چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

 حکایت گیلان | استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به میزان تاثیرگذاری موج‌شکن در خصوص احیای تالاب انزلی گفت: بنادر و دریانوردی اثرات موج‌شکن در خصوص احیای تالاب انزلی را در مدت زمان یک هفته مشخص کند.

به گزارش فارس، اسدالله عباسی عصر امروز در جلسه احیای تالاب انزلی در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه باید تهدیدهای تالاب انزلی به‌صورت عملی برطرف شود، اظهار کرد: بعد از ۱۰ ماه دیگر صحبت از مشکلات تالاب انزلی کافی است و مردم از مسؤولان عمل می‌خواهند. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به احیای تالاب توسط مسؤولان گفت: باید از مسوولان سوال شود در خصوص احیای تالاب انزلی چه اقدامی بدون بودجه انجام داده‌اند، لذا این ناهماهنگی در خصوص احیای تالاب انزلی به هیچ عنوان پذیرفته نیست. 

نماینده عالی دولت در گیلان آلودگی و رسوبات را دو منشا تهدیدآمیز تالاب انزلی دانست و بیان کرد: راه مقابله با این تهدید هم وجود دارد و این در حالی است که بنادر دریانوردی راه ورودی به تالاب را بسته و از طرفی رسوبات از طریق دو رودخانه وارد تالاب می‌شود. 

عباسی با انتقاد از وجود برخی اختلافات در میان دستگاه‌های اجرایی در خصوص احیای تالاب انزلی تصریح کرد: دیگر هیچ اختلاف سازمانی در خصوص احیای تالاب انزلی نباید وجود داشته باشد لذا مسئله روشن بوده و باید با اندازه توان خود برای احیای تالاب انزلی تلاش کنیم. 

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه متولی تخصیص اعتبار به نهادهای دولتی است، گفت: سازمان برنامه و بودجه گیلان باید پاسخ دهد که چرا تاکنون هیج اعتباری به آبخیزداری در خصوص مقابله با رسوبات تخصیص پیدا نکرده‌است، و در صورت ابلاغ باید سازمان آبخیزداری به طور شفاف پاسخگو باشد. 

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به میزان تاثیرگذاری موج‌شکن در خصوص احیای تالاب انزلی افزود: بنادر و دریانوردی اثرات موج‌شکن در خصوص احیای تالاب انزلی را در مدت زمان یک هفته مشخص کند. 

به گفته عباسی در خصوص فاضلاب رشت قرار و تفاهم نامه‌ای نوشته شده است تا جلو ورود فاضلاب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود به تالاب انزلی گرفته شود. 

وی با ابراز خرسندی ازعدم ورود پساب سراوان و لاکان‌به رودخانه زدجوب و گوهر رود: گفت: مسئله پساب سراوان و لاکان تاحدودی حل شده و هیچ فاضلابی به رودخانه‌ها وارد نمی‌شود. 

استاندار گیلان از برخورد با دهیاران و بخشداران متخلف در خصوص‌عدم احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: در سریعترین زمان ممکن باید جلسه‌ای با دهیاران، بخشداران و فرمانداران شهرهای اطراف تالاب برگزار شود و بعد از آن جلسه اگر کوچکترین آلودگی از طریق آن منطفه ایجاد شود با آن بخشدار و ذخایر برخورد خواهد شد. 

عباسی با بیان اینکه صدور پروانه بدون مجوز به اطراف تالاب انزلی به هیچ عنوان پذیرفته شدنی نیست، افزود: با افرادی که بدون توجه به حریم تالاب و اراضی کشاورزی مردم، پروانه سند برای برخی از افراد صادر کردند به شدت و در هر جایگاهی که باشد برخورد می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه در جلسه ماه آینده در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی باید دستگاه‌ها اقدامات خود را به مردم و مسؤولان گزارش دهند، گفت: تمامی دستگاه‌هایی که در این جلسه پیشنهادات خود را در خصوص احیای تالاب انزلی گزارش دادند باید در جلسه ماه آینده اقدامات خود را گزارش دهند. 

در ۱۲ سال گذشته اقدامی در خصوص تعیین تکلیف سند مالکیت تالاب انزلی اتخاذ نشده است 

معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه حفظ تالاب انزلی دغدغه اصلی مسوولان در استان گیلان است، اظهار کرد: تالاب انزلی یک میراث طبیعی برای مردم استان گیلان و کشور است که می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه کمک کند. 

جان احمد آقایی با اشاره به اهمیت تالاب انزلی در حفظ اکوسیستم طبیعی در کشور گفت: بسیاری از مطالب گفته شده در این جلسه در چندین سال گذشته هم گفته شده است که این امر نشان دهنده اهمیت مسئله تالاب انزلی است. 

وی یکی‌از مهم‌ترین معضل تالاب انزلی را بحث ستد مالکیتی دانست و بیان کرد: سند مالکیت و ریختن زباله‌هارو معضل لاینحل تالاب انزلی در چندین سال گذشته است که هنوز راهکاری برای رفع این مشکل اتخاذ نشده است. 

معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان با تاکید بر لزوم توجه به حل مشکل تالاب انزلی توسط کار جهادی بیان کرد: روزانه ۱۵ تن زباله وارد تالاب انزلی می‌شود لذابا اقدام جهادی و مدیریت پسماند، به زودی تالاب انزلی احیا می‌شود. 

آقایی با بیان اینکه وضعیت سند مالکیتی تالاب انزلی باید مشخص شود، گفت: در ۱۲ سال گذشته اقدامی در خصوص تعیین تکلیف سند مالکیت تالاب انزلی اتخاذ نشده است و همین امر سبب شد تا مردم روستاهای اطراف تالاب انزلی با مشکلاتی مواجه شوند. 

ورود روزانه ۱۵ تن زباله به تالاب انزلی 

مدیر کل سازمان محیط زیست استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه تالاب انزلی مهم تدین اکوسیستم آبی کشور است، اظهار کرد: تالاب بین المللی انزلی به عنوان اولین تالاب کشور وارد کنوانسیون رامسر شده که این امر نشان دهنده اهمیت تالاب انزلی در کشور می‌باشد. 

رضا زمانی با اشاره به وجود گونه‌های مخالف جانوری در تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی ۲۶۴ متر پهنا داشته و ۷۱ گونه ماهیان از جمله استخوانی و خاویاری در این تالاب زندگی می‌کنند. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به احیای تالاب انزلی افزود: ورود فاضلاب، صید، شکار و ورود آب‌های رودخانه زدجوب و گوهر رود، گیاه سنبل آبی، عدم اختصاص حق آبه به ویژه در فصول کشاورزی و گرم سال و ایجاد حریق عمدی و احداث کنارگذر و اسکله موج‌شکن برای کشتیرانی از جمله مشکلات تالاب انزلی است. 

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه اگر به وضعیت تالاب انزلی رسیدگی نشود به زودی تمامی تالاب انزلی با بحران خشک شدن مواجه می‌شود، تصریح کرد: روزانه ۱۵ تن زباله، ۴۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی و بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی وارد تالاب انزلی می‌شود لذا اگر به طور عاجل چاره‌ای به منظور احیای تالاب انزلی اندیشیده نشود، با بحران جدی در این خصوص مواجه خواهیم شد. 

زمانی از اجرای برنامه هفت‌ساله احیای تالاب انزلی در کشور خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برنامه هفت‌ساله احیا تالاب انزلی در کشور و گیلان آغاز شده و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد. 

طبق اعلام مدیرکل محیط زیست استان گیلان دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۹ برای احیای تالاب انزلی اختصاص یافت که بخش اعظمی از آن مربوط به خارج از تالاب می‌باشد. 

وی از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در راستای احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: در سال جاری و به منظور احیای تالاب انزلی ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برای استان گیلان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. 

رهاسازی ۱۷۴ میلیون قطعه بچه ماهی در دریای خزر

مدیر کل شیلات گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه شیلات در احیای تالاب انزلی نقش بسیار مهمی دارد، اظهار کرد: یکی از وظایف شیلات حفاظت از گونه‌های دریایی است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد. 

حمیدرضا تقی نصیری با اشاره به رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر گفت: شیلات استان گیلان هرساله بر اساس برنامه تنظیمی نسبت به رهاسازی بچه ماهیان اقدام می‌کند. 

وی با اشاره به وجود هفت مرکز پرورش ماهیان استخوانی و خاویاری در استان‌های شمالی بیان کرد: سه مرکز از هفت مرکز تکثیر ماهیان استخوانی و خاویاری در استان گیلان وجود دارد که سهم سالانه رهاسازی ۱۵۹میلیون قطعه بچه ماهی و دو میلیون قطعه بچه ماهی در دریای خزر و تالاب انزلی است. 

به گفته مدیر کل شیلات استان گیلان ر سال گذشته در احیای تالاب از ۱۷۴ میلیون رهاسازی بچه ماهی ۴۰ درصدد در تالاب انزلی رهاسازی شده است. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان