شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

۱۰ روش تقویت حافظه

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۰۹:۰۹ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |ژنتیک نقش مهمی در ضعف حافظه دارد و می‌تواند موجب ابتلای افراد به بیماری‌های عصب‌شناختی جدی مانند آلزایمر شود. اما بررسی‌های علمی نشان داده است، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌توانند اثر منفی ژنتیک را تا حد زیادی خنثی کنند و در عین حال موجب تقویت حافظه شوند.

راهکار‌های تقویت حافظه‌ 
با اتخاذ راهکار‌های زیر می‌توانید سلامت و کارایی حافظه‌تان را حفظ و حتی تقویت کنید:

۱. تقویت حافظه با کاهش مصرف شکر
مصرف شکر زیاد موجب بیمار‌های مزمن، از جمله کاهش شناختی می‌شود. تحقیقات نشان داده است، رژیم غذایی حاوی شکر فراوان به‌تدریج از حجم مغز، به‌ویژه ناحیه‌ای که مربوط به حافظه کوتاه‌مدت است، کاسته و فرد را به ضعف حافظه مبتلا می‌کند؛ بنابراین با کاهش یا قطع مصرف شکر، نه‌تن‌ها به حافظه‌تان کمک می‌کنید، بلکه سلامت عمومی‌تان را هم افزایش می‌دهید.

۲. نقش مصرف مکمل روغن ماهی در تقویت حافظه
به گزارش جامعه ۲۴ ، روغن ماهی سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ نوع ایکوزاپنتانوئیک و دوکوزاهگزانوئیک است. این اسید‌های چرب سلامت بدن را حفظ می‌کنند و از خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی، التهاب، اضطراب و همچنین ضعف در عملکرد ذهنی می‌کاهند. التهاب در بدن یکی از دلایل مهم کاهش شناختی است. بررسی‌های علمی متعددی نشان داده است که مصرف ماهی و مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند حافظه افراد، به‌ویژه افراد مسن‌تر، را تقویت کنند.


۳. انجام مدیتیشن برای تقویت حافظه
انجام تمرین‌های مدیتیشن اثر بسیار مثبتی روی سلامت جسم و روان‌تان دارد. مدیتیشن، آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده است و از اضطراب و فشار خون بالا کاسته و حتی حافظه را تقویت می‌کند. در واقع بررسی‌ها نشان داده که مدیتیشن ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد. این ماده دربرگیرنده اجسام سلولی نورونی است. هر چه سن‌تان افزایش یابد، از مقدار این ماده کاسته می‌شود و در نهایت روی حافظه و وضعیت شناختی‌تان اثر منفی می‌گذارد.

مدیتیشن و دیگر تکنیک‌های آرامش‌سازی می‌توانند حافظه کوتاه‌مدت را تقویت کنند و این اثربخشی در تمام افراد در هر سنی، از ۲۰ سالگی به بالا، وجود دارد.

۴. حفظ وزن متعادل برای تقویت حافظه
حفظ وزن متعادل برای سلامت بدن و ذهن بسیار ضروری و مهم است. بررسی‌ها نشان داده که چاقی، خطر ابتلا به کاهش شناختی در فرد را افزایش می‌دهد. در واقع اضافه وزن، ژن‌های مرتبط به حافظه در مغز را دستخوش تغییر کرده که در نتیجه اثر منفی روی حافظه می‌گذارد. در ضمن چاقی منجر به مقاومت انسولینی و التهاب می‌شود که هر کدام از این مشکلات به مغز صدمه می‌زنند، حتی افراد را در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که در این بیماری حافظه و عملکرد شناختی تخریب می‌شود، قرار می‌دهد.

۵. نقش خواب کافی در تقویت حافظه
خواب کافی، نقش مهمی در تثبیت حافظه بازی می‌کند. در این فرایند، حافظه‌های کوتاه‌مدت تقویت شده و به حافظه طولانی‌مدت تبدیل می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که اگر فردی دچار محرومیت از خواب باشد، با ضعف حافظه روبه‌رو می‌شود. بنابه توصیه متخصصان سلامت و بهداشت، بزرگسالان برای حفظ سلامت جسم و روان خود باید بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشند.

۶. تمرین ذهن‌آگاهی برای تقویت حافظه
ذهن‌آگاهی حالتی از وضعیت ذهنی است که در آن فرد روی موقعیت‌های فعلی و زمان حال متمرکز است و به اطراف خود و همچنین احساسات خود کاملا توجه دارد. در مدیتیشن از ذهن‌آگاهی استفاده می‌شود، اما این دو با یکدیگر فرق دارند. مدیتیشن، عملی است که برای انجام آن باید وقت و زمان خاصی را اختصاص دهید. در حالی‌که ذهن‌آگاهی نوعی عادت ذهنی است که می‌توانید آن را در هر موقعیتی به‌کار برید.

بررسی‌ها نشان داده ذهن‌آگاهی در کاهش اضطراب و بهبود تمرکز و حافظه موثر است. این حالت ذهنی می‌تواند از خطرات کاهش شناختی مربوط به بالا رفتن سن کاسته و جسم و روان فرد را در بهترین وضعیت قرار دهد.

۷. تقویت حافظه با پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی
الکل، سلامت جسم و روان را به خطر می‌اندازد. در واقع الکل اثر سمی روی سلول‌های عصبی مغز می‌گذارد و تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی به هیپوکامپوس مغز، که نقش حیاتی در حافظه دارد، صدمه می‌زند.

۸. آموزش مغز برای تقویت حافظه
تمرین مهارت‌های شناختی با بازی‌های فکری، یکی از بهترین روش‌های سرگرم‌کننده برای تقویت حافظه است.
حل جدول، بازی‌های به‌یاد آوردن کلمات، حتی اپلیکیشن‌های موبایل که بازی‌های تمرین حافظه دارند، در تقویت حافظه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۹. نقش کاهش مصرف کربوهیدرات در تقویت حافظه
کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند انواع کیک‌ها، غلات، شیرینی‌ها، برنج سفید و نان سفید، حافظه را ضعیف می‌کنند. شاخص گلیسمی این مواد خوراکی بسیار بالاست و بدن آن‌ها را به‌سرعت هضم کرده و موجب افزایش شدید قند خون می‌شود. این وضعیت به‌مرور فرد را به بیماری‌های زوال عقل، کاهش شناختی و عملکرد شناختی مبتلا می‌کند.

۱۰. حفظ ویتامین D در بدن برای تقویت حافظه
ویتامین D، ماده مغذی مهمی در بدن است و نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن فرد بازی می‌کند. کاهش این ویتامین موجب کاهش شناختی و حتی ابتلا به زوال عقل در او می‌شود.

از راهکار‌های دیگر تقویت حافظه می‌توان به ورزش منظم، مصرف غذا‌های ضدالتهاب، افزودن کمی کاکائو و ماده کورکومین به رژیم غذایی‌تان اشاره کرد. کورکومین، نوعی آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است و کاکائو هم آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید دارد که برای مغز بسیار مفید است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان