شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

افراد زیادی در دنیا واریس دارند که از آن بسیار ناراحت و به‌دنبال درمان آنند و شاید برای آن راه‎‌های زیادی را آزمایش کرده باشند. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان هم واریس دارید این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش حکایت گیلان | واریس در واژه به معنای پیچ‌خورده و گرفته شده است و  در پزشکی به گشادشدن سیاهرگ‌ها یا تورم ورید گفته می‌شود. رگ‌های واریسی، رگ‌های متورمی‌اند که در زیر پوست قرار گرفته‌اند و می‌توان آن‌ها را دید و حس کرد. این رگ‌ها در پا‌ها به‌وجود می‌آیند و در میان زنان به‌ویژه در سنین بالا بیش‌تر شایع است. جالب است بدانید از هر ۴ تن یکی از آن‌ها به واریس مبتلاست. این بیماری اگرچه معولا برای بیمار مشکلی به‌وجود نمی‌آورد، اما به‎‌هرروی برروی ظاهر پا تاثیر می‌گذارد. رگ‌های واریسی بیش‌تر در افرادی که به مدت طولانی و بدون وقفه می‌ایستند و گردش خون در پا‌های آن‌ها ضعیف است دیده می‌شود. اگر با این بیماری دست به گریبانید این مطلب را از دست ندهید.

خوشبختانه برای واریس درمان‌های خانگی هم وجود دارد که می‌تواند تاثیر خوب و زیادی برروی آن بگذارد. تاکنون حتما فلفل کاین را دیده‌اید. با این فلفل از همین امروز برای خود پماد درست کنید و برروی رگ‌های واریسی بمالید. مطمئن باشید که نتیجه خواهید گرفت.

دستور تهیه پماد فلفل کاین خانگی
فلفل سبب بهبود در گردش خون می‌شود و همین یکی از دلایل بهبود واریس با آن است. در ابتدا فلفل قرمز را خریداری کنید. بهتر خودتان آن را آسیاب کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید. فلفل کاین رگ‌ها را تقویت می‌کند و از ایستایی و بی‌حرکتی خون در پاها جلوگیری می‌کند بنابراین سبب بهبود و از بین‌رفتن رگ‌های واریسی می‌شود.

مواد لازم برای تهیه فلفل کاین:

۲ قاشق غذاخوری فلفل کاین (۳۰ گرم)

½ فنجان موم زنبور عسل (۱۰۰ گرم)

۱ فنجان روغن بادام (۲۵۰ میلی لیتر)

در این‌جا باید اشاره کنیم که موم زنبور عسل و روغن بادام مانند فلفل قرمز عمل می‌کنند و افزون‌بر آن اثر ضدالتهابی دارند و سبب می‌شوند خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری مفصل پا بهبود پیدا کند. 

روش تهیه فلفل کاین:

ابتدا موم زنبور عسل را در ظرف بریزید و روی آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. 

پس از ذوب شدن، دو قاشق غذاخوری فلفل قرمز و روغن بادام را بیفزایید.

حرارت را کم کنید و با قاشق چوبی شروع به هم زدن کنید. این کار را تا هنگامی‌که مخلوطی یک‌دست به دست آورید ادامه دهید. پس از آن مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای اتاق نگه دارید. 

این ماده به دلیل داشتن موم زود جامد می‌شود بنابراین آن را در ظرف دربسته نگه دارید. 

روش استفاده از پماد فلفل کاین:

روزی دو بار به هنگام بیدارشدن و پیش از خواب از این پماد استفاده کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پا‌های خود ماساژ دهید. به همین ترتیب، می‌توانید هر زمان که پاهایتان احساس سنگینی می‌کنند یا شروع به گرفتگی می‌کنند، از آن استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از واریس
می‌دانیم و بارها شنیده‌ایم پیش‌گیری بهتر از درمان است و این موضوع درمورد واریس هم اوضاع به همین شکل است. برای پیش‌گیری از واریس انجام این کارها می‌تواند سودمند باشد:

ورزش

ورزش‌هایی مانند دویدن و پیاده‌روی در روز سبب بهبود گردش خون در بدن می‌شود. این امر باعث بازگشت وریدی و تقویت دریچه‌های وریدی می‌شود.


کم‌کردن وزن

یکی از دلایل به‌وجودآمدن رگ‌های واریسی عادات بد غذایی و زیادبودن وزن بدن است. برای پیش‌گیری از به‌وجودآمدن واریس باید همواره مراقب تن‌درستی خود باشید و از خوردن بیش‌از اندازه غذاهای چاق‌کننده دوری کنید و میوه و سبزیجات تازه را جایگزین آن‌ها کنید. 

پا‌های خود را بالا بیاورید

مشکلات گردش خون به‌ویژه در پاها علائمی دارد که از آن جمله می‌توان به درد پا، سنگینی، گزگز و گرفتگی عضلات اشاره کرد. اگر این علائم را دارید فعالیت خود را در درازای روز تغییر دهید و پاهایتان را دست‌کم ۱۰ دقیقه بالا بردن غیرفعال پا به بهبود گردش خون کمک می‌کند. این کار را می‌توانید پیش از این‌که از رخت‌خواب بلند شوید انجام دهید. پا‌های خود را بالا بیاورید و روی دیوار نگه دارید.

از نشستن با پا‌های روی هم خودداری کنید

شما باید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. این موقعیت‌ها بر جریان خون مناسب تأثیر می‌گذارد و نارسایی دریچه‌ای را افزایش می‌دهد. روی هم انداختن پا‌ها برای مدت طولانی مانع گردش خون بهینه می‌شود. هنگامی که نشسته اید، باید پا‌های خود را صاف روی زمین بگذارید، بدون اینکه به آن‌ها فشار وارد کنید.

لباس‌های گشاد و راحت بپوشید

در پوشیدن لباس دقت کنید و از تن‌پوش‌هایی استفاده کنید که حرکت درست عضلات شما را تحت‌تاثیر قرار ندهند. از پوشیدن شلوارهای تنگ به‌شدت دوری کنید چون آن‌ها روی گردش خون شما تاثیر منفی می‌گذارند و در درازمدت سبب به‌وجودآمدن واریس می‌شوند. درست است که گاه لباس‌های تنگ زیبا و یا مد روزند اما نباید با تن‌درستی شما در تقابل باشند این لباس‌ها می‌توانند گردش خون در بدن را مختل کنند به‌ویژه اگر به هنگام خواب باشد.

منبع: جامعه 24

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان