یکشنبه, 06 فروردین 1402
یکشنبه, 06 فروردین 1402

به گزارش حکایت گیلان | جگر دارای طعم قوی و بافت منحصر به فردی است که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. برخی از مردم آن را دوست دارند در حالی که برخی دیگر از آن متنفرند. جگر حیوانات مختلف در سراسر جهان خورده می شود، بنابراین می توان گوشت گاو، مرغ، بره و جگر غاز را در قصابی ها و فروشگاه ها در سراسر کشور یافت.

ارزش غذایی جگر
یک وعده سه اونس جگر گاو (چهار اونس نپخته) حاوی:

کالری: 153
پروتئین : 23 گرم
چربی : 4 گرم
کربوهیدرات : 4 گرم
فیبر : کمتر از 1 گرم
شکر: کمتر از 1 گرم
جگر منبع عالی از موارد زیر است:

ویتامین B
ویتامین سی
آهن
پتاسیم
فسفر
فولات
فلز مس
ریبوفلاوین
نیاسین
جگر یکی از بهترین منابع حیوانی ویتامین A است. یک وعده جگر گاو بیش از 100 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می کند. دریافت ویتامین A کافی با کاهش خطر بیماری هایی مانند آب مروارید و سرطان سینه مرتبط است.

 
جگر منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، همان چیزی که جگر را بسیار قوی می‌کند، می‌تواند برای افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص نیز عوارض ایجاد کند.

تحقیقات تعدادی از فواید بالقوه سلامتی را برای خوردن جگر پیدا کرده است:
منبع غنی از مواد مغذی
جگر یکی از غلیظ ترین مواد غذایی روی کره زمین است. حاوی مقادیر قابل توجهی فولات، آهن، ویتامین B، ویتامین A و مس است. خوردن یک وعده جگر می تواند به شما کمک کند تا مقدار توصیه شده روزانه از همه این ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کنید و خطر کمبود مواد مغذی را کاهش دهید.

کاهش خطر کم خونی
کمبود آهن می‌تواند منجر به انواع خاصی از کم خونی شود که منجر به خستگی، ضعف عضلانی و عدم تمرکز می‌شود. جگر منبع بسیار خوبی از آهن و ویتامین B12 است که در ترکیب با یکدیگر کار می کنند تا سلول های خونی شما را در شرایط کاری خوب نگه دارند. در واقع، یکی از اولین درمان‌ها برای کم خونی خطرناک، خوردن منظم جگر گاو بود. امروزه افزودن چند وعده آهن به رژیم غذایی هفتگی می تواند به کاهش یا پیشگیری از کم خونی کمک کند.

بهبود سلامت استخوان
جگر مملو از ویتامین K است که برای سلامت استخوان‌های شما حیاتی است. ویتامین K به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را پردازش کرده و آن را به استخوان های شما اضافه کند. در نتیجه، به شما کمک می کند تا قدرت سیستم اسکلتی خود را حفظ کنید. دریافت ویتامین K کافی در رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان مرتبط است. ویتامین K همچنین برای حفظ سلامت سیستم گردش خون شما مهم است.

خطرات بالقوه جگر
از آنجایی که جگر دارای غلظت بالایی از مواد مغذی است، قبل از افزایش قابل توجه مصرف جگر باید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از خوردن مقادیر زیاد جگر به موارد زیر توجه کنید:

کلسترول بالا
جگر منبع مهمی از کلسترول غذایی است. در حالی که بسیاری از افراد می‌توانند بدون مشکل غذاهای پرکلسترول بخورند، برخی از افرادی که سعی در کاهش کلسترول خود دارند یا داروهای کلسترول مصرف می‌کنند، باید میزان کلسترول دریافتی خود را کاهش دهند. مصرف بیش از حد کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سمیت ویتامین A
مصرف بیش از حد ویتامین A حتی خطرناک است . خوردن مقادیر زیاد جگر می تواند منجر به علائم سمیت ویتامین A شود. جگر شما نمی تواند ویتامین A اضافی را به اندازه کافی سریع پردازش کند، بنابراین خوردن مقدار قابل توجهی جگر به طور منظم ممکن است منجر به هیپرویتامینوز A شود.

تداخلات دارویی
برخی از داروها با ویتامین A تداخل دارند. از آنجایی که جگر منبع قابل توجهی از ویتامین A است، هرکسی که داروهایی مانند Orlistat یا داروهای خاص پسوریازیس مصرف می کند باید قبل از افزودن جگر به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کند.

 

دانش آموزان چه میزان جگر می توانند مصرف کنند؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی جگر،‌ اظهار داشت: جگر گاو،‌ گوسفند و مرغ یکی از منابع غنی از آهن به شمار رفته و برای رفع کم‌خونی مصرف آن مناسب است.
وی افزود: افرادی که کم‌خونی داشته در صورتی که مشکل چربی خون و کلسترول نداشته باشند می‌توانند هفته‌ای یک یا دو بار جگر مصرف کنند


این متخصص تغذیه بیان داشت: بیمارانی که مبتلا به کلسترول خون هستند برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی جایگزین جگر همچون مغز پسته و بادام و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند.
صفوی با اشاره به اینکه مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود ادامه داد: از زمانی که جگر تازه تهیه می‌شود،‌ تنها دو روز فرصت است که آن را استفاده کنیم چرا که بیش از این مدت این ماده غذایی خراب شده و دیگر مناسب مصرف نیست.


وی گفت: جگر پس از خرید برای مصرف نباید در فریزر نگه‌داری شود چرا که خواص خود را از دست می‌دهد. گوشت قرمز نیز در صورتیکه یک سال در فریزر نگه‌داری شود. همچون تفاله بوده و هیچ خاصیتی ندارد.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف جگر مرغ با جگر گاو و گوسفند تفاوتی ندارد، اظهار داشت: جگر علاوه بر اینکه غنی از آهن بوده حاوی املاح دیگری همچون منیزیم،‌ کلسیم و فسفر است.
صفوی با بیان اینکه مصرف جگر برای دانش‌آموزان به دلیل اینکه این ماده غذایی انرژی مناسبی برای بدن ایجاد می‌کند،‌ مفید است. البته توصیه می‌کنیم هر هفته حدود 90 گرم جگر مصرف شود.


وی با اشاره به اینکه بدن روزانه به 180 گرم پروتئین نیاز دارد،‌ گفت: بنابر این روزی که از جگر در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود تقریبا نیمی از پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف بیشتر نیست.
این متخصص تغذیه افزود: جگر را باید از مراکزی تهیه کرد که مورد تأیید دامپزشکی بوده و همچنین از بوی جگر می‌توان به فاسد بودن یا نبودن آن پی برد.

منبع: سلامت نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان