جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ در ادامه ضمن تأکید بر این که مسئله فیلترینگ پلتفرم‌ها را تأیید یا رد نمی‌کند، به نقد عملکرد وزارت ارتباطات در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم پرداخت و گفت: «فیلترینگ تصمیمی است که درست یا غلط گرفته شده، اما دولت قبلی و فعلی همواره پس از این که اتفاقی رخ می‌دهد تصمیم می‌گیرند حمایت کنند. چرا اگر بنا است حمایتی صورت بگیرد، از قبل انجام نمی‌شود؟»

هرچند پس از فیلترینگ تلگرام و در طرح‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات و ضرورت توسعه ظرفیت‌های داخلی همواره به حمایت‌های دولت از پیام‌رسان‌ها اشاره شده است، اما عسگری صراحتاً اعطای کمک به پیام‌رسان خود را رد کرده و اعلام کرد: «آی‌گپ هیچ کمک ریالی و سروری از دولت و حاکمیت دریافت نکرده و سرمایه‌گذاری‌ها از سوی سهام‌داران شرکت صورت می‌گیرد.»

بنابراین، به نظر می‌رسد حمایت‌های مربوط به پیام‌رسان‌ها به‌صورت یکسان به تمام پلتفرم‌ها اعطا نشده، بلکه به‌صورت انتخابی به پیام‌رسان‌های خاصی اختصاص یافته است. عسگری معتقد است موضوع حمایت گزینشی از قبل وجود داشته است و افزود:

به صراحت به شما می‌گویم که بحث حمایت‌ها از موضع فنی صورت نمی‌گیرد و کاملاً سیاسی برخورد می‌شود و در بسیاری از مواقع خیلی راحت از موقعیت‌های فنی و توانمندی‌های بعضی پلتفرم‌ها می‌گذرند.

او در مثالی از این وضعیت به موردی اشاره کرد که امکاناتی از سوی دولت پیشین برای پیام‌رسان آی‌گپ در نظر گرفته شده، اما پس از تغییر دولت، این امکانات از این مجموعه گرفته شده است. به گفته او، آی‌گپ مذاکراتی با دولت دوازدهم داشته و دستور اختصاص دادن تعدادی سرور به این مجموعه را گرفته است، اما این دستور با موضوع تعویض دولت‌ها هم‌زمان شده و در نهایت اجازه راه‌اندازی این سرور‌ها از آی‌گپ سلب شده و به مجموعه‌های پیام‌رسانی دیگری اعطا شده است.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم در شرایطی که انتقال از پلتفرم‌های خارجی به بستر‌های داخلی در دستور کار قرار گرفته و مدام توسط مسئولان مختلف تکرار می‌شود، طرح‌هایی مثل یکپارچه‌سازی تبادل پیام بین پیام‌رسان‌ها و تقویت ظرفیت‌های داخلی به کجا خواهد رسید و تا چه اندازه زمینه ایجاد جایگزین برای پلتفرم‌های خارجی را فراهم می‌کند.

منبع: فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان