شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | فریدون شایسته: فرعون نماد ظلم و ستم در قرآن است که ۷۴بار در طی سوره‌های مختلف،این عنوان تکرار شده‌است.

قرآن کریم او را به‌سبب رفتارهای ناشایست وی مورد نکوهش قرار داده و هر کسی را که در مقام فرمان‌روایی،روش اوراپیشه خود ساخته باشد،به‌عنوان"طاغوت"،یعنی فرمانروای ستمگر و مخالف با آموزه‌های خداوند متعال و دعوت پیامبران،می‌داند.
پس،فرعون"طاغوت اکبر"،در قرآن دانسته شده‌است،اماآن دسته از سیاست‌هایی که فرعون اجرا می‌کردو قرآن،به نکوهش این روش‌ها، پرداخته‌است،عبارت‌اند از:

الف)استخفاف قومی(فرعون قوم قبطی را (برکشید و آنان را به اقوام دیگر سرزمین مصر،ازجمله"بنی‌اسرائیل"، برتری بخشید).


ب)استخفاف فردی (او خود را خداوند قلمداد کرد و هیچ‌کسی را در جامعه،همتای خود نمی‌دانست. اوبه راحتی،اندیشمندان وشخصیت‌های معتبر اجتماعی و مردمی را،حقیر شمرد).

پ)کیش شخصیت (او خود را چون برتر از همه می‌دانست مردم را نه به ستایش خویش،بلکه به پرستش خود وامی‌داشت و فرامی‌خواند.اوخود را بی‌نیاز از مشورت و رایزنی با افرادخبیر و آگاه، می‌دانست).

اگر شخصیت یزید بن معاویه را،در تاریخ،مورد مطالعه قرار دهیم،می‌بینیم که وی همین رفتار را به تقلیداز فرعون،انجام داده‌است:

الف)استخفاف قومی(بااین که دین اسلام،تقوا را،امتیاز بین اقوام و ملل قرارداده،یزید،طایفه"بنی‌امیه"را بر همه مردم تحت سلطه خویش برتری بخشید).

ب)استخفاف فردی(او بزرگان جامعه را مجبور به بیعت کرد.عبداله بن‌عمر و عبدالرحمان بن ابوبکر،رابه‌راحتی وبا اکراه به بیعت کشاندو حسین بن‌علی(ع) و عبدالله بن زبیر را، وادار به خروج و مقابله باخود کرد).

پ) کیش شخصیت(او حتی گروه مشاوران پدرش را،تحت سرپرستی"سرجان رومی"،به بازی نگرفت ووصیت پدرش،معاویه را،در نحوه مواجهه با امام حسین علیه‌السلام،نادیده گرفت).

حسین علیه‌السلام،مظهر و نماد مبارزه بافراعنه در تاریخ است.فراعنه ای که هدف از نزول وحی،ظهور پیامبران وایجاد ادیان آسمانی،مبارزه با آنان بوده‌است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان