پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | دانشمندان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که پخش صدایی خاص در زمان خواب REM می‌تواند به افراد کمک کند کابوس‌های کمتری ببینند.

محققان با استفاده از تکنیکی تازه موفق شده‌اند از طریق پخش صدا در حین خواب، به افرادی که معمولا خیلی زیاد کابوس می‌بینند، کمک کنند تا نسبت به قبل خواب‌های بد کمتری ببینند.

پزشکان در گذشته با روش‌های مختلفی از جمله «درمان تمرین تصویر» (IRT) از بیماران می‌خواستند تا با یادآوری کابوس‌های خود، پایان متفاوت و خوشی را برای آن‌ها متصور شوند. آن‌ها حالا در این مطالعه در حین بازتصویر این کابوس‌ها، یک صوت مشخص (مثلا یک آکورد پیانو) را پخش کرده‌اند تا در ذهن فرد با این پایان مشخص گره بخورد. سپس در زمان خواب همین صدا را به گوش آن‌ها رسانده‌اند.

دانشمندان در این مطالعه تکنیک جدید خود را روی 36 نفر با اختلال کابوس آزمایش کردند. تمام افراد تحت درمان IRT قرار گرفتند و به مدت دو هفته در حین خواب از یک سربند مخصوص استفاده کردند تا فعالیت‌های مغزی‌شان تحت بررسی قرار بگیرد. آن‌ها همچنین باید توصیف رویاهای خود را ثبت می‌کردند. با این حال برای یک گروه صدا پخش شد اما برای گروه دیگر صدایی پخش نشد.

در پایان کار، کسانی که درمان صوتی را دریافت کرده بودند، یعنی هر 10 ثانیه در حین خواب REM صدای مربوطه برایشان پخش می‌شد، کابوس‌های کمتری دیدند. میانگین مشاهده کابوس در گروه کنترل 1.5 کابوس در هفته بود، اما این رقم برای گروه درمان صوتی به 0.5 کابوس در هفته رسید. همچنین، افراد گروه دوم می‌گفتند در مجموع خواب‌های خوش بیشتری دیده‌اند.

با توجه به این که تعداد افراد حاضر در این مطالعه کم بوده، نتایج آن نمی‌تواند به عنوان مدرکی قاطع برای درمان اختلال خواب‌های بد در نظر گرفته شود. اما اگر در آینده، مطالعات بزرگ‌تر بتوانند این نتایج را تکرار کنند، شاید از این روش برای درمان شمار بالایی از بیماران استفاده شود. نتایج این پژوهش در مجله علمی Current Biology منتشر شده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان