پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | میرحامد اختری آبخیزداری را مجموعه اقداماتی دانست که برای حفظ و تثبیت آب و خاک انجام می شود و اظهار کرد: آب و خاک دو عنصر مهم برای توسعه زیرساخت های کشور است و لذا حفاظت از این دو عنصر ارزشمند الزامی است.

وی اقدامات آبخیزداری را شامل عملیات های مختلف از جمله مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی دانست و افزود: عملیات بیولوژیکی که در ارتفاعات و بالادست انجام می شود شامل جنگلکاری و گسترش فضای سبز و تقویت پوشش گیاهی است که باعث می شود در بارندگی های شدید سرعت روان آب کاهش پیدا کند و لذا آب فرصت نفوذ در خاک دارد و سفره های زیرزمینی و ذخایر آبی را افزایش می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه آب در مناطق فاقد پوشش گیاهی به راحتی در سطح حرکت می کند و موجب فرسایش خاک می شود، گفت: در بارش های شدید نفوذ آب را نخواهیم داشت و با شست و شوی سطح سیلاب ایجاد می شود، یعنی نه تنها از آب باران استفاده نکردیم، بلکه متضرر هم شدیم.

اختری، اجرای پروژه های آبخیزداری را به نفع استان و کشور دانست و عنوان کرد: آبخیزداری کارکردهای زیادی دارد که مهمترین آنها جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش سرعت روان آب و عدم تبدیل آن به سیل است.

وی ۷۰ درصد عرصه استان گیلان را اراضی ملی و منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: جنگل های هیرکانی در گیلان وجود دارد، ساحل و دریا داریم و مناطق مرتعی نیز جزو اراضی ملی ماست که پایه و زیرساخت توسعه محسوب می شود و باید بتوانیم علاوه بر حفظ این عرصه ها، آنها را تقویت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه طی چند سال اخیر در استان گیلان سیل ناشی از عدم آبخیزداری نداشتیم، ادامه داد: سیل های رخ داده در حوزه مهندسی رودخانه و پل ها بوده و به واسطه از بین رفتن پوشش گیاهی در ارتفاعات رخ نداده است، زیرا اجرای عملیات آبخیزداری در ارتفاعات از طریق ایجاد پوشش گیاهی و جنگلگاری سرعت روان آب را در بارش های شدید کاهش می دهد و لذا شاهد پر آبی رودخانه ها در پایین دست خواهیم بود.

وی احداث سدهای کوچک سنگی - ملاتی و گابیونی در پایین دست را از جمله عملیات مکانیکی دانست و یادآور شد: این سدها در پایین دست آبی که از سرعت آن کاسته شده را نگه می دارند که برای کشاورزی استفاده می شود، اما اگر پوشش گیاهی نداشته باشیم، روان آب ناشی از بارندگی مواد سطح خاک را که حاصلخیز است حمل می کند و باعث بروز سیل می شود که در این صورت هم خاک از بین می رود و هم آب از دسترس خارج می شود.

اختری با اشاره به ظرفیت بالای خاک در مراتع استان جهت ایجاد و غنی سازی پوشش گیاهی، تصریح کرد: در مناطق جنگلی نیز اقدام به غنی سازی جنگل و واکاری در مناطق تخریب شده می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات ملی تملک ۲۶.۵ میلیارد تومان و از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۲۴ میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری داریم، گفت: از محل سفر رئیس جمهوری نیز ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار فقط برای آبخیزداری در حوضه تالاب انزلی طی سال های ۱۴۰۲-۱۴۰۰ تصویب شده است که باید جذب شود. از این اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان سهم استان، ۴۰ میلیارد تومان سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۶۰ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه و بودجه است.

وی با بیان اینکه آبخیزداری درست و منطقی و علمی و کارشناسی مشکلات آب و خاک را حل می کند، افزود: کار آبخیزداری بلندمدت بوده و باید ذخایر آب را توسعه دهیم و از تخریب و تجاوز به حریم رودخانه ها جلوگیری کنیم تا شاهد سیلاب نباشیم.

اختری، یکی از مهمترین عوامل تخریب سرزمین را از بین رفتن پوشش گیاهی اعم از جنگلی و مرتعی دانست و خاطرنشان کرد: سیل، تغییر اقلیم، ریزگرد و... از پدیده های نامیمون تخریب جنگل ها و مراتع است و لذا ۴۲۰ قرق بان عرصه های منابع طبیعی استان را پایش می کنند تا بتوانیم این امانت را تحویل آیندگان دهیم.

منبع: ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان