جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

دندان درد معمولا به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت، شکستن یا افتادن دندان و تحلیل لثه در نواحی فک یا ریشه‌ی دندان احساس می‌شود.

به گزارش حکایت گیلان | دندان درد معمولا به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت، شکستن یا افتادن دندان و تحلیل لثه در نواحی فک یا ریشه‌ی دندان احساس می‌شود. اگر درد دندان بیش از یک تا دو روز طول بکشد، باید خیلی فوری برای درمان به دندانپزشک مراجعه کرد. اما بعضی اوقات به دلایل خاصی نمی‌توان فوراً به سراغ پزشک رفت. در این جور مواقع می‌توانید از این ۱۰ روش برای تسکین دندان درد شدید استفاده کنید.

درمان دندان درد با روش‌های خانگی

 

گاهی اوقات، دندان درد به‌‌قدری شدید است که به شما اجازه‌ی غذا خوردن و استراحت کردن را نمی‌دهد. تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، استفاده از راهکارهای خانگی زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

 
 

۱. کمپرس یخ

اولین روشی که به‌عنوان درمان خانگی دندان درد به آن می‌پردازیم، استفاده از سرما است. کمپرس سرد یا کیسه‌ی یخ می‌تواند به درمان درد دندان کمک کند، خصوصا اگر درد به دلیل آسیب یا التهاب لثه باشد.

شما می‌توانید یک کیسه‌ی یخ یا حتی یک کیسه از سبزیجات یخ‌زده داخل فریزر را از بیرون روی فک خود قرار دهید. برای تاثیر بهتر، این کار را هر چند دقیقه یک بار انجام دهید و از قرار دادن یخ روی صورت برای مدت طولانی پرهیز کنید.

یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. با این کار جریان خون کندتر و آن قسمت از بافت بی‌حس می‌شود. این بی‌حسی کمک می‌کند تا درد، التهاب و تورم کاهش پیدا کند.

۲. آب نمک
شستن دهان با آب نمک ولرم باعث از بین رفتن ذرات باقی‌مانده بین دندان‌ها می‌شود. همچنین آب نمک باعث کاهش التهاب و تورم، سرعت بخشیدن به التیام و البته بهبود گلودرد می‌شود.

آب نمک را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و لزوما مجبور به استفاده کردن از سرم‌های آماده نیستید. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان و گلو بچرخانید. این کار را می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید.

۳. داروی مُسکن
چند ورق قرص تسکین‌دهنده‌ی درد در خانه همه‌ی ما پیدا می‌شود. شما می‌توانید برای درمان دندان درد شدید از قرص‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. توجه کنید که افراد زیر ۱۶ سال نباید از قرص آسپرین استفاده کنند. همچنین در مورد استفاده از دارو برای درمان دندان درد در بارداری باید با پزشک مشورت کرد.

۴. چای نعناع

نعناع مانند میخک دارای خواص بی‌حس‌کننده است که می‌تواند باعث کاهش درد دندان شود. نعناع همچنین به عنوان یک آنتی‌باکتریال شناخته می‌شود. برای درمان دندان درد در منزل یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک شده را داخل قوری بریزید و به آن یک فنجان آب جوش اضافه کنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نعناع دم بکشد. بعد از اینکه چای خنک شد، آن را داخل دهان چرخانده و سپس بخورید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید نعناع بخورید، دمنوش را بعد از چرخاندن در دهان‌تان بیرون بریزید.

حتی می‌توانید تی‌بگ چای نعناع را در آب جوش انداخته و وقتی دمای آن اندکی خنک‌تر شد، آن را روی دندان خودتان قرار دهید و اجازه دهید تا زمانی ‌که درد دندان کم شود در دهانتان بماند. همچنین می‌توانید در صورت عدم حساسیت به نعناع، چند قطره روغن نعناع روی یک پنبه بریزید و پنبه را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

۵. سیر
در طول تاریخ از خواص سیر استفاده‌های درمانی گوناگونی شده است. سیر دارای ترکیبی به نام آلیسین (Allicin) است که تاثیر آنتی‌باکتریال بسیار قوی دارد. برای درمان دندان درد با سیر باید یک حبه سیر تازه را خرد کرده و به آن نمک اضافه کنید؛ سپس ترکیب به دست آمده را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

۶. میخک

میخک نوعی ماده‌ی شیمیایی به نام اوژنول دارد که مانند یک ماده‌ی بیهوشی طبیعی عمل می‌کند. علاوه بر این، میخک دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال است که می‌تواند عفونت دندان و لثه را از بین ببرد. برای درمان دندان درد با میخک می‌توانید یک پنبه را به چند قطره روغن میخک آغشته کنید و روی دندانی که درد می‌‌کند قرار دهید. همچنین می‌توانید میخک خشک را تهیه کنید، آن را کمی بجوید و به مدت ۳۰ دقیقه روی دندان قرار دهید.

۷. آلوئه‌ورا
ژل آلوئه‌ورا که می‌‌توان آن را از برگ‌های آلوئه‌ورا به دست آورد، درمان اصلی سوختگی‌ها و بریدگی‌‌های شدید است. اما اخیرا از آن برای تمیز کردن و آرام کردن التهاب لثه هم استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که آلوئه‌ورا دارای خواص آنتی‌باکتریال است و این قدرت را دارد که جرم‌هایی را که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، از بین ببرد.

۸. آویشن

آویشن هم خواص درمانی زیادی دارد که یکی از آن‌ها درمان عفونت‌های ریه مثل برونشیت و سرفه‌ی مزمن است. تیمول به‌ عنوان ترکیب اصلی موجود در عصاره‌ی آویشن، دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدقارچی است. یک قطره از روغن اسانس آویشن را در یک لیوان آب حل کنید و دهان خود را با آن شست‌وشو دهید. روش دیگر اضافه کردن چند قطره روغن آویشن به همراه چند قطره آب به یک پنبه و فشار دادن آن روی دندان است.

۹. دهان‌شویه‌ی هیدروژن پراکسید
شست‌وشوی دهان با هیدروژن پراکسید یک روش درمانی موثر برای از بین بردن باکتری‌هایی است که باعث دندان درد می‌شوند. برای درمان دندان درد در خانه به‌ نسبت مساوی هیدروژن پراکسید ۳ درصد و آب را با هم ترکیب کرده و حدود ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. بعد از بیرون ریختن محلول از دهان، باید دهان را چند بار با آب بشویید تا آثار آن باقی نماند.

بلعیدن هیدروژن پراکسید خطرناک است، بنابراین باید هنگام شستن دهان بسیار دقت کرد. استفاده از این روش برای درمان دندان درد کودکان توصیه نمی‌شود.

۱۰. زردچوبه
زردچوبه خواص ضدالتهابی و ضدباکتریال دارد. برای درمان دندان درد با زردچوبه باید پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کرده و خمیر به دست آماده را روی دندانی که درد می‌کند، بمالید. همچنین می‌توانید آن را به جای آب با مقداری عسل مخلوط کرده و روی دندان قرار دهید.

درمان سریع دندان درد در شب
دندان درد در شب بسیار آزاردهنده بوده و باعث مختل شدن خواب می‌شود. شاید روش‌های خانگی نتوانند درد را به طور کامل تسکین دهند، اما ارزش امتحان کردن را دارند. در ادامه، چند درمان خانگی برای دندان درد شبانه را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن می‌تواند دندان درد خفیف را تسکین ‌دهد. خمیر یا ژل‌ بی‌حس‌کننده هم با درمان دندان درد شبانه به خوابیدن شما کمک می‌کند. فقط مراقب باشید که از محصولات حاوی بنزوکائین برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید.
سر را بالاتر از بدن نگه دارید. این کار از هجوم خون به سر شما جلوگیری می‌کند. اگر خون در سرتان جمع شود، ممکن است شدت درد افزایش یابد.
از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت درست قبل از خواب خودداری کنید. مصرف این غذاها می‌تواند باعث تشدید دندان درد ‌شود.
دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. برای ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن دندان‌ها از دهان‌شویه حاوی الکل استفاده کنید.
قبل از خواب از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. یک کیسه‌ی یخ را در پارچه بپیچید و روی قسمت دردناک صورت خود قرار دهید. این کار با کاهش درد به شما کمک می‌کند که بتوانید بخوابید.
مراجعه به دندانپزشک

این درمان‌های خانگی فقط در کاهش موقت درد کاربرد دارند. بنابراین، بسیار ضروری است که برای درمان خرابی دندان به دندانپزشک مراجعه کنید و بیش از یک تا دو روز دندان درد را تحمل نکنید. اگر به موقع برای درمان مشکلات دندان اقدام نشود، ممکن است به بیماری‌های جدی‌تری مانند بیماری لثه و آبسه‌ی دندان تبدیل شود. آبسه زمانی رخ می‌‌دهد که باکتری‌ها به قسمت داخلی دندان یعنی مغز دندان یا پالپ آسیب می‌زنند.

پیشگیری از دندان درد
بهترین روش برای پیشگیری از دندان درد و آبسه کردن دندان، حفظ بهداشت دهان و دندان است. این کار با رعایت نکات زیر ممکن خواهد بود:

مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز به مدت حداقل ۲ دقیقه
کاهش مصرف غذاها و خوراکی‌های شیرین
استفاده از نخ دندان به طور مرتب
سیگار نکشیدن
مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک
اگر دندان درد شما بیش از یک یا دو روز طول کشید، باید هرچه سریع‌تر برای تشخیص مشکل و درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی
بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که از روش‌های خانگی برای درمان دندان درد استفاده کنند یا منتظر بمانند که ببینند آیا درد بهبود می‌یابد یا خیر. اگرچه در بسیاری از موارد روش‌های خانگی به تسکین درد کمک می‌کنند، اما تاثیر آن‌ها موقتی است. به همین دلیل نباید از دریافت درمان‌های استاندارد اجتناب کنید یا آن را به تعویق بیندازید. بی‌توجهی به این امر باعث تشدید درد می‌شود. بعضی از دندان‌ دردها نشانه‌ی یک بیماری جدی هستند که به درمان فوری نیاز دارند.

منبع: دیجی کالا مگ

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان