جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | محمد صالح زاده 

شورای شهر در رشت همیشه شگفت انگیز تر از سایر شهرهای کشور بوده است ، اگر به روند برکناری شهردار در ادوار مختلف نگاه بیندازیم ، با برکناری شهرداران در ادوار مختلف ، همچنان رشت با اختلاف به عنوان شهر اولین ها ، البته نه با الغاب دیگر ، بلکه در زمره بیشترین تعداد برکناری شهرداران در دوره های مختلف شورا ، با اختلاف در رتبه الف قرار می گیرد. البته این موضوع خود تنها یک امر پیاپی ای است که میتواند صحه بر این موضوع نهد. با این حال اما شورا در رشت بازهم حرفهای اعجاب برانگیزتری نیز برای گفتن خواهد داشت. که خواهیم دید.

مطلب را زیاد گُنگ و با ابهام بیان نمی کنم ، ساده و روان ؛ کافی است : با یک جست و جوی ساده در اینترنت واژه ( شورای شهر رشت ) را در گوگل جست و جو نماییم. صفحات مختلفی در مورد شگفتی و اِعجاب در ادوار مختلف شورا خواهیم یافت که هرکدام نیز قصه های طولانی در پی دارند. مطالب یکی و دو تا نیست ، هرچه بیشتر صفحات را ورق بزنیم ، شگفتی های دیگری پیدا خواهند شد که هرکدام در نوع خود جالب، شگفت انگیز تر از دیگری خواهد بود.

بدون تعارف هیچ دوره ای نبوده که در رشت ، شورا شگفتی نداشته باشد و نیافریند. گاهی حضور برخی کاندیداهای انتخاباتی ، گاهی نفرات راه یافته به جمع نهایی ، مکالمات بین شورانشینان و اظهارات مختلف آنها ، بحث و جدل های مختلف ، استیضاح و برکناری شهرداران تا انحلال از سوی فرماندار. از کلاه شاپو تا بلامیسر بلامیسر ، تی جان قوربان ، از استاد تاریخی که به هوای بهارستان انصراف میداد و سپس در کابینه دولت خبرسازی می نمود. از شگفت تا مالک تیم ورزشی ،  از پاکبان و عضو شورایی که چک شهردار را پاس می نمود ، از عضوی که برای شهردار در صحن شورا اعلام دعوا می نمود و از نوشتن واژه ای تخصصی در شورا عاجز بود ، از متخصص پوست تا متخصص ترافیک که طرحی را تصویب نمود که کارگشای ترافیک شهر باشد ، اما نه که نشد ! بلکه طرح نیز جمع آوری شد. از برادر لاکچری تا مدیر کارخانه، از بازیگر تا رییس دفتر نماینده . از دو دوره شورایی با دو حزب مختلف که هرکدام تفاوت هایی دارند ، از گیلکی تا ترکی صحبت نمودن!  همه و همه بخش اندکی از شگفتی های قبل و بعد شورا در ادوار مختلف است.

از اینها که بگذریم ؛ شورای ششم در رشت هرچقدر که خواست این تمرکز چند سال اخیر در مدیریت شهری که همه متخصصین آن را موجب تداوم در کار شورایی می دانند و از اوجب واجبات در امر پارلمان شهر است را بدون معطلی اجرا نماید ، نشد که نشد ! شاید بار اول و انصراف شهردار را نتوان به پای شورای ششم نوشت اما هر آنچه بود ، شهردار انصراف داد تا شورای ششم نیز همچون دیگر شوراها در تکاپوی انتخاب شهردار نتواند بدون خطا عمل نماید. خطای اول شورانشینان بی شک انتخاب همتایشان بود ، همتایی که به خوبی میتواند یکه تاز در این امر عمل نماید و به خودی خود همین امر هم باعث برکناری اش شد.

هر چه که بود ؛ شایعه یا واقعیت ! ؟ آدمی که از یکدیگر اطلاع ندارد. اما به فرض که شایعه باشد گرچه شهردار برکنار شده ، پس از برگزیده شدن نفر اول شهر ، بارها اشاره داشت ؛ که قرار بر این شایعه نیست. اما اگر قرار را بر همان شایعه فرض کنیم. آقای شهردار باید بداند که ایستگاه بهارستان ، شهرداری نخواهد بود. شهردار برگزیده که همتای شورانشنیان بود در مورخه هجدهم تیر سال جاری پس از 253 روز طی شده به عنوان نفر اول مدیریت شهری رشت برکنار شد. علوی در این مدت 8 ماه ، عملکرد قابل دفاعی نداشت ، صحت این موضوع را نه تنها در شهر و از زبان شهروندان ، بلکه در عدم حضور علوی در جلسه 18 تیر شورا میتوان یافت. شهردار برکنار شده رشت بدون یک عملکرد بی دفاع پس از 253 روز برکنار شد تا اگر فرض را بر بهارستان بگیریم با خیالی آسوده تر روزها را طی نماید.

فارغ از همه اینها موضوعی که بیش از حد ذهن نگارنده را مخدوش نموده است. جلسه برکناری شهردار رشت بود که در یک بازه زمانی کوتاه در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است. پس از خبر برکناری شهردار رشت که با هشت رای موافق از مجموع یازده عضو شورای شهر رشت بود. خبری مبنی بر این موضوع که چهار عضو شورای ششم طی نامه ای از فرماندار رشت خواسته اند که روند اخذ رای را مجدد بررسی نماید. چهار عضو شورای شهر رشت ؛ آقایان مجید عزیزی ، رضا عاشری ، نادر حسینی و سید حسین رضویان طی نامه ای کتبی به فرماندار خواستار بررسی مجدد در نحوه رای گیری برکناری شهردار رشت شده اند. و همچنین آمادگی خود را برای حضور در هر گونه مراجع ذی صلاح برای دفاع از موضوع مطروحه اعلام داشته اند.

در واقع این چهار عضو شورای شهر در این نامه کتبی که امضای یکایکشان در نامه مذکور همراه با اسامی موجود است و در رسانه های مختلف منتشر شده است. به این گونه در نامه بیان داشته اند : در چهل و ششمین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر رشت که با موضوع استیضاح شهردار شهر جناب آقای امیر حسین علوی برگزار گردید. ما امضا کنندگان ذیل با پاسخ ( قانع شدم) به عدم استیضاح شهردار رشت رای داده ایم. اما در شمارش آرا به نحوی عمل شد که 8 رای قانع نشدم از گلدان خارج شد. که در نتیجه منجر به استیضاح شهردار شد.

این سطور بالا برگرفته از متن نامه چهار عضو شورای شهر رشت پس از جلسه برکناری شهردار رشت بود. که بخش جدیدی از شگفتی شورا در رشت را رقم میزند. یادآوری این موضوع که در جلسه قبلی استیضاح شهردار ، فرمانداری به روند جلسه شورا ایراداتی را وضع نموده بود هم آنچنان دور از شگفتی نبوده است که گویا دیگر در مدیریت شهری رشت امری طبیعی است.

اما موضوع تازه که بهتر است، بگوییم ؛ شگفتی و اِعجاب ! برمیگردد به برکناری شهردار رشت که کوتاه مدت ترین دوره ی اجرایی در مدیریت شهری رشت را با یک عملکرد بدون دفاع رقم زده است. این که در یک جلسه استیضاح پس از پاسخ کتبی شهردار به برخی از سوالات شورانشینان رای گیری به صورت رسم دیرین (قانع شدم و نشدم) بر روی برگه هایی که توسط اعضای شورا پّر ، و در دردون گلدان های اخذ رای ریخته شده است. و پس از شمارش آرای و اعلام نتایج توسط ریاست شورا : 8 رای قانع نشدم و 3 رای قانع شدم وجود داشته است. و پس از این اعلام نتایج همانطور که رییس شورا در صفحه شورا اشاره داشته است که مجدد رای ها را به اعضا نشان داده ایم. و همچنین از آنجا که جلسه به صورت زنده از صفحه اینستاگرامی پخش میشد و سایر موضوعات مطروحه ! چهار عضو شورای شهر چنین نامه ای با محتوایی که در نامه مشخص است ، از فرماندار تقاضا بررسی مجدد نموده اند . به همه  احتمالات اگر دقت نماییم. به چندین فرض خواهیم رسید.

محتوای نامه چهار عضو شورای شهر رشت به فرماندار که به صورت کتبی اعلام داشته اند ؛ ما با پاسخ قانع شدم به عدم استیضاح شهردار رای داده ایم. این محتوا همانقدر نگران گننده خواهد بود که در شهر بین شهروندان شایبه هایی را ایجاد و یا رسیدن به حقایقی را هموار مینماید ، که اصلا خوشایند شهر و در شان شهروندان رشت نخواهد بود. اما اینکه چگونه میشود در عرض نزدیک به یکسال این فاصله در نهادی عمومی و مردمی که اصل موضوع آن تکیه بر مشورت و فراهم آوردن محلی برای گردآمدن صاحب‌نظران در مورد یک موضوع و مشورت بر سر موضوع مورد نظر ، پیش آمده است. و این فاصله خواه ناخواه ، بدون تعارف برای مدیریت شهری این شهر همچون دیگر ادوار آینده ای خوش بینانه نمیتوان پیش بینی نمود.

اینکه گروهی ، طیفی و یا حتی نفراتی نسبت به گروه دیگر و سایر همکاران در یک بازه زمانی کوتاه چنین موضوعاتی را مطرح نموده و از مقام بالادست خود درخواست تجدید نظر نموده اند هرچقدر طبیعی باشد اما دور از ذهن است ! دور از ذهن است که با حضور خودشان در همان جلسه ، این موضوع این گونه به انجام رسیده است که در نامه مذکور این افراد اشاره شده : "اما در شمارش آرا به نحوی عمل شد که 8 رای قانع نشدم از گلدان خارج شد." این سطر را مقابل یک دانش آموز ابتدایی که دوره انتخابات شورای دانش آموزی را گذرانده است ، قرار دهیم ، ذهنش تنها به تخلف خواهد رسید. و این جز تشویش در میان شهر و شهروندان پیامد دیگری نخواهد داشت. حتی اگر آنها دلسوز شهر و خواهان تداوم حضور شهردار هم باشند ، اما در یک نهاد عمومی و مردمی چنین فاصله ای دور از ذهن و به ضرر شهر خواهد بود.

اما موضوع دیگری که میتوان در این نامه به آن دست یافت که گویا با نوشتار این متن در نامه که از سوی اعضای شورا خطاب به فرماندار بوده است ، موضوعی که گویا از خاطر شورانشینان دور مانده است و ما با رجوع به ادوار گذشته شورایی در رشت که همیشه همراه با شگفتی های دقیقه نودی  بوده است ، به تغییر موضِع در رویکرد اعضا نسبت به بحث مطرح در دقیقه نود خواهیم رسید. یعنی همانند دیگر تصمیمات شورانشینان در ادوار گذشته و همچنین دوره فوق ، درست در دقیقه های پایانی و وقت اضافه ؛ یک عضو شورا به تغییر موضِع نسبت به رای خود ( قانع شدم ، قانع نشدم )  رسیده است. و با غافلگیری دیگر همراهان خود برخلاف تصمیم جمعی رفتار نموده است.. که حتی پس از شمارش آرا و اعلام شدن نتایج نیز همراه با همان توافق جمعی برخلاف رای خود رفتار نموده است. که اگر  یک بررسی ساده از آغاز به کار شهردار رشت داشته باشیم، با شناخت دیدگاه های مشترک و اختلافات به مجهول بودن موضوع تا حدودی دست خواهیم یافت گرچه این فرض نیز خود آنقدر غیرطبیعی در مدیریت شهری و دارای تضاد است که هرچقدر فرض مان به سناریو به وقوع پیوسته نزدیک باشد اما باید گفت : قدرت شگفتی سازی در شورای شهر رشت همیشه با اختلاف بالاتر از سایر شهرها در کشور بوده است. و این عامل به خودی خود هرچیزی را در رشت عادی می سازد و همراه با اِعجاب و شگفتی است.  اما این نیز همانند آن یک ، بیانگر فاصله ای بین یازده نماینده مردم در پارلمان شهر خواهد بود و همانند آن پیامد منفی اش تنها به ضرر شهر و شهروندان خواهد بود.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان