جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

شاید مهم‌ترین چالش در زندگی اغلب ایرانی‌ها تا سن ۱۸سالگی آزمون بزرگی به نام «کنکور» باشد.

به گزارش حکایت گیلان | شاید مهم‌ترین چالش در زندگی اغلب ایرانی‌ها تا سن 18سالگی آزمون بزرگی به نام «کنکور» باشد. آزمون سختی که دانش‌آموزان را ظاهرا به سمت صندلی‌های خنثای دانشگا‌ه‌ها هدایت می‌کند و احتمالا تغییرات شگرفی هم از لحاظ موقعیت اجتماعی در زندگی فرد رقم نخواهد زد. البته این گزاره بدین معنا نیست که لزوما کسی در دانشگاه موفق نمی‌شود. در واقع مفهوم آن شرایط فعلی سیستم آموزشی ماست که برای جوانان فارغ‌التحصیل تمهیدات خاصی را فراهم نکرده و فقط برگه‌ای به نام «مدرک‌» را برای آن‌ها به یادگار می‌گذارد.

نفرات برتر کنکور امسال روز گذشته از سوی سازمان سنجش معرفی شدند تا برای همیشه پرونده بزرگ‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه‌ها به شکل فعلی بسته شود. کنکوری که از سال آینده قرار است دوبار در سال برگزار شود و شاید این آخرین کنکوری باشد که تب‌وتاب قرار گرفتن در بین 10 نفر نخست آن در این حد و اندازه سروصدا به‌راه اندازد. روزنامه «فرهیختگان» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نگاهی آماری به کنکور امسال داشته که در ادامه متن می‌خوانید.

1. یک‌میلیون و 489 هزار و 220 نفر، داوطلب شرکت در نخستین کنکور قرن جدید بودند که از میان آنها یک‌میلیون و 308 داوطلب در 417 شهر کشور طی چهارروز به رقابت پرداختند و بالاخره یک‌میلیون و 157 نفرشان معادل 89 درصد کل شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند. داوطلبانی که در بازه زمانی 17 تا 22 مردادماه امسال باید اقدام به انتخاب رشته کنند.

2. نگاه آماری به ترکیب جغرافیایی داوطلبان امسال نکات قابل‌توجهی را در بردارد؛ به‌طوری‌که از مجموع 40 داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند، 14 نفرشان از شهر تهران بوده‌اند که نشان می‌دهد 38 درصد از تهرانی‌ها توانسته‌اند در هر پنج گروه جزء نفرات برتر قرار بگیرند. تهرانی‌ها در گروه آزمایشی ریاضی و علوم انسانی 40 درصد رتبه‌های نخست را از آن خود کردند و در گروه هنر هم از بین پنج نفر اول، چهار نفر از تهران بودند.

3. پنج نفر از دانش‌‌آموزان یعنی 13 درصد برترین‌های کنکور از مشهد بوده‌اند که پس از تهران بزرگ‌ترین بلوک جغرافیایی قبولی‌ها را دارند. پس از آن اراکی‌ها و تبریزی‌ها مشترکا رتبه‌ بعدی را به‌لحاظ جغرافیایی از بررسی رتبه‌های برتر به‌دست می‌آورند. بروجن، شهربابک، سبزوار و نیشابور چهار شهر دارای رتبه‌هایی هستند که دانش‌آموزانش با وجود عدم سکونت در مرکز استان موفق به کسب رتبه‌ای از بین یک تا 10 شدند.

4. بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان هم آمارهای جالبی را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که داوطلبان پسر دست برتر را داشته‌اند و تنها 12 نفر از برترین‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، یعنی 30 درصد از کل داوطلبان دختری که در کنکور 1401 شرکت کردند، راه خودشان را میان‌ برترین‌ها بازکرده‌اند. اما این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاهی به پنج نفر اول گروه زبان‌های خارجی و ریاضی و فنی بیندازیم و در میان آنها حتی یک اسم هم از داوطلب دختر به چشم نیاید. درمقابل آنها هم 50 درصد از 10 نفر برتر علوم انسانی را دختران تشکیل می‌دهند.

5. یکی از نکات جالب کنکور امسال در گروه علوم انسانی نیز انتخاب دو داوطلب در رتبه هفتم است که ازقضا هر دو نفر نیز از داوطلبان دختری هستند که از استان تهران در کنکور شرکت کرده بودند. هر دوی آنها نه‌تنها در دروس تخصصی، بلکه در دروس عمومی هم نتوانستند حتی یک امتیاز نسبت به دیگری بیشتر به‌دست آورند.

۶دست برتر مدارس استعداد درخشان در دو گروه آزمایشی هم از دیگر موضوعاتی است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. امسال 10 نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین پنج نفر اول گروه زبان، در مدارس استعداد درخشان درس‌ خوانده‌اند. یعنی در عمل سمپادی‌ها راه را حتی روی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در این دو گروه بستند.

۷۲ درصد برترین‌های کنکور از مدارس سمپاد
مدارس تیزهوشان و سمپادی‌ها امسال هم توانسته‌اند گوی سبقت را از دست دیگر دانش‌آموزان بگیرند و به‌نوعی یکه‌تاز رسیدن به دانشگاه‌های مطرح کشور شوند. این موضوع درباره برترین‌های کنکور امسال شرایط عجیب‌تری به‌خود گرفته است.  به‌طوری‌که از بین 40 داوطلب برتر کنکور امسال، تنها 2 نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. 29 داوطلب یا به بیان دیگر 72 درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل ‌کرده‌اند.

بعد از آنها، این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و 23 درصد از داوطلبان را برای ماراتن کنکور امسال آماده کرده‌اند، ‌مدارسی که هزینه‌های سرسام‌آور آنها این روزها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آنها برای بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های غیرممکن است.

مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال 99 نشان  از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعدادهای درخشان 67 درصد، غیرانتفاعی 18، نمونه دولتی 10 درصد و دولتی‌ها 5 درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

البته باید توجه داشت بررسی سهم مدارس نیازمند نگاه جامع‌تری در بین رتبه‌های بیشتری است، برای مثال بررسی رتبه‌های زیر سه‌هزار اول در پنج گروه ریاضی، انسانی، تجربی، زبان و هنر در سال 99 را که حدود  12 هزار داوطلب را شامل می‌شد‌، 37درصد استعداد درخشان، ۲۲درصد نمونه‌دولتی، ۱۹درصد غیردولتی و ۱۲درصد دولتی بودند، در این میان سهم مدارس هیات امنایی 5.5 درصد و شاهد هم 2درصد بوده است. هرچند با این وجود هم سهم سمپادی در بین رتبه‌های برتر کنکور بیش از سایر مدارس است.

تصورش را هم نمی‌کردم تک‌رقمی شوم
شایان بقایی‌نژاد، رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی:‌

«این مدرسه، جزء مدارس استعداد درخشان شهر مشهد محسوب می‌شود و به دلیل شرایطی که خود مدرسه داشت، کلاس‌های فوق‌العاده برایمان برگزار می‌شد و به همین دلیل دیگر نیازی نبود تا برای رفع اشکال به کلاس‌های کنکوری بروم.»

سیده‌مهرناز سیدی، رتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی:‌

«مدرسه‌مان جزء مدارس استعدادهای درخشان است و اگر دانش‌آموزی در درسی مشکلی داشته باشد، با توجه به برگزاری کلاس‌های جبرانی، می‌تواند مشکلش را حل کند. درکنار آن با توجه به اینکه از همان ابتدا برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی جدی داشتم، از دوره دوم متوسط درس خواندن را به شکل جدی دنبال کردم.» 

کیارش علیزاده، رتبه اول گروه آزمایشی زبان‌های خارجی:‌

«دوران دبیرستان را با توجه به اینکه رشته‌ام ریاضی بود، در دبیرستان استاد شهریار تحصیل‌ کرده‌ام، اما با توجه به اینکه همزمان هم در گروه ریاضی و هم زبان در کنکور شرکت کرده‌ام،‌ شرایط درس خواندن کمی متفاوت بوده است. در هیچ کلاس تست‌زنی شرکت نکردم، با این حال  دو کلاس جبرانی برای دو درس را داشتم و درکنار آن از کتاب‌های تست هم کمک گرفته‌ام، به همین دلیل نمی‌دانم در یک سال آخر چقدر هزینه برای کنکورم انجام شده است.»

ملیکا هادی‌نیا، رتبه چهارم گروه آزمایشی هنر: 

«در هنرستان غیرانتفاعی نور تحصیل ‌کرده‌ام، اوایل سال تحصیلی چهار ساعت درس می‌خواندم اما هرچه زودتر رفتم تلاش کردم تا زمان مطالعه‌ام را بیشتر کنم، اما اینطور نبوده که در تمام دوران متوسطه بخواهم ساعت‌های طولانی درس بخوانم. درست است که هنرستانی که رفته‌ام، غیرانتفاعی بوده اما نمی‌توانم هزینه‌هایی را که برای کنکور داده‌ام، بگویم.»

کاربران و به خصوص کنکوری‌ها چه گفتند؟
دخترِ بنفش: ‌نتایج کنکور در ایران می‌شه استرس، افسردگی، ترس، زدگی از درس، تنش و اضطراب رسما یه کاری میکنه اسمش میاد تو هر سنی آدم استرس میگیره.

پگاه: ‌ترومای روحی یعنی چی؟یعنی من الان دیگه درگیر اون کنکور لعنتی نیستم،دارم رشته مورد علاقمو میخونم، همه چی همونیه که میخوام ،ولی نتایج کنکور که اعلام میشه اشکام بند نمیاد،این چه آسیب روحیه که درمان نمیشه؟لعنت واقعا لعنت

عاطی بانو: ‌امروز یاد اعلام نتایج کنکور خودم افتادم ... یه حس عمیق از رضایت و خوشحالی که دمت گرم . یادمه تا صبح خواب به چشمم نیومد. صبح مامانم گفت زنگ بزن به داداشتم بگو. زنگ زدم بهش گفتم داداش قبول شدم خیلی خونسرد. گفت خوب چیکار کنم ؟؟ :))

 


پارسا: نتایج کنکور اومد. دوستان اگر قبول شدین دمتون گرم اگرم نشدین بدونید که هیچوقت استعداد شما توسط کنکور دیده نمیشه و برای کسب پول و احترام حتما نیازمند قبول شدن کنکور نیست. خیلی ازسلبریتی ها و کارآفرین ها و آدمای میلیاردر اصلا تحصیلات نداشتن. راهتو پیدا کن قرار نیست حتما راحت از کنکور بگذره

و در آخر، رشته توئیت تکان‌دهنده‌ی محمدرضا: نفر اول کنکور ریاضی امسال سید حسین سید مهدی جاسبی بود. اول از همه این افتخار رو به همه جاسبی‌ها از جمله خودم تبریک میگم. در ثانی شنیدم ایشون دبیرستان علوی (واقع در فخرآباد تهران) تحصیل می‌کردن. غیر انتفاعی‌ها هم که خبر دارید چه شهریه‌هایی می‌گیرن! خودت حساب کن پیش دانشگاهی امسال چقدر گرفتن!

آمار مدارس قبولی‌های کنکور رو ببنید که تقریبا همشون (منطقه ۱ آموزشی) غیرانتفاعی بودن یا سمپاد. عملا لیسانس گرفتن تو دانشگاه‌های خوب برای کسایی شده که پول خوب داشته باشن و خوب بتونن برای کنکور خرج کنند.بعد تو کتاب تاریخ میخوندیم که زمان‌های قدیم فقط بچه‌های افراد با نفوذ و پولدار میتونستن درس بخونن. شما به من بگو فرق این دو تا چیه؟به خدا قسم که اون حالت قبلی شرف داره به این رقابت ناسالم....

منبع: برترین ها

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان