سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | محمدهادی مرادی: مراسم تقدیر از افتخارآفرینان دانش‌آموزی المپیاد IJSO و تورنمنت بین‌المللی IYNT روز چهارشنبه، پنجم مرداد 1401 در سالن همایش‌های پارک علم و فناوری استان گیلان برگزار شد. دانش آموزان گیلانی در دو سال اخیر موفق به کسب مقام های گوناگون در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی شدند.

کیان شمس محمدی، مدیرعامل مرکز نوآوری و پژوهشسرای دانش‌آموزی مارلیک، برگزارکننده این مراسم  در حاشیه این برنامه به حکایت گیلان گفت: مسابقات در قالب دو مسابقه اصلی بودند. مسابقه IJSO معتبرترین مسابقه علمی برای دانش‌آموزان 12 تا 15 ساله است که هر ساله نزدیک به 70 کشور دنیا در آن شرکت میکنند. در این رقابت شرکت کنندگان در رشته های علوم زیست شناسی، فیزیک، شیمی در سه مرحله تستی، تشریحی و آزمایشگاهی در قالب تیمی از کشور های مختلف به رقابت می پردازند. پژوهشسرای مارلیک نزدیک به چهار سال است که این مسابقه را برگزار میکند. در دو سال اخیر توانستیم مدال‌های مختلفی برای استان گیلان بدست بیاوریم که یکی از این مدال‌ها، مدال برنز جهانی بود.

مسابقات در این بخش (IYNT) در رشته فیزیک، شیمی و زیست شناسی برای دانش آموزان 12 تا 16 سال از طرف کمیته بین المللی مسابقات طراحی می گردد. تفاوت این المپیاد IJSO و مسابقه IYNT در نوع شرکت و برگزاری آن است. ضمن اینکه اولی المپیاد و دومی تورنمنت است.

شمس محمدی ادامه داد: تلاش بر آن داشتیم که از همه پتانسیل دانش آموزی استان استفاده کنیم. با توجه به نزدیکی مرکز به مدارس استعدادهای درخشان تعداد قابل قبولی از دانش آموزان از این مدارس هستند اما به طور کلی از همه مدارس با ما همکاری میکنند.

شمس محمدی از حمایت پژوهشسرای دانش آموزی مارلیک از دانش آموزان برای ثبت ایده ها و اختراعات گفت: با توجه به ارتباطاتی که در سطح دانش آموزی کسب کرده این توانستیم فرصت‌های مناسبی را برای دانش‌آموزان رقم بزنیم تا بچه‌ها بتوانند با حمایت ما از پشتیبانی دولتی برخوردار شوند. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان