پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
یاداشتی از یک کارگردان تاتر:

تعطیلی بیست جشنواره تاتر در رشت!

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۹:۳۶ چاپ

رضا حقی کارگردان و مدرس تاتر گیلان طی یادداشتی که در اختیار حکایت گیلان قرار داده از تعطیلی بیست جشنواره تاتر رشت بعد از کرونا و عدم پیگیری آن خبر داده است.

 اختصاصی حکایت گیلان | رضا حقی:

در شهر طاعون آمده؟!
این روزها، مصادف است با سالگرد تاسیس اولین تاتر دائمی خیابانی در رشت که به همت اهالی تئاتر رشت و شهردار وقت آقای نصرتی در ۲۷ تیر سال ۹۷ افتتاح شد. و بعد از نیم قرن به یکی از اولین های شهر رشت اضافه شد.
رشت به عنوان شهر اولین ها هر پسوندی در این زمینه دارد مربوط به قبل از انقلاب است.
بعد از انقلاب راه اندازی اولین تاتر دائمی خیابانی در کشور عنوانی بود که به‌ اولین های رشت یک مورد اضافه کرد.
اولین سالگرد آن نیز در سال ۹۸ برگزار شدو بلافاصله اجراهای سال دوم ادامه پیدا کرد.
این حرکت تا شروع کرونا در رشت ادامه داشت و با ممنوعیت اجرای هرگونه تاتر، موسیقی و نمایش فیلم در سطح کشور این حرکت متوقف شد ولی بعد از پایان این ممنوعیت و صدور مجوز اجرای تاتر و موسیقی و اکران فیلم، شهرداری رشت مبادرت به تداوم این حرکت نکرد. وقصه تکراری تعطیلی حرکت های فرهنگی هنری بدون هیچ پاسخی در این شهر کماکان ادامه پیدا می کند.
تعطیلی جشنواره ها دراین شهر رکورد دار است. با اطمینان می توانیم یک اولین های دیگر به اولین های رشت اضافه کنیم آن هم تعطیلی بیست جشنواره تاتر در این شهر است!


به نظرمی رسد شهری در ایران نداشته باشیم که بیست جشنواره تاتر در آن تعطیل شده باشد و آب هم از آب تکان نخورده باشد!
از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۶ بیست جشنواره تاتر در این شهر اجرا می شد. هرکدام بعد از چندین سال برگزاری به دلایل نامعلوم تعطیل شدند.
جشنواره ها یی با عناوین ۱ - جشنواره تاتر سوره ۲ - جشنواره خلاقیت بازیگری ۳-جشنواره حدیث ۴ - جشنواره ایده تا بداهه ۵ - جشنواره تاتر ماه ۶- جشنواره تاتر آموزشگاهی ۷ - جشنواره تاتر بانوان ۸ - جشنواره تاتر زندان ۹ - جشنواره تاتر طنز ۱۰ - جشنواره تاتر بچه‌های مسجد ۱۱ - جشنواره تاتردانش آموزی ۱۲- جشنواره تاتر توانخواهان بهزیستی ۱۳- جشنواره تاتر اکو ۱۴- جشنواره تاتر نماز ۱۵- جشنواره تاتر دفاع مقدس ۱۶ - جشنواره تاترکمیته امداد ۱۷- جشنواره تاتربسیج ۱۸ - جشنواره تاترشاهد ۱۹- جشنواره تاترکانون های مساجد ۲۰ - جشنواره تاتر سبز.
این جشنواره‌ها در سطح استانی در رشت اجرا میشد وجدا از موارد بالا هر ساله چندین جشنواره منطقه‌ای وکشوری نیز در این شهر برگزار می گردید.
این جشنواره ها به همت ارگان‌ها و ادارات مختلف برگزار می شد ند.
در این جدول به ترتیب حوزه هنری گیلان با تعطیلی هشت جشنواره در صدر قرار دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعطیلی چهارجشنواره مقام دوم و بهزیستی، کمیته امداد، اوقاف، اداره امور زندانها، بسیج، بنیاد شهید، آموزش و پرورش و محیط زیست هر کدام با تعطیلی یک جشنواره در این لیست قرار میگیرند.
وقتی مقام معظم رهبری اعتقاد دارند - تاثیر یک تاتر خوب بیشتر از چهل منبر است - بدون شک این امر بر هیچ یک از مدیران کل، یا ریاست ادارات و سازمانها یا شهرداران و یا اعضای شورای شهر پوشیده نیست.
شاید مدیران محترم به روش‌های بهتر تاثیرگذاری رسیدند که بیشتر از تأثیر تئاتر یا بیشتر از تاثیرچهل منبر است و رهبری از آن بی خبر است.
عجیب است که چرا این مسئله از سوی مدیران مربوطه اعلام نمی شود که به چه کشفی در مورد تاثیر گذاری بهتر وموجه تر از تاتر رسیده‌اند.
تا بدانیم چرا بیست جشنواره تاتر دراین شهر تعطیل شده است وچرا تاتر دایم خیابانی دیگر تداوم نداشته است. و آنها بودجه تاتر را برای کدام کار فرهنگی و هنری هزینه کرده‌اند.
اعضای شورای شهر در پی کشف خیانت یا دروغ در بین خودشان مشغول هستند. سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به عنوان متولی اصلی تاتر دائمی خیابانی به کسی پاسخگو نیست.
منصب شهر دار شهر که مدام بین سرپرست و شهردار در حال جابجایی است. وفرصت جواب دادن پیدا نمی کنند.
استاندار به عنوان متولی و سکاندار ادارات و سازمان ها هنوز فرصت نکرده است با هنرمندان جلسه ای داشته باشد و حرف های آنها را بشنود. چه برسد خدای نکرده جواب بدهد.
مدیران فرهنگی و هنری هم که احتمالاً خبر وحشتناک تعطیلی بیست جشنواره تاتر این شهر را درک نکرده اند تا جوابگو باشند.
به نظر می رسد پاسخ دادن در ادبیات مدیران جایگاهی ندارد.
همه اینها مرا به یاد صحنه‌ای از فیلم محمد رسول الله می اندازد وقتی که دو نفر از تجار مکه ظهر به مدینه می رسند می بینند تمام مغازه ها باز هستند ولی آدمی در شهر دیده نمی شود، یکی از تجار از نفر مقابل خود می پرسد مگر در این شهر طاعون آمده که هیچ آدمی در آن دیده نمی شود. چرا در مغازه ها کسی نیست تا جوابت را بگوید.
با این تفاوت که در فیلم بیننده میدانست مردم و کسبه همه برای اقامه نماز جماعت به مسجد رفته اند. ولی در این شهر نمی دانیم مسئولین مربوطه به اقامه چه کاری مشغول هستند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان