سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403

 حکایت گیلان | وزیر میراث فرهنگی: من زخم خورده انتخابات هستم اما سکوت کردم و دلیل عدم احرازم را نمی‌دانم. فقط گفتند نمی‌شود به شما اعتماد کرد. امروز هم چند توییت زدم گفتند دیدید که نمی‌شود اعتماد کرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: می‌گویند با دهه هشتادی‌ها نمی‌شود مفاهمه کرد، این مربوط به همه نیست، در مورد خیلی‌هایی که در این اغتشاشات دستگیر شدند با بازجوی اصلی آنها صحبت کردم، آن فرد گفت من یک عمر بازجویی کردم از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم و این چند روز چند صد نفر از افراد بازجویی را کردم و این سخت‌ترین بازجویی من بود زیرا نه من می‌فهمم آنها چه می‌گویند و نه آنها می‌فهمند من چه می‌گویم.

 

به گزارش ایلنا، عزت‌الله ضرغامی در نشست گرامیداشت سیزده آبان "دانشگاه، مبدأ تحولات" گفت: دانشگاه شریف از دانشگاه‌های برتر علمی جهان است. سال ۵۷ می‌خواستم انتخاب رشته کنم بسیار دلم می‌خواست این دانشگاه را انتخاب کنم اما به علت نگرانی که رژیم از جذب دانشجو توسط این دانشگاه داشت، اجازه نداد و من به دانشگاه اصفهان رفتم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که اسم دانشگاه شریف برازنده این دانشگاه است، عنوان کرد: من آمده‌ام حرف‌های شما را بشنوم. حال که یک نیمچه مسئولیتی دارم آمده‌ام بشنوم. من جزو دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هستم. مسلمان را گذاشتیم به این دلیل چپی‌ها و چریک‌های فدایی خلق هم یکبار حمله کردند لانه جاسوسی را بگیرند لذا مسلمان را گذاشتیم که کمیته‌ها ما را در همان لحظه اول در دانشگاه‌ها نگیرند. پیرو خط امام بودیم برای این که مرزبندی کنیم با گروه‌های دیگری که دنبال حقایق دیگر بودند.

 

وی افزود: امروز می‌گویند مگر آنجا سفارت نبود؟ مگر دیپلماسی وجود نداشت؟ کی گفته از دیوار بالا بروید و به تعبیر بعضی‌ها این ۴۳ سال برای ملت اشکال ایجاد کنید اما به راستی آنجا یک لانه جاسوسی بود، اتاق عملیات و فرماندهی به معنای واقعی کلمه بود، به راستی ۹ ماه بعد از انقلاب حوادثی اتفاق افتاد که می‌توانست انقلاب را نابود کند بخصوص بحث‌های تجزیه‌طلبانه.

 

ضرغامی ادامه داد : ۴۰۰ نفری که در تسخیر لانه جاسوسی بودند اکثریت آنها بعدها جزو اصلاح‌طلب‌ها شدند و البته جزو چهره‌های برجسته شدند. من با همه این‌ها رفیقم و صبحانه سیاسی می‌خورم و با جرأت می‌گویم هیچ کدام از این ۴۰۰ نفر را ندیدم که بگویند من پشیمان شدم.

 

وی عنوان کرد: مشکل کشور همین‌مرز بندی‌های بی‌خود و همین اختلافاتی است که دشمن ایجاد می‌کند، دوقطبی‌های بی‌ربطی که ملت را تکه تکه کرده است. این کشور هیچ وقت تجزیه نمی‌شود آنچه که باعث نگرانی است تجریه داخلی و خط‌کشی‌های بی‌خود است‌. هیچ ارتباط معناداری بین مشکلات اقتصادی و اشغال لانه جاسوسی وجود ندارد‌. همه ما مهندس هستیم، کشور ما به طور جدی مشکل آداپتور و پل‌سازی بین تمام اقشار را دارد‌. دانشگاه پیشگام و پیش رو می‌تواند باشد و این نقش آداپتور را ایفا کند، مشکل امروز وحدت اقشار و وحدت نخبگانی در تمامی حوزه‌ها است. مشکلات زیادی در کشور داریم، مهمترین مشکلات ما در رویه و روش است ما در اصول مشکلی نداریم و همه با هم همراه هستند و دعوا بر سر اصول نیست.

 

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: یک روحانی که جز فرودست‌ها حساب می‌شود از خیابان رد می‌شود و عمامه او را می‌اندازند، اینها از جای دیگر عصبانی هستند. تلافی مشکلات را بر سر آخوندی که به نان شب محتاج است می‌آوردند.

 

ضرغامی‌با بیان این‌که ما باید اصلاحات در رویه‌ها ایجاد کنیم، تحول مورد قبول حاکمیت است، عنوان کرد: می‌گویند با دهه هشتادی‌ها نمی‌شود مفاهمه کرد، این مربوط به همه نیست، در مورد خیلی‌هایی که در این اغتشاشات دستگیر شدند با بازجوی اصلی آنها صحبت کردم، آن فرد گفت من یک عمر بازجویی کردم از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم و این چند روز چند صد نفر از افراد بازجویی کردم و این سخت‌ترین بازجویی من بود زیرا نه من می‌فهمم آنها چه می‌گویند و نه آنها می‌فهمد من چه می‌گویم.

 

وی تاکید کرد : ما در اصول اختلافی نداریم، ما باید اصلاحات انجام دهیم، باید در روش‌ها اصلاحات ایجاد کنیم. حاکمیت بارها این را گفته است حال یک عده باید این را عملیاتی کنند. سه دسته هم هستند که مقابل این روش ایستاده‌اند یک عده که کلا متوجه نیستند، یک عده هم وضع موجود به نفع‌شان است و یک عده هم دنبال روزمه‌سازی هستند.

 

ضرغامی ادامه داد: امروز دختران جوان و دانش آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند. چه شد؟ اتفاقی افتاد؟

 

وزیر دولت سیزدهم درباره این‌که اعتمادسازی کم صورت گرفته است، بیان کرد: بله اعتماد به رسانه کم شده است، از این نظر من کاملا قبول دارم. فضای مجازی آمده است که انقلاب اسلامی را نجات دهد و من بر این تاکید دارم. رهبری بر آزادی اندیشه تاکید دارند اما نمی‌توان این را در رسانه ایجاد کرد. فضای مجازی نباشد آدم‌ها نمی‌توانند حرف بزنند. اگر‌ استقلال یک بخشی از شعار انقلاب ماست استقلال زیر بنایش استقلال فکری است. من حرف‌هایم را در فضای مجازی می‌زنم پس نترسیم. من عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم و حرفم را آنجا می‌زنم و نقطه نظراتی درباره شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ دارم که میزنم اما آنجا جمعی است که تصمیم می‌‌گیرد و امیدوارم فضای مجازی روز به روز به آزادی اندیشه کمک کند.

وی درباره این که چرا برخی در دولت همه چیز را به حجاب ربط می‌دهد، مشکلات اقتصادی مطرح است در واقع موضوع حجاب مساله‌ای است برای اینکه به این مشکلات پاسخ ندهند، اظهار داشت: من با شما در این حوزه هم عقیده هستم نه به خاطر مشکلات اقتصادی، زیرا ما دین را معرفی نمی‌کنیم. اینکه می‌گویم بزرگترین منکر بد معرفی کردن دین است و مردم را بدبین می‌کنند برای این است. امر به معروف و نهی را منکر نمی‌شناسند اما با منکرانه‌ترین روش برخورد می‌کنند، این کجای دین است؟ آرای شهید مطهری را درباره حجاب ببینید آیا این همان چیزی است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید؟ ستاد امر به معروف و نهی از منکر خدمات ارزنده به کشور می‌دهند اما شما نظرات امام، رهبری معظم و شهید مطهری را ببینید.

 

وی افزود: زمانی گفتند چون نظر ضرغامی درباره دین این است او مرتد است، نجس است لیوان جلویش را آب بکشید.

 

وزیر میراث فرهنگی گفت: دانشگاه شریف بهترین دانشجویان را دارد، نمونه‌اش این جلسه است که عالمانه‌ترین دانشجویان را دارد. حال ۴ نفر هم ناراحت هستند فحش‌هایی می‌دهند که پشت خط ما نمی‌دهند. اینکه دانشجو فحش بد داده است باید من ضرغامی بروم بررسی کنم چرا به اینجا رسیده است؟ وظیفه ما این است.

 

این مقام مسئول در خصوص این‌که مسئله حجاب در ۱۰۰ سال اخیر جزو مسائل کشور بوده است، به نظر شما حکومت اگر عقب‌نشینی نرم نکند قضایا به کجا خواهد رسید، بیان کرد: در خیابان‌ها یک تعدادی از خانم بی‌حجاب شده‌اند ما الان می‌توانیم به زور حجاب سر آن‌ها کنیم؟ برویم ببینیم توانمندی کجاست. من اعتقاد عمیق دارم اگر تلاش کنیم هر دختری با حجاب شود بهشت خدا را برای خودمان خریده‌ایم.

 

وی ادامه داد: برخی از این خانم‌ها که حجاب برداشته‌اند ناراحت هستند، برخی از این خانم‌ها برداشتن حجاب‌شان حرکت سیاسی است. ما باید ببینیم چه مشکلی بوده که این اتفاقات افتاده است. زمانی که رئیس صداوسیما بودم به بزرگانی می‌گفتیم بیایید درباره حجاب صحبت کنید می‌گفتند ما بلد نیستم باید کسی باشد که بتواند با یک دختر ۱۶ ساله صحبت کند.

 

ضرغامی درباره این که سخنان فعلی شما با دوره مسئولیت‌تان در صداوسیما فرق دارد، عنوان کرد: یک زمان آدم‌ها نظر شخصی دارند که این محترم است. یک زمانی در یک سازمانی نقش مدیریتی دارند که نمی‌توانند تمامی نظرات خودشان را اعمال کنند. شما فکر می‌کنید ضرغامی آن زمان می‌توانست تمام نظرات خودش را اعمال کند؟ حتما نمی‌توانسته است. وقتی من رئیس رسانه ملی بودم تلاش زیاد کردم. من کارت قرمز زیاد گرفتم. ۵ سال اول کلی گزارش از من به رهبری دادند. اگر درک حضرت آقا نبود همان سال کار من تمام بود. ایشان من را صدا کردند و گفتند همه با تو مخالف هستند اما خودت تصمیم بگیر. در خیلی از جاها آقا مشورت‌پذیر هستند، اما برخی چهره دیگری از رهبری در دانشگاه منعکس می‌کنند. بله جلال و جبروت آقا همیشه لازم است برای این که دشمن توطئه نکند و به فکر خطر کردن نیفتد و انقلاب را به نابودی نکشاند. خیلی وقت‌ها ما مطالب را خدمت آقا می‌گفتیم و ایشان قبول می‌کردند. خیلی اوقات ایشان انتقاد می‌کردند ما قبول می‌کردیم بعضی اوقات ما توضیح می‌دادیم و آقا قبول می‌کردند.

 

وی افزود: سیزده آبان ۸۸ آقای ابراهیم اصغرزاده و خانم ابتکار را دعوت کردم خیلی‌ها بعدا اعتراض کردند. اصلا طراح سیزده آبان خود آقای اصغرزاده است و این حرکت بزرگ را راه انداخت.

 

این مقام مسئول درباره این‌که امام خمینی در یک جلسه با خبرگان گفته‌اند هرچی مردم بخواهند معتبر دست حتی اگر بر ضررشان باشد، آیا حکومت امروز این می‌پذیرد، گفت: این انقلاب خواست مردم است. توجه هم داشته باشید قانون اساسی را سال به سال تغییر نمی‌دهند. انگلیس قانون اساسی ندارد و حرف، حرف ملکه و الان پادشاه است. قانون اساسی را به راحتی نمی‌توان تغییر داد اما آن چیزی که مهم است بسیاری از موضوعات ربطی به قانون اساسی ندارد بلکه به روش‌ها ربط دارد و به این سادگی نیست. قانون گفته بود اگر جایی دیش ماهواره است باید نیروی انتظامی برود بردارد؟ ما صبح تا شب با ماهواره مبارزه می‌کردیم. اصلا گذاشتن شبکه‌های متعدد برای همین بود. نیروی انتظامی با ماهواره مبارزه می‌کرد. رهبری یکبار به من فرمودند در این جلساتی که فرمانده نیروی انتظامی می‌آیند بگویید نیروی انتظامی دیگر وارد خانه‌های مردم نشود و دیگر‌ این کار را نکنند. ببینید امروز قانون مبارزه با ماهواره هست اما اجرا نمی‌شود.

وی درباره این که چرا رفراندوم برگزار نمی‌شود گفت: انتخابات در کشور داریم، البته این که انتخابات مورد تایید من هست؟ حتما نیست چرا که من زخم خورده انتخابات هستم اما سکوت کردم و دلیل عدم احرازم را نمی‌دانم. فقط گفتند نمی‌شود به شما اعتماد کرد. امروز هم چند توییت زدم گفتند دیدید که نمی‌شود اعتماد کرد. بحثش که برسد می‌گویم مردم به چه کسی اعتماد می‌کنند. بعضی از رفتارها به خود آقای رئیسی ضربه زد چون هرچه انتخابات پرشکوه برگزار می‌شد برای خود آقای رئیسی بهتر بود. باید از انتخابات گذشته درس گرفت و معتقدم باید شیوه اش اصلاح شود.

 

ضرغامی درباره این که دولت و مجلس یکدست شده است، گفت: من یکدستی را خوب نمی‌دانم چرا که بعدا سر هم را می‌تراشند. رهبری یکبار مرزها را مشخص کردند. امروز در استرالیا گوگوش را هم بیرون کردند امروز آن کسی که دنبال فحش دادن به نظام است کار خودش هم این شده است که به گوگوش می‌گوید آواز نخوان.

 

وی تاکید کرد: امروز مرزبندی‌ها را تنگ کرده‌اند. ما آمده‌ایم حرف بزنیم ما نیامده‌ایم براندازی کنیم ما آمده‌ایم حرف بزنیم. جایگزین ما چیست؟ در این دنیای پرآشوب که ایران امن‌ترین است. امروز گزارشی خواندم که آمریکا جزو ۱۰ کشوری است که در آن به زنان آسیب‌های فراوان می‌رسد آن وقت بایدن می‌گوید ایران را آزاد می‌کنیم. باید درباره جایگزین برخی از مواد قانون اساسی بحث کنیم.

 

وی درباره این که چرا با فساد برخورد نمی‌شود، گفت: ما سال‌هاست دسته‌بندی اصحاب قدرت و ثروت داریم. زمانی کارگزاران به سمت ثروت‌اندوزی رفت و زمانی هم قدرت روی کار آمد اوجش در موردی مثل آقای طبری است که قدرت و ثروت بهم رسیده است.  

 

ضرغامی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود کل نظام فاسد است، اما دقت کنید مدیرانی داریم که زندگی ساده دارند این‌گونه نیست که همه غرق در فساد باشند و هرگز این طور نیست که کل نظام فاسد باشد. بله ، زمانی که پرونده فسادی را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم از همه جا هستند، از ناجا، قوه قضاییه و غیره هستند چراکه افراد برای فساد کردن یارگیری می‌کنند.  

 

وی در پاسخ به این که برخی معتقدند صداوسیما برخی مسائل را تحریف می‌کند، در سال ۸۸ شما رئیس صداوسیما بودید حال چگونه حرف‌های شما را باور کنیم، گفت: گاهی اوقات آدم‌ها به دلایل مختلف همه چیز را نمی‌توانند بگویند اما زمانی که حرف حق را گفتند و امکان راستی‌آزمایی وجود دارد باید بپذیریم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان