جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
معاون غذا و داروی گیلان:

فروش اینترنتی دارو غیر مجاز است

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۵:۱۵ چاپ

معاون غذا و داروی گیلان، از مصرف کنندگان خواست کد پیگیری ۱۶ رقمی درج شده در برچسب اصالت را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کنند و گفت: قبل از استفاده از محصولات سلامت محور به ویژه وارداتی از اصالت آن اطمینان پیدا کنید.

به گزارش حکایت گیلان | دکتر نسیبه یوسفیان در نشست با خبرنگاران با اشاره به صدور فرمان تاسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۱۲ تیر از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: واحد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور شامل دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و مکمل ها در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان راه اندازی شده است.

وی قاچاق را یک پدیده شوم دانست و افزود: قاچاق کالا با ایجاد اشتغال کاذب به اقتصاد کشور آسیب می زند و تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری را به دنبال دارد؛ این در حالی است که قاچاق کالاهای سلامت محور علاوه بر مضرات اقتصادی، بر سلامت مردم هم اثرات غیر قابل جبران دارد، زیرا چرخه تولید و نگهداری و حمل و نقل و توزیع این کالاها را نمی دانیم و امکان دارد دچار تغییرات شیمیایی و فساد شده باشند و به سلامت مردم آسیب برسانند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گاهی تشخیص کالاهای قاچاق از اصل به راحتی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: مصرف فرآورده های تقلبی موجب رسوب سموم در بدن می شود و لذا از مسمومیت های ساده تا عوارض کبدی را به دنبال دارد.

یوسفیان معاونت غذا و دارو را متولی امر سلامت دانست و عنوان کرد: براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در حوزه پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور اقدام به نصب برچسب اصالت کالا کردیم که در مرحله نخست برای کالاهای خارجی سلامت محور انجام شده و مرحله دوم که شامل نظارت و ردیابی بر توزیع کالاهای سلامت محور داخلی است را آغاز کردیم. در واقع با کمک برچست اصالت می توانیم کالاهای اصل و مجاز را از تقلبی و قاچاق تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه نظارت در سطح عرضه و نظارت بر انبارهای کالاهای سلامت محور و توزیع کالاهای مجاز ادامه دارد، گفت: مصرف کنندگان حتما خرید کالای سلامت محور داشته باشند و دارو و مکمل ها را صرفا از داروخانه ها تهیه کنند.

یوسفیان با اشاره به نظارت بر واحدهای عرضه کالاهای آرایشی و بهداشتی، خاطرنشان کرد: هرگونه کالای تاریخ مصرف گذشته در سطح عرضه جمع آوری می شود، اما اگر برچسب اصالت داشته باشد، سلامت محور می باشد.

معاون غذا و داروی گیلان، با بیان اینکه داروها و مکمل ها صرفا باید در داروخانه ها عرضه شوند، گفت: فروش دارو به جز در داروخانه ها غیر مجاز است.

وی از مصرف کنندگان خواست کد پیگیری ۱۶ رقمی درج شده در برچسب اصالت را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کنند و متذکر شد: این استعلام کمک می کند تا کالای سلامت محور را با اطمینان مصرف کنید.

یوسفیان سامانه «www.ttac.ir» و شماره تلفن گویای ۰۲۱۶۱۸۵ را از دیگر روش های استعلام اصالت کالاهای سلامت محور دانست و خاطرنشان کرد: قبل از استفاده از محصولات سلامت محور به ویژه وارداتی از اصالت آن اطمینان پیدا کنید.

وی با اشاره به انجام گشت های مشترک معاونت غذا و دارو از کلیه واحدهای صنفی درگیر با کالاهای سلامت محور با همکاری صمت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، یادآور شد: سال گذشته ۳۹۱۸ مورد بازرسی از داروخانه ها و باشگاه ها و واحدهای عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی و خوردنی و آشامیدنی و تجهیزات پزشکی داشتیم که منجر به شناسایی ۲۳۰ واحد متخلف و کشف ۱۱۸۵ قلم کالای غیر مجاز شد. ارزش کالای مشکوفه نیز بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون غذا و داروی گیلان با بیان اینکه در سه ماهه امسال ۸۵۸ مورد بازرسی داشتیم که منجر به شناسایی ۳۹ واحد متخلف و کشف ۵۲۵ قلم کالای غیر مجاز شد، گفت: داروها نباید در فضای مجازی به فروش برسند و در صورت مشاهده تخلف از طریق پلیس فتا پیگیری می کنیم؛ البته فروش اینتزنتی مکمل های تغذیه ای مجاز و تجهیزات پزشکی منعی ندارد.

منبع: ایسنا

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان