پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
درباره نشست خبری پرحاشیه و جنجالی استاندار گیلان؛

تناقض آمارهای عباسی با زندگی و سفره های مردم!

۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۰۹:۵۷ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | حسن سامری در سایت  اسرار امروز با اشاره به نشست خبری استاندار گیلان نوشت: 

شنیدن عملکرد مسئولان از جمله بهبود وضعیت اقتصادی، کنترل تورم، احیای واحدهای تولیدی غیرفعال، ایجاد اشتغال، کنترل قیمت‌ها و ...   در نشست های خبری مرسوم است. ادعاهایی که به مناسبت های مختلف در سالهای اخیر مطرح شده اما در زندگی مردم تاثیری ایجاد نشده است. همه مردم اعم از فقیر و غنی، مرکزنشین و حاشیه‌نشین و... بدون نیاز به کار کارشناسی و جداول متوجه گرانی‌ افسارگسیخته ، نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها، بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و ... هستند.

جیب خالی مردم و کاهش شدید قدرت خرید، جوانان تحصیلکرده بیکار، مهاجرت نخبگان، مهاجرت روستاییان، افزایش جرائم خشن و ... خود نشانگر وضعیتی آشفته است.

در چنین شرایطی صحبت از بهبودی اوضاع بدون ارائه مستندات متقن و مستدل نه ‌تنها در جامعه امید ایجاد نمی کند بلکه تنها و تنها منجر به  دلسردی بیش از پیش مردم نسبت به مسوولان می‌شود. بنابراین به نظر می رسد  مجریان امور کشور باید از گفتاردرمانی و ارایه آمارهای رنگارنگ و رسم اشکال و نمودارهایی که با واقعیت‌های کف جامعه فاصله‌ای از زمین تا آسمان دارد، دست بردارند و در عوض با تکیه بر نظر علمی کارشناسان امر، اقدام به حل مشکلات نمایند.

از این رو لازم است مسوولان با پذیرش این واقعیت که برای مردم وضعیت قدرت خرید و قیمت‌ها سخن می‌گویند نه آمارهای رسمی و غیررسمی اعلامی از سوی دولت‌ و نهادهای وابسته، با به‌ کار گرفتن نیروهای متخصص، دلسوز و شایسته گره‌های پیچیده به اطراف اقتصاد بیمار کشور را از اقتصاد بگشایند. در چنین وضعیتی شهروندان بدون نیاز به ارایه آمار و رسم شکل و جدول، مسئولان را راست‌ کردار و متصف به خصایل نیکو می‌ شناسند.

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به دومین  نشست خبری پر حاشیه و جنجالی دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان پس از 10 ماه فعالیت است. بنری با عنوان« نشست خبری استاندار گیلان» به مناسبت گرامیداشت هفته دولت پشت سر  وی دیده می شد و انتظار این بود تا اسدالله عباسی برای خبرنگاران در زمان محدودیتی اعمال نکند چرا که پیش از این و در مراسم تجلیل از خبرنگاران که در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شده بود خود را پاسخگو اعلام کرد و گفت در تریبونی آزاد پس از یکسال فعالیت در جمع رسانه ها حاضر می شود تا فعالان رسانه هر سئوالی داشتند بپرسند. اما شیوه برگزاری این نشست خبری با اجبار خبرنگاران به طرح فقط یک سئوال آن هم با انبوه مشکلات مردم گیلان، باعث اعتراض شدید خبرنگاران حاضر در این نشست شد. خبرنگاران زیادی هم  که نتوانستند سئوالات خود را طرح کنند، اعتراض خود را به رویه برگزاری این نشست خبری در برخورد با خبرنگاران با بیان اینکه «اجازه بدهید سئوالات طرح شود» نشان دادند. نشست خبری که معاون عمرانی، معاون سیاسی، معاون امور اقتصادی استانداری گیلان و مدیر کل حوزه استاندار و رییسس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز حضور داشتند.

در طول هفته دولت  در دولتهای قبل نیز هم به آمار و ارقامی از انواع و اقسام پروژه ها و ایجاد اشتغال اشاره می شد و مسئولان در دولت های گذشته هم ادعا می کردند در رشد سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و تولید از سال قبل پیشی گرفته اند. اما آنچه در زندگی و سفره مردم دیده می شد افزایش آمار بیکاری، فقر، کاهش رتبه های گیلان در شاخص های کشوری بود و البته هر بار مسئولان اصرار داشتند دولت ها برای رفع مشکلات مردم گیلان چنین و چنان کرده اند.

 در این نشست خبری هم عباسی تلاش داشت تا اعلام کند دولت سیزدهم کارهایی را در طول یکسال گذشته در استان گیلان انجام داده که در طول پس از انقلاب نظیر ندارد. طبق معمول به آمار و ارقامی هم اشاره کرد که تا این لحظه خبری از شیرینی این اقدامات در زندگی مردم گیلان نیست. آماری که زمان محدود این نشست خبری اجازه نداد تا خبرنگاران برای ایجاد امید و اعتمادسازی افکار عمومی،عملکرد دولت سیزدهم در این استان مظلوم را موشکافی کنند.

عباسی  در طول 10 ماه گذشته سعی کرد نشان دهد که از جمله مدیران میدانی در دولت سیزدهم است و البته با توجه به حجم مشکلات گیلان این انتظار وجود ندارد که در طول مدتی کوتاه معجزه کند  اما در این نشست هم بسان گذشته خبری به آمار و ارقامی از رشد اعتبارات و طرحها در مقایسه با دولتهای قبل اشاره کرد که برای افکار عمومی در گیلان قابلیت راستی آزمایی ندارد چرا که در بهبود زندگی مردم گیلان اساسا تغییر مثبتی ایجاد نشده است.

این روزها فشار اقتصادی بسیار شدید بر مردم وجود دارد و خبرنگاران هم چون خود را در مقابل مردم مسئول می بینند تلاش می کنند تا ادعاهای مسئولان دولت سیزدهم مبنی بر بهبود اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... را بر اساس مستندات قابل قبول اطلاع رسانی کنند . امکان دیدار استاندار گیلان و مصاحبه اختصاصی هم وجود ندارد! فعالان رسانه در این استان همیشه ثابت کردند که بدون کوچکترین توقع و انتظار  در هر زمان که مسئولان  گیلان اراده کنند در میدان هستند و شب و روز نمی شناسند. خبرنگارانی که در سخت‌ترین شرایط همپای مدیران به انتشار اخبار می پردازند نه حقوق بگیر نجومی اند و نه اضافه کار دارند و نه حق مأموریت.! البته با بایدها و نبایدهای مسئولان در برخی موارد تمام «شلیک»ها را هم به جان خریده اند!

بنابراین این انتظار وجود دارد تا استاندار گیلان در نشست خبری بعدی خود زمان را بگونه ای مدیریت کند تا افکار عمومی پاسخ تمام سئوالات خود را بصورت دقیق و شفاف با جزییات دریافت کنند.

 ابهام در اعتبارت سفر رییس جمهور، عدم انتشار ریز اعتبارات بودجه 1401 گیلان، استناد کاهش نرخ تورم، دلایل ادعای عادلانه سازی یارانه ها، استناد مردمی شدن اقتصاد، نوع و میزان و محل سرمایه گذاری در سواحل و ... از جمله مواردی بود که امید است در نشست خبری آبان ماه استاندار گیلان بیشتر به آن پرداخته شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان