جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان |  واکنش‌ها به اعتراضات در شهرهای مختلف متفاوت است. در حالی که برخی تلاش می‌کنند به‌شکل کارشناسی ریشه این اعتراضات را پیدا کرده و برای پاسخ دادن به مطالبات مردم راه حل‌های مناسبی پیشنهاد دهند اما برخی از چهره‌هایی که با عنوان تحلیل‌گر -که عمدتا در سال‌های اخیر شدیدترین مواضع را علیه جبهه مقابل داشته‌اند – و البته خود را به جناح اصولگرا منتسب می‌کنند، در روزهایی که تلاش همه دلسوزان کشور و نهادهای امنیتی بر کاهش تنش‌ها والتهابات است، ترجیح می‌دهند همچنان با ادبیات خاص خود مطالبات و اعتراضات را نادیده بگیرند و در عین حال به بخشی از مردم توهین کنند. ادبیاتی که از نظر بسیاری نه تنها به حل مشکلات کشور و آرام‌تر شدن اوضاع کمکی نمی‌کند بلکه باعث برافروخته‌تر شدن خشم ملت می‌شود.
در این میان این سوال مطرح می شود که آیا اغتشاشگران تنها کسانی هستند که در خیابان ظاهر می شوند یا کسانی که با قلم‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند،نیز از جمله کسانی هستند که نهادهای انتظامی وامنیتی «اغتشاش‌گر» می‌خوانندشان؟
حسین شریعتمداری از تحلیل‌گران مشروح اصولگرایی که همراه در روزنامه کیهان مسیر خاص خود را دنبال کرده در این ماجرا نیز با ادبیات خودش وارد میدان شده است.
او در در یادداشتی که در روزنامه کیهان خواستار برخورد با «جنایت» کسانی شد که از «سفره گشاد کشور چریده‌اند».
شریعتمداری مانند حوادث قبلی راه تهدید و توهین را در پیش گرفته و نوشته: «در این میان، حمایت از آشوب و آشوب‌گران از سوی برخی سیاست‌بازها و احزاب سیاسی و شماری از هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که از سفره گشاده و سخاوتمندانه این مرز و بوم چریده و به آلاف و علوف رسیده‌اند نیز جنایت آشکاری است که نباید بی‌پاسخ بماند.
حالا که بعد از ابراز انزجار توده‌های ده‌ها میلیونی مردم از این جرثومه‌های فساد و تباهی و اصرار بر مجازات و محاکمه آنها به میان آمده است و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز بر محاکمه و مجازات آنها تاکید ورزیده‌اند، طیف یادشده به فکر تغییر صورت مسئله افتاده و اصرار دارند جنایات هولناکی را که مرتکب شده‌اند در حد و اندازه «اعتراض»‌ کاهش دهند! و اصلاً به روی نامبارک و پلید خود نیز نمی‌آورند که در کجای دنیا و از کی تا به حال، قتل مردم کوچه و بازار، آتش‌زدن اموال عمومی، بریدن گلوی مامور انتظامی، آتش‌زدن قرآن و به آتش کشیدن آمبولانس‌ها و... اعتراض تلقی می‌شود؟!»
روزنامه جوان نیز که معمولا همراه شریعتمداری است او را در این ماجرا تنها نگذاشته و در شماره روز شنبه خود آورده: «تحلیل جمعیتی تجمعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان نوجوان تجمعات اخیر به صورت دوست دختر - دوست پسری در اغتشاشات حاضر شده بودند. رصد دستگاه‌های امنیتی و همچنین بررسی‌های میدانی نیرو‌های انتظامی و... نشان می‌دهد درصد بالایی از حاضران در تجمعات اخیر در کشور در سنین نوجوانی و ابتدای جوانی قرار داشتند.»
این روزنامه تلاش دارد که همه را اغتشاشگر بخواند. برخی از کارشناسان می گویند این نوع ادبیات مواجهه با مردم تنها آنان را خشن‌تر و عصبانی‌تر می‌کند.
جوان نوشته: « براساس گزارشات به دست آمده از سوی یک دستگاه امنیتی، ۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر به وجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد به‌رغم اینکه گفته شد جنس تجمعات زنانه است، اما حضور جداگانه دختران و زنان در تجمع اخیر بسیار کم بوده است، اما در مقابل بیش از ۹۰ درصد بازداشت‌شدگان در سن پایین دوست دختر-دوست پسر بودند که برای هیجان آشوب و... وارد صحنه شده و حتی در بازجویی‌های اولیه نیز اعلام کرده بودند برای نمایش قدرت و شجاعت و... در مقابل دوستان‌مان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و... کرده بودیم که به تعبیری مسائل جنسی در به صحنه آوردن نسل جدید برای تجمع عنصر تعیین‌کننده‌ای بوده است.»
روزنامه جوان به این پرسش افکار عمومی به شیوه خود پاسخ داد که «چرا رفتار حکومت با زنانی که آنان را بدحجاب می‌خواند در زمان انتخابات یا راهپیمایی‌های حکومتی فرق دارد.؟» این روزنامه نوشت:«آن خانمی که در راهپیمایی ملی شرکت می‌کند و با رأی خود در انتخابات علاقه‌اش را به میهنش نشان می‌دهد، در واقع نشان می‌دهد که به هنجارها و ارزش‌های عمومی این جامعه علاقه‌مند است و حتی اگر در عمل با برخی از آنها موافق نباشد، به دنبال برهم زدن آنها و مبارزه با این هنجارها نیست.»
در میان این افراد شاید شدیدترین مواضع را «حسن عباسی» که به تئوریسین و سخنران محافل اصول‌گرا معروف شده، اتخاذ کرده است. این چهره جنجالی که همواره در سخنان هیجانی خود شدیدترین تعابیر و اصطلاحات منجر به هتاکی را نسبت به مخالفان خود به کار می‌برد، در روزهای اخیر نیز با به کار بردن برخی تعابیر درباره ورزشکاران وحتی خانواده‌هایشان نسبت به کسانی از این گروه که در روزهای گذشته به به اظهار نظر پرداخته بودند، موضع‌گیری کرد. سخنان او با واکنش‌هایی مواجه شد که شاید مهم ترین واکنش را یک رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی داشت. در روزهای ابتدایی ناآرامی‌های اخیر «نور نیوز» در توییتی در این باره نوشت :«حسن عباسی سخنگوی هیچ بخشی از حاکمیت نیست و اظهاراتش مثل اظهارات همه تریبون‌داران دیگر که موافق یا مخالف جمهوری اسلامی هستند نظرات شخصی اوست.» این رسانه در ادامه نوشت:«حمایت از اغتشاش و ناامنی علیه ملک و ملت به بهانه اظهارات یک فرد غیرمسئول می‌تواند غبار ناخواسته‌ای بر چهره یک قهرمان باشد.»
در این میان برخی تحلیل‌گران معتقد هستند این مواضع تنها از سر نادیده گرفتن ملت و تلاش برای انکار اعتراضاتی است که به هرحال وجود دارد. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان