پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | در خبرها آمده است محمد حسین قربانی نماینده سابق آستانه اشرفیه به عنوان معاون پارلمانی بنیاد شهید منصوب شده است. قربانی از جمله نمایندگان اصولگرای  نزدیک به دولت سابق است. پست معاون پارلمانی برای عامه مردم چندان شناخته شده نیست. ولی معمولا وزارتخانه ها  از میان نمایندگان ادوار مجلس فردی را برای ارتباط گیری و لابی با نمایندگان جهت کارهای پارلمانی انتخاب می کنند که در سال های گذشته نام چند گیلانی نیز دیده می شود. معمولا معاونین پارلمانی حلقه واسط وزیر و نمایندگان هستند که در جهت ارتباط مثبت و یا منفی با مجلس دخیل هستند.

در زیر چند نفر نمایندگان گیلانی با سابقه معاونت پارلمانی را معرفی کردیم. 

ایرج ندیمی (معاون پارلمانی وزارت صنایع)؛ اصلاح طلبی که احمدی نژادی شد!

ایرج ندیمی سال 89 و در دولت احمدی نژاد به عنوان معاون پارلمانی وزارت صنایع منصوب شد. ندیمی که از نمایندگان اصلاح طلب میانه رو محسوب می شد  در انتخابات مجلس هشتم  با ردصلاحیت مواجه شد. ردصلاحیتی که خط سیاسی وی را تغییر داد و وی در خط احمدی نژادی ها قرار گرفت. وی در انتخابات دوره بعدی دهم تایید صلاحیت خود را دریافت کرد. وی زمانی که با گرایشات اصلاح طلبانه وارد دولت احمدینژاد شد با انتقادات زیادی مواجه شده بود . وی زمانی که ردصلاحیت شده بود با تعابیر تندی نسبت به شورای نگهبان برخورد کرد که بعد از آن سعی در اصلاح آن داشت.

رسول جماعتی ( معاون پارلمانی وزارت صنایع)؛ بازگشت غیرمستقیم کاندیدای همیشه ردصلاحیت شده به بهارستان 

نماینده دوره ششم فومن و کاندیدای همیشه ردصلاحیت شده ادوار بعدی پست های مختلف مدیریت اقتصادی را برعهده داشته و البته هیچ کدام مثل نمایندگی مجلس برایش جالب نیست که از همه پست های خود استعفاء می دهد و در نهایت ردصلاحیت می گرد. جماعتی دوره ای به عنوان قائم مقام معاون پارلمانی وزارت صنایع انتخاب شد که چندان دیری نپایید و بازدهی نداشت و برای شرکت در انتخابات مجلس استعفاء داد. 

وی به عنوان یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم شناخته می شد و اسمش در میان نمایندگان متحصن و معترض به ردصلاحیت ها  هم دیده می شد و برای همین در همه انتخابات رد صلاحیت می شد. وی سال گذشته تغییر موضع سیاسی خود را به حد اعلاء رساند و طی بیانیه ای از کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی حمایت کرد. جماعتی هر دوره انتخابات شرکت می کند و به ضرس قاطع هم می گوید تایید صلاحیت می شود. 

ناصر عاشوری (معاون پارلمانی وزارت بازرگانی)؛ جانشین مرد پشت پرده

نماینده سه دوره ادوار فومن و شفت،  سال 88 بعد از شکست در انتخابات مجلس هشتم به عنوان معاون پارلمانی وزیر بازرگانی فعالیت کرد و جانشین شجاع الدین بازرگانی شد  که به عنوان مرد پشت پرده وزارتخانه ها شهرت یافته بود. وزارتخانه ای که سال 90 منحل شد و نهایت تاثیرگذاری عاشوری را نشان داد! وی  برای شرکت در انتخابات مجلس نهم بار دیگر به عنوان نماینده انتخاب شد. عاشوری بعد از شکست در انتخابات مجلس دهم مقابل حجت الاسلام افتخاری به حاشیه رانده شد. البته در دوره ای به عنوان مشاور علی ربیعی در وزارت کار منصوب شد. اکنون هم احتمالا در حال ارزیابی شرایط برای حضور در یک انتخابات دیگر و رقابت با خلیل بهروزی فر است. 

قاسم رمضانپور ( معاون پارلمانی وزارت ارتباطات)؛ معاون پارلمانی اصلاح طلبان و اعتدالیون

رمضانپور که دو دوره نماینده صومعه سرا در دوره های چهارم و پنجم را برعهده داشت بعد از شکست در انتخابات مجلس ششم، به عنوان معاون پارلمانی وزیر ارتباطات منصوب شد. وی برای انتخابات مجلس هفتم هم شرکت کرد و به دنبال ردصلاحیتش دوباره به شغل سابق خود در وزارت ارتباطات برگشت. بعد از پایان دولت اصلاحان، رمضانپور نیز به حاشیه رفت و در انتخابات متعدد ردصلاحیت گردید. وی سال 97 با حکم محمدباقر نوبخت به عنوان معاون پارلمانی سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. 

مهرداد لاهوتی ( معاون پارلمانی اتاق تعاون)

نماینده نزدیک به محمد باقر نوبخت در دولت رئیسی هم بدون پست نماند و به عنوان معاون پارلمانی اتاق تعاون منصوب شد. وی که از افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف در دهه هشتاد و اوایل دهه نود بود، با روی کار آمدن روحانی به سمت دولت مستقر گرایش پیدا کرد و روابط خوبی با نوبخت داشت. لاهوتی بعد از شکست در انتخابات گذشته مجلس به عنوان  مشاور امور مجلس و حقوقی  نوبخت منصوب شد و در دولت رئیسی هم بدون سمت نماند. البته هنوز در مصاحبه با رسانه ها اظهارنظرات سیاسی خود را مطرح می کندو و به نظر می رسد برای حضور در انتخابات دوره بعدی نیز جدی است.

محمد حسین قربانی ( معاون پارلمانی بنیاد شهید)

حضور قربانی در بنیاد شهید به خاطر این که خودش از خانواده شهید  و با سابقه دو دوره حضور در مجلس است چندان عجیب به نظر نمی رسد. هرچند گرایشات نزدیک به وی دولت سابق مشهود است. وی در انتخابات دوره گذشته ثبت نام کرده بود که در روزهای آخر انصراف داد که گفته می شود به خاطر اطلاع از ردصلاحیتش بود. بعد از پایان نمایندگی وی به عنوان عضو هیات مدیره منطقه آزاد انزلی منصوب شد و حال با برکناری از آن شغل جدیدی پیدا کرده که حلقه واسط قاضی زاده هاشمی با نمایندگان مجلس باشد. بعید است برخلاف بقیه نمایندگان گیلان وی به خاطر حضور در انتخابات از سمت خود استعفاء دهد. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان