سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | تمیزی یک منطقه، یک شهر و یا کشور تنها به افزایش رضایتمندی و رفاه ساکنان آن منجر نمی‌شود، بلکه جذب گردشگران از سراسر دنیا را نیز در پی دارد. آب پاک، هوای تمیز، مدیریت کارآمد پسماند و فاضلاب کارآمد همگی در بهبود سلامت شهروندان و ساکنان شهرهای این کشورها نقش مهمی ایفا می‌کند.

در کشورهایی با کیفیت هوای مناسب، مردم کمتر در معرض تنفس ذرات معلق قرار می‌گیرند و همین امر، سلامت را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی، ساکنان کمتر به بیماری‌های وابسته به آلودگی هوا نظیر امراض قلبی-عروقی و تنفسی مبتلا می‌شوند، ضمن این‌که از نظر روانی نیز وضعیت قابل قبولی را تجربه می‌کنند. در ادامه به معرفی تمیزترین کشورهای دنیا پرداخته می‌شود که در آن‌ها مؤلفه پاکیزگی، نرخ رضایتمندی شهروندی را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

سوئیس:این کشوراروپایی با شاخص عملکرد محیطی ۸۷.۴۲، در سال ۲۰۲۲ به عنوان پاک‌ترین کشور دنیا شناخته شده است که محققان علت این امر را به وجود جنگل‌های سبز بسیار، حیات وحش و آب‌وهوای عاری از آلودگی آن نسبت داده‌اند. سوئیس در دنیا به عنوان کشوری با زیبایی طبیعی شناخته شده است که محصور در زمین‌هایی از غرب، مرکز و جنوب اروپاست. این کشور یک جمهوری فدرال به شمار می‌رود که ۲۶ ایالت را در بر گرفته است و مدیران آن همگی در شهر برن به عنوان پایتخت غیررسمی سوئیس مستقر هستند. تمیزترین کشور دنیا در جنوب خود با ایتالیا، در غرب با فرانسه، در شمال با آلمان و در شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین هم‌مرز است.

فرانسه : عنوان دومین کشور تمیز دنیا در سال ۲۰۲۲ مربوط به فرانسه است. شهرهای این کشور با ثبت شاخص عملکرد محیطی ۸۳.۹۵ جایگاه خود را مدیون کیفیت بالای هوا، بهداشت آب و شیلات است. فرانسه سومین کشور بزرگ و ثروتمند اروپا به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که عنوان جذاب‌ترین منطقه گردشگری سراسر قاره را از آن خود کرده است. علاوه بر این، دومین کشور تمیز دنیا یک منطقه میان‌قاره‌ای به حساب می‌آید که بخش‌هایی از غرب اروپا، آمریکای جنوبی و مناطقی از اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس را فرا گرفته است.

دانمارک : شاخص عملکرد محیطی در شهرهای این کشور اروپایی، ۸۱.۶۰ است و به عنوان سومین منطقه پاک دنیا در سال ۲۰۲۲ شناخته شده است. دانمارک در اروپای شمالی یک کشور نوردیک به حساب می‌آید و به عنوان جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی به حساب می آید. دانمارک با کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و آلمان هم‌مرز است و جمعیتی حدود پنج میلیون و ۸۱۰ هزار نفر را در بر گرفته است که بیش از ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها در کپنهاگ پایتخت سکونت دارند. نکته جالب توجه این‌که در سال ۲۰۲۲، شهروندان شهرهای این کشور، عنوان شادترین مردم جهان را از آن خود کردند. ساکنان شهرهای دانمارک در رفاه جسمی و روانی بسیار رضایت‌بخشی به سر می‌برند.

مالت :مالت واقع در جنوب اروپا، کشوری جزیره‌ای است که با شاخص عملکرد محیطی ۸۰.۹۰ توانست جایگاه چهارمین کشور تمیز دنیا را از آن خود کند. طی سال‌های اخیر، دولت تلاش بسیاری برای حفظ محیط زیست پیاده کرده و توانسته است با نظارت‌های بی‌وقفه خود، محیطی بسیار تمیز برای ساکنان سراسر کشور به ارمغان بیاورد. این کشور کوچک فضایی به مساحت ۱۲۲ مایل مربع را در بر گرفته و میزبان حدود ۵۱۵ هزار نفر جمعیت است. والتا، پایتخت مالت، کوچک‌ترین شهر و پایتخت اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، زیرا فضایی تنها حدود ۸۰ هکتار را در بر گرفته است.

سوئد :سوئد با شاخص عملکرد محیطی ۸۰.۵۱ توانست جایگاه پنجم کشورهای تمیز دنیا را در سال ۲۰۲۲ از آن خود کند و جالب این‌که سال‌ها در لیست ۱۰ کشور تمیز دنیا قرار گرفته است. سوئد از کشورهای شمالی اروپا به‌شمار می‌رود که در غرب خود با فنلاند و در شمال با نروژی همسایه است.پنجمین کشور تمیز دنیا، بزرگ‌ترین کشور اروپای شمالی به حساب می‌آید زیرا فضایی به مساحت ۴۵۰ هزار و ۲۹۵ کیلومتر مربع را در بر گرفته است.

منبع:همشهری آنلاین

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان