جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

سعید مقیسه، رئیس ساترا در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به نامه‌ ارسالی‌اش برای رئیس‌ صداوسیما موضعش را تغییر داده و گفته هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌ها گرفته نشده.

به گزارش حکایت گیلان | سعید مقیسه، رئیس ساترا در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به نامه‌ ارسالی‌اش برای رئیس صداوسیما موضعش را تغییر داده و گفته هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌ها گرفته نشده.
او توضیح داده: «برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کم‌تر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم انجام خواهیم داد.»
بعد از نامه 12 بندی مقیسه برای پیمان جبلی ، رئیس سازمان صداوسیما درباره اقدامات علیه پلتفرم‌ها کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
محمدحسین مهدویان که سال گذشته سریال «زخم کاری» را در این پلتفرم‌ها منتشر کرده بود نوشت: « رییس ساترا برای رسیدن به هدفش یعنی تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی برای بیست تا نهاد و ارگان دیگر هم برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف کرده. یعنی بیست تا اداره و دستگاه باید یاری کنند تا ایشان عروس داری کنند. در مملکتی که هنوز اداره آب و گاز نتوانسته‌اند برای کندن و لوله‌کشی یک خیابان باهم هماهنگ شوند تا دوبار کنده‌کاری نکنند شما از راه نرسیده چه جوری قرار است این همه سازمان را برای کاری از اساس اشتباه به خط کنی؟ خدایی این‌ها را از کجا پیدا می‌کنند و بهشان حکم مدیریت می‌دهند؟»
حامد عنقا، نویسنده و تهیه‌کننده‌ای که «آقازاده» را در این پلتفرم‌ها منتشر کرده بود، به تسنیم گفته: «مگر وی‌اوی‌دی‌ها فرصت ارزشمندی برای سازمان صدا‌و‌سیما نیست تا بتواند از طریق آن‌ها وفاق و هم‌افزایی در جامعه ایجاد کند؟ چرا باید یک عده، خواسته یا ناخواسته، فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کنند؟اگر پلتفرم‌ها محتوایی را منتشر کنند که خلاف عفت عمومی باشد، دستگاه قضا خودش به ماجرا ورود می‌کند. این که این کار را انجام نداده‌اند، پس این جرم‌انگاری صرفا به جریان‌های اداری بین آن‌ها برمی‌گردد.»

مسعود اطیابی که درحال حاضر سریال «جادوگر» به کارگردانی او منتشر می‌شود گفته: «این نامه ساترا، نامه تفرقه‌برانگیزی است که من فکر می‌کنم واقعیت ندارد و ابزاریست برای خراب کردن صدا و سیما. زیرا نگارش چنین نامه‌ای با این بندها، فقط از دشمن برمی‌آید. امکان ندارد این نامه را یک مدیر دلسوز نوشته باشد.»
مازیار هاشمی، تهیه‌کننده سریال «یاغی» هم گفته: «بیش از ده هزار نفر از صنوف مختلف سینمایی به صورت مستقیم درگیر تولید آثار و محصولات پلتفرم‌ها هستند. این گونه تصمیمات منجر به بیکاری و بحران معیشتی حدود ده هزار خانواده خواهد شد و مهم‌تر از آن ارتباط مخاطبان گسترده‌ای را با محصولات داخلی قطع می‌کند و دوباره آن‌ها را به سمت محتواهای خارجی سوق خواهد داد.»
محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما در اینستاگرامش خطاب به رئیس ساترا نوشته: «آقای ساترا از ممنوعیت دستگاه ویدیوپلیر عبرت نگرفتید؟ نمی‌دانم ماموریت شما چیست اما اینطور نمی‌توانید رقبای تلویزیون را حذف کنید. خدا را شکر کنید که رقیب رسانه ملی شما فعلا به لطف پلتفرم‌ها داخلی است. قبلا که شما عرصه را به شبکه‌های ماهواره‌ای درجه سه همچون جم و … باخته بودید. شما با این رفتارتان رقبای رسانه ملی‌تان را حذف نمی‌کنید بلکه هزینه‌تراشی برای نظام می‌کنید اگر واقعا این نظام را دوست دارید در حفظ آن بکوشید نه اینکه مردم و خواستگاهشان را مدام در مقابل نظام قرار دهید. هر جایی هم که کم می‌آورید خرابکاری می‌کنید گردن مسئولین نظام نیندازید.»
در نهایت خود فیلیمو هم نسبت به این نامه واکنشی تند و جدی نشان داده. در یادداشت منتشر شده توسط مدیران این پلتفرم نوشته شده: «ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی مانند ساترا، نیازمند قانون تاسیس یا قانون تشکیلات با وظایف و اختیارت روشن است. لطفا در این خصوص شفاف‌سازی شود که کدام مرجع قانون‌گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و سند مورد نظر برای اطلاع عموم رونمایی شود. آیا از اصطلاح فنی-فرهنگی «صوت و تصویر فراگیر» در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ آیا پلتفرم‌های نمایش درخواستی، شامل این تعریف می‌شوند یا خیر؟ آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه می‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذینفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟»
علاوه بر اینها، برخی نمایندگان مجلس هم نسبت به این نامه واکنش منفی نشان داده‌اند. خلاصه اینکه تمام این اعتراض‌ها باعث شده تا مقیسه فعلا از نامه‌‌اش عقب‌نشینی کند.

منبع: افکار نیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان