بود که اکنون به آن نگاه کنیم نوعی نگاه غلطی در آن هویدا بود که می توانستند جلوی آن را بگیرند. مجلس اول از لحاظ این که منتخبین از گروه ها و جریانات مختلف سیاسی بودند، همیشه زبانزد است. با این حال شاید عدم تجربه مجلس داری در آن هویدا بود. در همین جلسه دهم رد اعتبارنامه مرحوم حسینجانی بود که محمدعلی رجایی نماینده منتخب تهران این کم تجرگی را به مجلسی ها یادآور شد که همه تازه کار هستیم. مجلسی که در شروع کار جلوی قصد داشت انقلابی به پا کند و احتمالا نمی دانست از کجا شروع کند و قرعه فال به نماینده منتخب بندر انزلی خورد. 

همرسانی کنید:

نظرات شما:

ابوالفضل قیامی 26 آذر 1401 ساعت 04:09

کاش ادعای مخالفین که منجر به ردداعتبارنامه شد گزارش میشد

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان