سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403
«پوتین» در نامه ای خطاب به رهبر کره شمالی:

نزدیکی دو کشور به نفع هر دو خواهد بود

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۰۹:۴۵ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | روزنامه خراسان نوشت: پیونگ یانگ «روز آزادی» را در حالی جشن گرفت که ولادیمیر پوتین به همین مناسبت در نامه ای به  رهبر کره شمالی نوید آغاز دور جدیدی از مناسبات میان دو کشور را داد. رئیس جمهور روسیه در نامه اش نوشت که این دو کشور «روابط دوجانبه سازنده و جامع خود را با تلاش مشترک گسترش خواهند داد». پوتین که کشورش درگیر تحریم های ناشی از جنگ اوکراین است، در نامه‌ به همتای خود کیم جونگ اون، نوشت که نزدیکی دو کشور به نفع هر دو خواهد بود.

 
گرمی روابط روسیه و کره شمالی در سال‌های اخیر با گرمی روابط روسیه و غرب به ویژه آمریکا نسبت معکوس داشته؛ هر چند معمولا از روسیه و چین به عنوان کشورهایی با نزدیک‌ترین روابط با حکومت انزواطلب کره شمالی نام برده می‌شود. رهبر کره شمالی در پاسخ گفته است که دوستی روسیه و کره شمالی «قرن به قرن تثبیت شده  و توسعه یافته است». کیم افزوده: «همکاری، حمایت و همبستگی استراتژیک و تاکتیکی» بین دو کشور «در یک جبهه مشترک برای خنثی کردن تهدید و تحریک نظامی نیروهای متخاصم، در مرحله جدید و ویژه‌ای قرار گرفته است». پیونگ یانگ اعلام نکرده که منظورش از نیروهای متخاصم در نامه رهبر کره شمالی چیست، اما این واژه بارها توسط کره شمالی برای اشاره به ایالات متحده آمریکا و متحدانش استفاده شده است. اتحاد جماهیر شوروی زمانی، متحد اصلی کره شمالی بود و روابط نزدیکی با آن کشور داشت.

دولت پیونگ یانگ به ویژه از نظر اقتصادی، به کمک‌های گسترده مسکو متکی بود. پس از فروپاشی شوروی، روسیه روابط دوستانه خود با کره شمالی را تا حدودی حفظ کرده هرچند حمایت اقتصادی قبلی ادامه نیافته است. پس از فروپاشی پرده آهنین اتحاد جماهیر شوروی این روابط آسیب دید و تنها پس از جدایی تدریجی روسیه از غرب در اوایل سال ۲۰۰۰، به تدریج و تا حدودی روابط دو کشور افزایش یافت. کیم جونگ اون، پیش‌بینی کرده همکاری روسیه و کره‌شمالی طبق توافق نامه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در دیدار با پوتین امضا شد، افزایش خواهد یافت. کیم جونگ اون که در سال ٢٠١١ میلادی جانشین پدرش در مقام رهبری کره شمالی شد در آوریل ۲۰۱۹ با رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرد.

در آن سال پوتین ششمین رهبر خارجی بود که «اون» از زمان تصدی این مقام با آنان ملاقات کرده است. پیش از این، او با رئیسان جمهوری چین، کره جنوبی و آمریکا چند بار دیدار داشته و در جریان نشست با رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپور و هانوی، ویتنام، با نخست وزیران دو کشور دیدار کرده بود. تمامی ملاقات‌های خارجی کیم جونگ-اون از اول سال گذشته میلادی و پس از اعلام تصمیم او درباره کاهش تنش در روابط با کره جنوبی و آمریکا صورت گرفته است. نامه اخیر پوتین در حالی نگارش شده که دولت در تحریم کره شمالی سعی در افزایش مناسبات خود با روسیه را دارد. کره شمالی در ماه ژوئیه دو منطقه مدعی خودمختاری در اوکراین را به‌عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و مقامات احتمال اعزام کارگران کره‌ شمالی به این مناطق برای کمک به ساخت و ساز و سایر فعالیت‌ها را مطرح کردند.

منبع: برترین ها

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان