پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | بعد از برکناری شهردار رشت، گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار جدید شروع شده است. باتوجه به رویکرد اصولگرایی شورا و تلاش برخی برای گرفتن پست شهرداری به نظر می رسد اگر قرار باشد این بار گزینه بومی دیگری انتخاب شود گزینه های مختلفی محتمل خواهند بود که در زیر ده نفر را مورد بررسی قرار دادیم.

اسامی به ترتیب حروف الفبا است. 

محمد اسکندری

اسکندری که سابقه مدیریت دانشگاه پیام نور رشت و انزلی را برعهده داشت، طی سال های اخیر به واسطه نزدیکی به یکی از نمایندگان رشت همیشه جزء کاندیداهای شهرداری رشت بوده که اقبال چندانی نسبت به وی نبوده است. اما هر دوره که بسیاری از گزینه ها از دور خارج می شوند او شانسش بیشتر می شود. اسکندری دارای مدرک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران است.

علی اکبر اوسط مقدم

این روزها صحبت زیادی از تغیر مدیرعامل منطقه آزاد انزلی شنیده می شود و احتمال پایان کار اوسط مقدم بسیار زیاد است. او در گذشته سابقه معاونت عمرانی شهرداری رشت را در کارنامه داشت و از همان جا به مراتب بالاتر چون معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل نوسازی مدارس و مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد انزلی دست یافت. از همین جهت بعید نیست که او به عنوان گزینه محتمل شهرداری رشت به حساب آید.

محمدعلی ثابت قدم

شهردار پیشین رشت بعد از استیضاح در سال 96 هیچ سمتی را عهده دار نبوده  واز به دست آوردن مسئولیت باز مانده است. ولی او همچنان برای مردم رشت نامی شناخته شده است که همیشه نامش میان گزینه های شهرداری رشت دیده می شود، هرچند همیشه مانعی به نام ردصلاحیت او را تهدید می کند. ثابت قدم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری یارغار حسین دهقان وزیر اسبق دفاع برای حضور در انتخابات بود که در نهایت این فرد به نفع رئیسی کنار کشید و به نوعی از صحنه سیاست دور شده است. با این حال اشتیاق بخشی از مردم  برای شهردار شدن ثابت قدم همچنان ادامه دارد. اشتیاقی که به نظر می رسد در بخشی از شورا نیز وجود دارد.

مجتبی خدمت بین دانا

همیشه سرپرستان شهرداری گزینه های آلترناتیو برای شهردار شدن هستند که البته تاکنون چنین اتفاقی در رشت نیفتاده است. خدمت بین دانا برخلاف بهارمست (سرپرست اسبق شهرداری) بی میل نیست که بعد از چندسال سابقه کار فراوان در شهرداری رشت به عنوان شهردار انتخاب گردد. 

رضا رسولی 

رسولی که این روزها به عنوان شهردار رضوانشهر فعالیت می کند رابطه خوبی با اعضای شورای این شهر دارد و همین باعث می شود که شورای رشت درباره آن نگاه مثبتی داشته باشد. او در شورای چهارم رابطه خوبی با کارگرنیا رئیس فعلی شورای رشت داشت. با این حال شاید خیلی در این برهه شانس زیادی برای او قائل نباشیم. شاید به خاطر این که خودش خیلی مایل به حضور در رشت نیست.

  شمس شفیعی 

اگر قرار باشد بازهم یکی دیگر از گزینه های شورا به عنوان شهردار انتخاب گردد، این‌بار فرد مناسب و رزومه داری بین‌شان پیدا نشود. با این حال بین همین اعضا، شمس شفیعی را کمی می توانیم فاکتور بگیریم که معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور گیلان و معاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان را تجربه کرده است. هرچند حضور وی بر اختلافات اعضای شورا افزوده می کند، ولی تجربه نشان داده همیشه یک عضو شورا مایل به شهردار شدن است.

 رحیم شوقی 

شاید اگر رحیم شوقی یک بار به صورت جدی قصد شهردار شدن داشت، تاکنون این مقام را به دست آورده بود. او در گذشته به عنوان کاندیدای شهردار انتخاب شده بود که حتی برای ارائه برنامه نیز حاضر نشد. او بعد از معاونت عمرانی منطقه آزاد انزلی بار دیگر به استانداری برگشته و بیشتر مایل است در پست های بدون حاشیه مسئولیت داشته باشد.

هوشنگ عباسقلیزاده

عباسقلیزاده با سوابقی همچون شهرداری تالش، فرمانداری رودبار و مدیرکل امور شهری استانداری گیلان تجربه بالایی به دست آورده است  و حالا بعید نیست به عنوان گزینه شهرداری رشت نیز تعرفه گردد. او مدتی پیش به عنوان گزینه شهرداری تالش هم مطرح بود که ظاهرا در روز آخر نتوانست معادلات تغییر کرد و این مقام به شخص دیگری رسید.

ناصر عطایی

عطایی در زمان انتخاب علوی هم به عنوان گزینه معرفی شده بود که در نهایت به نفع علوی انصراف داد. ولی او  از جمله مدیران شهرداری است که میلش برای کسب شهردار شدن بیشتر از بقیه است. او سابقه شهرداری رستم آباد و رودبار را نیز در کارنامه خود دارد.

حسن کربلایی

انتخاب کربلایی می تواند شگفتی شورای ششم برای شهروندان رشت باشد. کربلایی که از اصولگرایان رادیکال گیلان است در ماجرای اخیر استیضاح علوی با یازده عضو شورا دیدار کرد و گفته می شود در برکناری او تاثیرگذار بود. وی در انتخابات گذشته لیستی را تهیه کرده بود که هفت عضو آن وارد شورا شدند و حال کربلایی را به نوعی پدرخوانده این شورا می دانند. شاید او بی میل نیست که همچون علی رضا زاکانی به عنوان یک فرد سیاسی شهردار رشت شود. هرچند هیچ وقت در پست های سیاسی چندان موفقیتی بدست نیاورده است و در انتخابات متعدد نیز شکست خورده است. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان