جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت خبر داد:

انعقاد قرارداد فی مابین شهرداری و دانشگاه گیلان به منظور تدوین برنامه پنج ساله شهرداری

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۴:۳۰ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت پنجاه و سومین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، روز یکشنبه مورخ ۳۰/۰۵/۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰ کار خود را با پرداختن به سه دستور جلسه؛

۱- انعقاد قرارداد با دانشگاه گیلان به عنوان مجری طرح تهیه و تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی پنج ساله شهرداری به منظور جلوگیری از اعمال سلایق و پیشبرد اهدف بر اساس برنامه جامع و مدون از طریق ماده ۳۱ آیین نامه معاملات شهرداری و به استناد دستورالعمل تهیه، تصویب و اجرا و پایش برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری
۲- بررسی و تعیین تکلیف جهت اخذ مشاور QCBS (ارزیابی کیفیت و قیمت) بمنظور مطالعه و بررسی اصلاحیه ی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت مستند به بند (د) ماده ۸ اصلاحیه شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت به شماره ۴۰۶۵۱/۱۴۰۱/ش مورخ ۱۲/۳/۱۴۰۱ مبنی بر مکلف بودن شهرداری نسبت به تهیه اطلس جامع سرمایه گذاری از ردیف ۱۲۱۲۰۱ – مطالعه و پژوهش ماموریت های شهرداری
۳- بررسی و تعیین تکلیف فرآیند قانونی جذب سرمایه گذار به منظور طراحی، ساخت و تامین مالی مجتمع تجاری – مسکونی سرگل از طریق فراخوان عمومی منضم به اسناد فراخوان و پیش نویس قرارداد، در راستای اجرای تبصره ۲ بند (ب) ماده ۲۰ شیوه نامه سازمان سرمایه گذاری
آغاز کرد.

در ابتدای جلسه سید شمس شفیعی رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت گفت: تصمیم بر آن است که برنامه پنجساله راهبردی - عملیاتی شهر و شهرداری با چشم انداز بیست ساله تدوین شود.
از اینرو دانشگاه گیلان برای این منظور انتخاب گردید و مکاتبات در زمان شهردار اسبق انجام شد و آقایان دکتر سالار پور عضو هیت علمی دانشکده معماری و دکتر آتانی معاون پژوهشی دانشگاه گیلان و دکتر میرعسگری عضو هیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه گیلان و در شهرداری رشت نیز آقای آزمون برای پیگیری های لازم انتخاب شده اند.
وی با بیان اینکه مقدمات کار انجام شده است، تاکید کرد: تمام سعی ما بر این است تا نتیجه این تلاشها و پیگیری ها در بودجه ۱۴۰۲ اعمال شود از اینرو قرار شد تا اسفند ماه نتیجه کار به کمیسیون تحویل داده شود.

شمس شفیعی اضافه کرد: بعد از اخذ مصوبه از شورای محترم از آنجایی که دانشگاه گیلان دارای جایگاه حقوقی می باشد احتیاجی به مناقصه نیست و می توانیم در قالب ترک تشریفات اجرای این طرح را به دانشگاه گیلان واگذار نماییم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: کف و سقف مبلغ درنظر گرفته شده برای انجام طرح تهیه و تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی پنج ساله شهرداری که بر اساس برنامه جامع و مدون از طریق ماده ۳۱ آیین نامه معاملات شهرداری و به استناد دستورالعمل تهیه، تصویب و اجرا و پایش برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری انجام خواهد شد، یک میلیارد هفتصد و بیست و هشت تومان در سال ۱۴۰۰ و سقف ان دو میلیارد و پانصد میلیون تومان می باشد که طبق توافقات ضمنی بعمل آمده توافق ما با دانشگاه گیلان زیر یک میلیارد و هفتصد می باشد.

در بخش دیگر از جلسه هادی رمضانی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا اظهار داشت: در گذشته با تعریف برنامه پنج ساله این کار استارت خورد و شایسته است مستندات گذشته که با همکاری دانشگاه گیلان مدون شده است نیز مجددا مرور گردد تا از آن مطالعات نیز در جهت پیشبرد هر چه بهتر کار استفاده شود.
وی افزود: برنامه ها حتی اگر دارای ایراد هم باشند قابل پایش و اصلاحند ولی اگر برنامه نداشته باشیم ضریب خطای ما چند برابر خواهد شد و امکان بازگشت نیز وجود نخواهد داشت.
رمضانی در ادامه گفت: در حوزه های مختلف نباید فقط بصورت نظری و تئوری عمل کنیم بلکه باید مطالعات ما جنبه کاربردی نیز داشته باشد و در میدان عمل نیز قابلیت اجرا داشته باشد.

می گفت: ما جزو مرکز استان برتر در حوزه پژوهش بودیم اما برخوردهای سلیقه ای با موضوعات مختلف، اصلیت کار را تحت شعاع خود قرار داد که می باید با حفظ روحیه همدلی و همکاری شاهد تکرار اشتباهات تلخ گذشته نباشیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در بخش پایانی صحبتهایش گفت: بحث مربوط به چگونگی صدور پروانه موضع بسیار مهمی است می باید در اینخصوص با ارایه راهکارهای مناسب و برداشتن موانع از پیش پای ارباب رجوع اهتمام بیشتری ورزیم و نباید مسیر صدور پروانه ۶ ماه طول بکشد.

در ادامه جلسه کریمی کرنق گفت: در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، شهرداری مکلف به تهیه این طرح بوده و شورا نیز با رفع ابهامات و اشکالات آن را مصوب می کند و مصوبه شورا به تنهایی قابلیت اجرا ندارد بلکه باید در سازمان شهرداری ها و در مرکز مطالعات و برنامه ریزی بررسی شود و به تایید برسد و وزارت کشور آن را به استانداری و سپس استانداری آن را به شهرداری ابلاغ کند.

وی افزود:پس از طی این مراحل سند ارایه شده بعنوان سند بالا دستی خواهد بود که هم در سطح شهرداری و هم در سطح شهری، دستگاه ها پایبند به اجرای آن بوده و برنامه ریزی های بودجه ای نیز بر همین اساس تعیین می گردد.
منشی کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: هر ساله این برنامه و قرارداد مورد پایش قرار می گیرد تا معین شود چقدر نسبت به این برنامه عمل نموده و چقدر از ان انحراف داریم و این که چقدر ضعف عملکردی داریم .

در ادامه و در خصوص بحث و بررسی جهت تعیین تکلیف اخذ مشاور QCBS بمنظور مطالعه و بررسی اصلاحیه ی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت مستند به بند (د) ماده ۸ اصلاحیه شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت مبنی بر مکلف بودن شهرداری نسبت به تهیه اطلس جامع سرمایه گذاری، نماینده سازمان سرمایه گذاری به ارایه توضیحات پرداخت و اعضای شورا نیز ضمن ارایه نظرات خود بر تهیه اطلس سرمایه گذاری کلان شهر رشت و شناسایی درست و دقیق مراکز و ظرفیت های سرمایه گذاری و ارایه آن در قالب اطلس سرمایه گذاری به شورا تاکید نمودند. لازم بذکر است بودجه مطالعاتی ایتن طرح از ردیف ۱۲۱۲۰۱ – مطالعه و پژوهش ماموریت های شهرداری تامین می گردد.
همچنین در خصوص بررسی و تعیین تکلیف فرآیند قانونی جذب سرمایه گذار به منظور طراحی، ساخت و تامین مالی مجتمع تجاری – مسکونی سرگل از طریق فراخوان عمومی منضم به اسناد فراخوان و پیش نویس قرارداد، در راستای اجرای تبصره ۲ بند (ب) ماده ۲۰ شیوه نامه سازمان سرمایه گذاری، نماینده سازمان به ارایه توضیحات پرداخت که این موضوع پس از بحث و بررسی های کارشناسانه مورد تایید اعضای کمیسیون قرار گرفت و اعضا بر تسریع پروسه اجرای آن تاکید و حمایت خود را از اجرای آن و رفع موانع اجرای این طرح اعلام نمودند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان