جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیامی به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به اتهام دست داشتن ایران در جنگ روسیه در اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش حکایت گیلان | سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیامی به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به اتهام دست داشتن ایران در جنگ روسیه در اوکراین انتقاد کرد.

خبرگزاری ریانووستی نوشت، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ایران به اتهام ارسال تسلیحات به روسیه، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: آیا جوزپ بورل به موضوع بمباران نورد استریم رسیدگی کرده است؟ ظاهرا پس از اظهارات واشنگتن درباره منافع آمریکا در متوقف کردن تامین گاز از طریق این خطوط گازی به اروپا، تمایل شدید اتحادیه اروپا به انجام دادن تحقیقات در این باره کاملا از بین رفته است. آن‌ها تصمیم گرفتند یک‌باره سراغ ایران بروند.

اظهارات زاخارووا در پی این مطرح می‌شود که بورل روز گذشته گفت، اتحادیه اروپا به دنبال دلیل قاطع درخصوص دست داشتن ایران در حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

ادعاهای اتحادیه اروپا درباره دست داشتن ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین در پی این مطرح می‌شود که مقامات آمریکایی چند ماه پیش مدعی شده بودند، اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه پهپادهایی برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات نظامی روسیه قرار است آموزش‌های لازم برای استفاده از این پهپادها را در ایران دریافت کنند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات اوکراین مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی از سوی تهران به روسیه، بیان کرد: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع رسانه غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ است و در خصوص جنگ در اوکراین نیز ما مخالف جنگ هستیم و متناسب با ظرفیت‌های خود تلاش کرده و می‌کنیم که رویکرد نظامی در این زمینه خاتمه پیدا کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات نظامی به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کند و جنگ تبلیغاتی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند. آنها اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ از سوی آنها چه معنایی دارد؟ این یک رفتار متناقض است. ما برای حل این بحران به دنبال راهکار سیاسی هستیم و از راهکارهای سیاسی استقبال می‌کنیم..

بورل روز گذشته همچنین گفت، این اتحادیه درحال بررسی پیشنهاد بسته تحریمی علیه ایران به دلیل ناآرامی های اخیر است.

به دنبال این اظهارات بورل پیش از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در صفحه توییتر نوشت: اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی طی اقدامی غیر سازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعات غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان