جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
از انتخاب «علی پروینی» شورا تا برکناری بدون دلیل موجه؛

نگاهی به استیضاح شهرداران رشت از گذشته تاکنون

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۴:۱۴ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | واژه استیضاح نام عجین شده با شورای شهر رشت است و در طول شش دوره شورا شاهد حضور ده ها شهردار و سرپرست بودیم که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. آن هم در حالی که در شهرهای بزرگ عمر مدیریت شهرداران به چندین سال می رسد. حتی یکدست شدن سیاسی  شورا در رشت برخلاف دیگر شهرهای بزرگ نیز موجب نشده که پرونده استیضاح کنار گذاشته شود. از آن جا که امیرحسین علوی دومین تجربه استیضاح خود را تجربه خواهد کرد در زیر نگاهی داشتیم به همه پرونده های استیضاح شهرداران رشت از گذشته تاکنون که بیشتر آن ها بی هیچ دلیل خاصی و تنها به خاطر منافع شخصی بود. 

رحمان انصاری؛ برکناری در بی تفاوتی!

در شورای دوم رحمان انصاری اولین شهرداری بود که در رشت استیضاح شد. انصاری که سابقه شهرداری در 5 شهر را داشت سال 82 با 5 رای مقابل مرتضی شگفت شهردار وقت پیروز شد و به عنوان شهردار رشت انتخاب شد. در دوران انصاری اولویت شهرداری بازگشایی معابر و افتتاح بلوارهای جدید بود و کارها طبق روال جلو می رفت که ناگهان اعلام شد او با رای اعضای شورا استیضاح شده است. چون آن موقع استیضاح واژه غریبی در رشت بود چندان نیز این موضوع جدی گرفته نشد.

اصغر شکرگزار ؛چرا به اعضای شورا پول نمی دهی!

اصغرشکرگزار دومین شهردار انتخابی شورای دوم بود که عمر او نیز به 13 ماه نرسید. شکرگزار آذر سال 83 به عنوان شهردار انتخاب گردید. دی ماه همان سال حکمش توسط وزیر کشور امضا و بهمن سال 84 از سمت خود برکنار شد. شکرگزار خود درباره استیضاحش به حکایت گیلان می گوید« یکی از تقاضاهای غیرقانونی اخذ وجه نقد از شهردار برای کمک به مثلا فقرا و نیازمندان بودکه پرداخت آن غیرقانونی بود، چون شهردار قبلی داده بود از بنده هم تقاضا داشتند که پرداخت کنیم. پرداخت نکردن این وجه یکی از عوامل مخالفت شورا با من بود. اماشورا نمی تواند بطور آشکارا اعلام کند می گویند شهردار با شورا تعامل ندارد یا هماهنگ نیست.»

شکرگزار با 7 رای به عنوان شهردار انتخاب و با 6 رای برکنار شد. محمدحسن عاقل منش رئیس وقت شورا از عوامل اصلی استیضاح او بود تا رضا ساغری شهردار مورد علاقه اش بر سر کار بنشیند. هر وقت عاقل منش عضو شورا بود ساغری به عنوان کاندیدای شهرداری حضور داشت که البته در دوره های سوم و پنجم نتوانست آرای لازم را به دست آورد. 

محمود فریدونی ؛ شورایی که جای وزارت کشور حکم صادر می کرد!

فریدونی سومین شهرداری بود که توسط شورای سوم برکنار شد که آن هم حواشی خودش را داشت. وی آذر 86 به عنوان شهردار انتخاب شد و اسفند همان سال حکم خود را دریافت کرد. وی به بهانه بازنشستگی توسط اعضای شورا برکنار گردید که این حکم با مخالفت دیوان عدالت اداری به بن بست رسید. اعضای شورای سوم خیلی مایل بودند که خود جای دولت احکام را صادر کنند. به طور مثال آن ها در ابتدا رضا خاکسار برادر عضو شورا را به عنوان شهردار انتخاب کردند و از آن جا که وزارت کشور در موعد یک ماهه حکم او را صادر نکرد خود رئیس وقت  شورا وی را به عنوان شهردار منصوب کرد. وزارت کشور هم بعد از آن حکم صادره را باطل و صلاحیت شهردار منتخب را رد کرد.

شورای سوم در مورد فریدونی نیز اعلام کرد که ادامه کار وی با توجه به بازنشستگی غیرقانونی است و همین باعث شد که آبان سال 90  او را از مقام خود برکنار کند. شهردار رشت به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و حکم بازگشت به کار را دریافت کرد. ولی در اسفند همان سال دوباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری شهردار صادر شد. 

گفتنی است پنج عضو شورای  سوم بعدها بازداشت و این شورا نیز منحل اعلام شد.

ابراهیم خلیلی؛ انتخاب علی پروینی و حلالیت به خاطر استیضاح 

خلیلی اولین شهردار دوره چهارم بود. وی شهرداری مناطق مختلف شهر تهران و همچنین چند شهر  استان تهران را در کارنامه داشت. عمر مدیریتی وی نیز به 11 ماه نرسید. آن هم در حالی که وی از نظر شخصیتی به عنوان فرد سالم شناخته می شد و با وجود این که غیربومی بود امام جمعه و استاندار وقت بارها از شورا خواستند که شورا از استیضاح دست بردارد. یکی از اعضای جنجالی شورای چهارم می گوید ما وقتی می خواستیم شهردار را انتخاب کنیم این خلیلی را با یک خلیلی دیگر اشتباه گرفته بودیم و سرمان کلاه رفت! روایتی که شبیه خاطره درخواست جذب سید جلال حسینی توسط علی پروین بود که به اشتباه سر تمرینات محمد حسینی را از ذوب آهن آورده بودند.

بعدها بعد از استیضاح محمود باقری از اعضای جنجالی شورا طی نامه ای به خلیلی بابت استیضاح عذرخواهی  و طلب حلالیت کرد. 

محمد علی ثابت قدم؛ استیضاح برخلاف نظر افکار عمومی

شاخص ترین شهردار سال های اخیر شهر رشت بارها با سوال و استیضاح اعضای شورا مواجه شده بود. اکثریت شورا برخلاف خواست افکار عمومی که نسبت به او مثبت بود خواستار برکناریش بودند که همین درگیری های زیادی را ایجاد کرد. او در بهمن سال 95 مورد استیضاح قرار گرفت که فشار آن چنان زیاد بود که همین امیرحسین علوی شهردار فعلی و عضو وقت شورا رای خود را پس گرفت. با این حال بعد از انتخابات شورا و ریاست جمهوری سال 96 اعضای شورا چراغ خاموش شهردار رشت را برکنار کردند. برخی اعضای موافق شورا به خاطر عدم حمایت ثابت قدم در ایام انتخابات از وی ناراضی بودند و همین پایان کار او را رقم زد و تنها رضا رسولی به او رای موافقت داد. دولت وقت هم به خاطر حمایت ثابت قدم از کاندیدای رقیب روحانی نسبت به وی نارضایتی داشت و فی الفور حکم را تایید کرد.

ناصر حاج محمدی ؛ شورایی که هربار رایش را عوض می کرد!

ناصر حاج محمدی دومین شهردار غیربومی بود که توسط شورای پنجم استیضاح و برکنار شد. او نیز در همان ابتدا با مخالفت برخی اعضای شورا روبرو بود که در ابتدا به او رای داده بودند. یکی از موارد انتقادات از حاج محمدی این بود که مبلغ رهن منزل شهردار رشت حدود ۹۵۰ میلیون تومان توسط شهرداری پرداخت شده که در آن زمان پول هنگفتی بود. جالب است وی یک بار در پاسخ به سوالات از جمله همین ودیعه مسکن موافقت هفت عضو شورا را به دست آورد. ولی از ان جا که همیشه اعضای شورای پنجم چرخش های متعددی داشتند و هر بار شاهد تفاوت آرای آن ها بودیم در شهریور سال 99 برکنار شد. اعضای شورا قصد داشتند در روزهای پایانی کار خود  شهردار بعدی ( سید محمد احمدی) را هم استیضاح کنند که این بار موفق نشدند. 

امیرحسین علوی؛ رکورد‌دار استیضاح در شورای به اصطلاح یکدست!

علوی هفتمین شهرداری است که پای استیضاح می رود. البته او یک بار در اسفند گذشته استیضاح شده بود که مخالفین برای برکناری او یک رای کم آوردند و در در روزهای آخر یک عضو شورا از رای خود عقب نشینی کرد. او نیز مثل بقیه شهرداران استیضاح شده مخالفانی را دارد که از همان روز اول  با او سر جنگ دارند. شاخص ترین آن ها رئیس فعلی شورا است که او را به خیانت متهم کرده است. هرچند گفته می شود او برای دومین بار نیز می تواند از چنگ مخالفین فرار کند. ولی مساله اینجاست که قرار است این جنگ و دعواهای بیهوده با کمترین ارتباط به منافع عمومی تا کی ادامه داشته باشد؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان