جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
یادداشتی از روزنامه نیویورک تایمز؛

ترامپ و شکست در «موج بزرگ قرمز» انتخابات میان دوره ای آمریکا

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۸:۳۸ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر: روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی طولانی به قلم مایکل سی بندر و مگی هابرمن درباره نقش ترامپ در انتخابات میان دوره ای آمریکا پرداخت. این روزنامه با توجه به نتایج معتقد است «موج بزرگ قرمز» ادعایی ترامپ شکل نگرفته است.

در این یادداشت آمده است: رئیس جمهور سابق حدود 300 نامزد را در انتخابات میان دوره ای تایید کرد. با توجه به شمارش آرا، به نظر می رسد که آنهایی که در مسابقات رقابتی شرکت می کنند، نتایج متفاوتی داشته اند.

دونالد  ترامپ روز سه شنبه در رای گیری حضور نداشت، اما او  هدفش کسب پیروزی های کلیدی برای حزب جمهوری خواه بود  تا احتمالاً یک بار دیگر به دنبال نامزدی ریاست جمهوری برود.

چندین مسابقه میدان نبرد خیلی نزدیک در این انتخابات برگزار شد، اما واضح بود که هیچ «موج قرمز غول‌پیکری» وجود نخواهد داشت که آقای ترامپ هفته‌ها از حامیانش خواسته بود تا آن را محقق کند.

در برخی از ایالت های کلیدی، نامزدهای مورد حمایت ترامپ شکست خوردند یا عملکرد ضعیفی داشتند. در پنسیلوانیا، جاش شاپیرو دموکرات در رقابت فرمانداری مقابل داگ ماستریانو جمهوری خواه پیروز شد، در حالی که جان فترمن دموکرات با شکست مهمت اوز، یک جمهوری خواه، کنترل کرسی سنای ایالات متحده را از دست جمهوری خواهان گرفت. در میشیگان، تودور دیکسون، منتخب آقای ترامپ در انتخابات فرمانداری، در تلاش برای برکناری فرماندار گرچن ویتمر شکست خورد. 

در آریزونا، جایی که کری لیک و بلیک مسترز با هم به عنوان نامزدهای «اول آمریکا» در قالب ترامپ کارزار انتخاباتی کرده بودند، هر دو به ترتیب در رقابت‌های خود برای فرمانداری و سنا عقب بودند، اگرچه نتایج خیلی نزدیک بود.

البته برخی از نامزدهای آقای ترامپ عملکرد خوبی داشتند، مانند جی دی ونس، نامزد جمهوری خواه سنا در اوهایو.

 نامزدی که آقای ترامپ شخصاً بیشتر روی او سرمایه گذاری کرده است، بازیکن سابق فوتبال آمریکایی ، هرشل واکر بود که نامزدی وی در سنا در جورجیا با اتهاماتی مبنی بر تشویق زنان به سقط جنین که هزینه آن را پرداخت کرده است، تحت تاثیر قرار گرفته است.

یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های شبانه حزب در فلوریدا به دست آمد، جایی که فرماندار ران دیسانتیس با حاشیه‌هایی که جمهوری‌خواهان دو دهه است در آنجا ندیده بودند، دوباره در انتخابات پیروز شد.

برخلاف چهار سال پیش، زمانی که حمایت ترامپ به رفع کمپین ضعیف دیسانتیس کمک کرد، فرماندار برای انتخاب مجدد از رئیس جمهور سابق کمک نگرفت. دیسانتیس در روزهای پایانی رقابت ها هدف لقب تمسخر آمیز ترامپ قرار گرفت.

ترامپ تا حدودی دیسانتیس را هدف قرار داد. زیرا فرماندار به طور گسترده به عنوان جایگزین اصلی رئیس جمهور سابق برای نامزدی جمهوری خواهان در نظر گرفته می شود. دیسانتیس نگفته است که آیا برای کاخ سفید نامزد خواهد شد یا خیر، اما ترامپ - که انتظار می رود هفته آینده سومین نامزدی متوالی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کند - به خبرنگاران گفته است که به دیسانتیس به عنوان یک رقیب نگاه می کند.

او هیچ اشاره ای به پیروزی دیسانتیس نکرد و در عوض بر پیروزی گسترده سناتور مارکو روبیو که با آقای ترامپ کارزار انتخاباتی انجام داد، تمرکز کرد.

 ترامپ برای نشان دادن تداوم نفوذ خود بر حزب، تقریباً از 300 نامزد در طول رقابت های میان دوره ای 2022 حمایت کرد که انحراف شدیدی از بیش از یک قرن سنت سیاسی ایالات متحده بود. از سال 1908، زمانی که تدی روزولت برای دومین بار انتخاب ویلیام هاوارد تافت را به عنوان جانشین جمهوری خواه خود حدس زد، رئیس جمهور سابق تا این حد در سیاست حزب فعال نبود.

با روی کار آمدن رئیس جمهور متفاوت این بار، جمهوری خواهان فرصتی برای جبران بخشی از این ضررها احساس کردند. اما برای  ترامپ، لحظه ای بود که کنترلش را بر حزب محکم کند.

در درون حزب، قدرت  ترامپ غیرقابل تردید بوده است. جمهوری خواهان در طول دوره مقدماتی برای جلب حمایت او مبارزه کردند و حتی نامزدهایی که او از آنها حمایت نمی کرد به عنوان جمهوری خواهان ترامپ شرکت کردند. وب سایت ها و تبلیغات نامزدها پر از تصاویر او بود. آنها سیاست های او را ترویج کردند و بسیاری ادعاهای نادرست او در مورد تقلب در انتخابات در سال 2020 را تکرار کردند.

اما محدودیت های قدرت سیاسی  ترامپ در طول انتخابات عمومی مشهود بود. مانند  بایدن، اکثر رأی‌دهندگان میانه‌رو به ترامپ نگاه نامطلوب دارند و تعداد کمی از نامزدهای محصور در رقابت‌های نزدیک مشتاق بودند که رئیس‌جمهور سابق - یا رئیس‌جمهور فعلی - در مسیر مبارزات انتخاباتی به آنها بپیوندد و خطر بیگانه‌کردن رای‌دهندگان نوسانی حیاتی را به همراه داشته باشد.

در هفته آخر، دو گردهمایی از چهار راهپیمایی پایانی آقای ترامپ در ایالت‌های بدون رقابت در سراسر ایالت برگزار شد. او در طول انتخابات سراسری حتی یک تجمع در جورجیا یا ویسکانسین برگزار نکرد.

در مصاحبه‌ای با NewsNation که قبل از بسته شدن نظرسنجی‌ها انجام شد، در پاسخ به این سوال که او معتقد است برای هر یک از بیش از 330 نامزدی که در طول این دوره از انتخابات حمایت کرده است، چقدر اعتبار دارد، آقای ترامپ گفت: «خب، فکر می‌کنم اگر آنها برنده شوند، باید تمام  اعتبار آن کسب کنم و  اگر آنها شکست بخورند، من اصلاً نباید سرزنش شوم، اما احتمالاً دقیقاً برعکس خواهد بود."

وی افزود: «معمولاً اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی آنها خوب عمل کنند، هیچ اعتباری به من داده نمی‌شود و اگر بد انجام دهند، همه چیز را به گردن من می‌اندازند. بنابراین من برای هر چیزی آماده هستم، اما از خودمان دفاع خواهیم کرد.»

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان