پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

رژیم غذایی می تواند نقش ارزشمندی در پیشگیری و مدیریت دیابت داشته باشد.

به گزارش حکایت گیلان | انتخاب بهترین مواد غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت و برخورداری از دانش کافی در این رابطه اهمیت بسیار زیادی دارد. اما به منظور تصمیم گیری آسان و ساده نگه داشتن همه چیز، هدف اصلی بیماران باید مدیریت سطح قند خون باشد.

همچنین مصرف غذاهایی که به پیشگیری از عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی- عروقی کمک می کنند، بسیار مهم است. رژیم غذایی می تواند نقش ارزشمندی در پیشگیری و مدیریت دیابت داشته باشد.

با توجه به نکات فوق و طبق مقالات منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا، بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به دیابت نوع 1 و نوع 2 شامل موارد زیر هستند:

سبزیجات

سبزیجات با برگ سبز بسیار مغذی و کم کالری هستند. آنها همچنین دارای کربوهیدرات های قابل هضم یا کربوهیدرات های جذب شده توسط بدن هستند، بنابراین تاثیر قابل توجهی بر سطح قند خون ندارند.

اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگدار منابع خوبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C هستند. برخی از مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم سطح ویتامین C پایین تری دارند و از این رو ممکن است نیاز بیشتری به ویتامین C داشته باشند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. افزایش مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح ویتامین C سرمی خود را افزایش و در عین حال التهاب و آسیب سلولی را کاهش دهند.

تخم مرغ

مصرف منظم تخم مرغ ممکن است بتواند خطر بیماری های قلبی- عروقی را از مسیرهای مختلفی کاهش دهد. تخم مرغ التهاب را کاهش می دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش داده و اندازه کلسترول LDL (بد) را تغییر خواهد داد.

بر اساس مطالعه ای در سال 2019، مصرف یک صبحانه کم کربوهیدرات متشکل از تخم مرغ می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون را طی روز مدیریت کنند.

گفتنی است که تحقیقات قدیمی تر مصرف تخم مرغ را با بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت مرتبط دانسته است. اما یک بررسی جدیدتر از مطالعات کنترل شده که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است نشان داد: مصرف 6 تا 12 تخم مرغ در هفته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی، فاکتورهای خطر بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش نخواهد داد.

دانه چیا

دانه چیا یک غذای فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود. این دانه ها سرشار از فیبر هستند و در عین حال کربوهیدرات قابل هضم کمی دارند.

در واقع، 11 گرم از 12 گرم کربوهیدرات موجود در یک وعده 28 گرمی دانه چیا فیبر است که قند خون را افزایش نمی دهد. فیبر چسبناک موجود در این ترکیب می تواند با کاهش سرعت حرکت غذا و جذب آن در روده، سطح قند خون شما را کاهش دهد.

دانه چیا همچنین سبب می شود تا وزن در محدوده متوسط حفظ شود زیرا فیبر احساس گرسنگی را کاهش می دهد و سیری را القا می کند. چیا در عین حال به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت یاری می رساند.

یک مطالعه شامل 77 بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و تشخیص دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف دانه‌ چیا از کاهش وزن حمایت می‌ کند و به کنترل مناسب قند خون منتهی می شود.

از طرفی دیگر دانه چیا در زمینه کاهش فشار خون و نشانگرهای التهابی نیز نقش دارد.

لوبیا

انواع لوبیا مقرون به صرفه، مغذی و فوق العاده سالم هستند. لوبیا نوعی حبوبات غنی از ویتامین های گروه B، مواد معدنی مفید (کلسیم، پتاسیم و منیزیم) و همینطور فیبر است.

آنها همچنین دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی هستند که برای مدیریت دیابت مهم است. لوبیا حتی ممکن است به پیشگیری از دیابت هم کمک کند.

در مطالعه‌ ای که بیش از 3000 شرکت‌ کننده با خطر بالای بیماری‌ های قلبی عروقی در آن شرکت داشتند، افرادی که حبوبات بیشتری مصرف می‌ کردند ریسک پایین تری از ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان دادند.

ماست یونانی

یک مطالعه طولانی مدت شامل داده های سلامتی بیش از 100000 شرکت کننده نشان داد که مصرف روزانه ماست با کاهش 18 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

پژوهش های جدید توضیح می دهند که ماست و سایر غذاهای لبنی ممکن است منتج به کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شوند.

سطوح بالای کلسیم، پروتئین و نوع خاصی از چربی به نام اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) موجود در ماست شما را برای مدت طولانی‌ تری سیر نگه می دارد.

علاوه بر این، ماست یونانی حاوی تنها 6 تا 8 گرم کربوهیدرات در هر وعده است که کمتر از ماست معمولی است. همچنین پروتئین بیشتری دارد که ممکن است با کاهش اشتها و در نتیجه کاهش دریافت کالری باعث کاهش وزن شود.

سیر

سیر با وجود اندازه کوچک و کالری کم، فوق العاده مغذی است. یک حبه (3 گرم) سیر خام، که تقریبا 4 کالری است، از ترکیبات زیر تشکیل شده است:

- منگنز: 2٪ از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (DV)

- ویتامین ب 6: 2٪ از DV

- ویتامین ث: 1٪ از DV

- سلنیم: 1٪ از DV

- فیبر: 0.06 گرم

تحقیقات ثابت کرده اند که سیر به بهبود مدیریت گلوکز خون کمک می کند و می تواند سبب تنظیم سطح کلسترول شود.

هرچند اکثر مطالعاتی که از سیر به عنوان یک گزینه سالم برای افراد مبتلا به دیابت حمایت می کنند مقادیر غیر طبیعی و زیادتر از حد معمول در رژیم غذایی را شامل می‌ شوند، متا آنالیز ذکر شده در بالا فقط متشکل از وعده‌های 0.05 تا 1.5 گرمی است و همانطور که ذکر شد یک حبه سیر حدودا 3 گرم وزن دارد.

کدو حلوایی

کدو و به ویژه کدو حلوایی یکی از سالم ترین سبزیجات است که کالری نسبتا کمی در کنار شاخص گلیسمی پایین دارد.

گونه های زمستانی پوسته سختی دارند در حالی که پوست کدو حلوایی تابستانی نرم است. مانند اکثر سبزیجات، کدو حلوایی نیز حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی است. کدو حلوایی همچنین قند کمتری نسبت به سیب زمینی شیرین دارد که آن را به یک جایگزین عالی تبدیل می کند.

تحقیقات نشان می دهند که پلی ساکاریدهای کدو تنبل که در کدو حلوایی نیز یافت می شوند، تحمل انسولین را بهبود بخشیده و سطح گلوکز سرم را در موش های آزمایشگاهی کاهش می دهند.

با وجود آن که تحقیقات بسیار محدودی روی انسان انجام شده است، یک مطالعه کوچک نشان داد که کدو حلوایی سطح گلوکز خون بالا را به سرعت و به طور موثر در افراد مبتلا به دیابت که به شدت بیمار هستند کاهش می دهد.

منبع: عصر ایران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان