پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | جبهه اصلاحات استان گیلان با صدور بیانیه ای، ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی و ابراز همدردی با همه ایرانیانی که قلبشان در پس این حادثه جریحه‌دار شده، خواستار برخورد با آمران و عاملان این حادثه شد.

متن بیانیه جبهه اصلاحات استان گیلان به شرح زیر است؛

به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید

در پی دستگیری و نهایتا درگذشت مظلومانه خانم مهسا امینی، جامعه ایران بیش از پیش مطالبات بحق خود در زمینه حقوق اساسی و شهروندی را فریاد می‌زند. فاجعه‌ای که قابل پیش بینی بود و بارها توسط دلسوزان ملت و مملکت و خصوصا بزرگان، اندیشمندان و همچنین تعداد قابل توجهی از شهروندان، پیش‌بینی و نسبت به وقوع آن هشدار داده شده بود.
اینک حادثه تلخ مرگ ناباورانه دختری بی‌گناه که به بهانه برخورد با بدحجابی در بازداشت نیروی انتظامی تهران بزرگ بود، بحران موجود را صدچندان نسبت به قبل، پیچیده کرده است.

وجود نهاد گشت ارشاد از منظر حقوقی، از پشتوانه لازم برخوردار نیست. همچنین هیچ قانونی به طور کامل و دقیق حد و حدود حجاب برای شهروندان را مشخص نکرده و اصولا امکان تعیین چنین حد و حدودی وجود ندارد. در سالهایی که تقریبا تمامی کشورهای جهان به غیر از استثنائاتی محدود، توسعه یافتگی و منافع ملی را سرلوحه رفتار خویش قرار داده‌اند، هنوز افرادی با رفتارهای دون شأن انسانی، بر خلاف عرف بین المللی، در مرام ایرانی و مسلک اسلامی به دنبال کنترل سبک زندگی شهروندانمان هستند. چنانکه نه در آیات قرآن، نه در سنت پیامبر و نه در سیره حکومت علوی، شاهد چنین توصیه و عملکردی نبوده، این بدعت نامیمونِ خطرناک، محصول تفکر منحرفی است که روز به روز بر خطرات آن، چه نسبت به دینداران، چه نسبت به حاکمانی که قرار بود با الگوی اسلامی حکومت کنند، افزوده می‌شود.

ایجاد شکاف عمیق میان مردم و همچنین حاکمان با مردم، آسیبهای جبران ناپذیری به ساختارهای اجتماعی کشور وارد آورده است و با دیدن تصاویر غمبار تیراندازی به ورزشکار ملی بوکس، هتک حرمت مادران این سرزمین و زیر گرفتن آنان توسط ماشین گشت ارشاد، گرفتن اعتراف اجباری از خانم سپیده رشنو و اکنون، مرگ مظلومانه مهسا امینی که نشانه‌هایی بارز از تبعیض، تحقیر و هتک حرمت شهروندان ایرانی است باید بار دیگر به حاکمیت متذکر شویم که فرصت کوتاه است و تا زمان از دست نرفته، سریعا نسبت به جمع آوری بساط گشت ارشاد اقدام و همچنین دخالت در سبک زندگی شهروندان به بهانه‌های مختلف مانند افرایش جمعیت، اجبار و اکراه تحمیل سبک خاص دینداری، پایان دهد که کلام خدا در قرآن مجید صراحتا "لا اکراه فی الدین" است.

جبهه اصلاحات استان گیلان ضمن تسلیت به خانواده خانم مهسا امینی و ابراز همدردی با همه ایرانیانی که قلبشان در پس این حادثه جریحه‌دار شده، خواستار پایان فوری نقض سیستماتیک حقوق شهروندان ایرانی و همچنین برخورد با آمران و عاملان حادثه مرگ مظلومانه خانم مهسا امینی است. امیدواریم با انجام اصلاحات مناسب، فردایی روشن برای این سرزمین و مردمش پیش رو باشد.

جبهه اصلاحات استان گیلان

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان