جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
انتقاد یک روزنامه از فوتبالیست معروف گیلانی؛

ربط حدیث امام صادق (ع) به استخر مالدیو چیست؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۳:۳۹ چاپ

پست اینستاگرامی «شایان مصلح» در سواحل مالدیو با نقل قولی از امام صادق(ع) با واکنش گسترده کاربران فضای‌مجازی مواجه شده، این انتقادها به‌جاست؟

به گزارش حکایت گیلان | شایان مصلح، بازیکن تیم گل‌گهر سیرجان که این روزها در مالدیو به یک سفر تفریحی رفته، تصاویر به نسبت لاکچری از تفریحاتش در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر کرده است. او در توضیح این تصاویر نوشته: «عمر بن‌یزید نقل می‌کند که به حضرت امام صادق علیه‌السّلام عرض کردم: من از خداوند مال و ثروت خواسته‌ام، خدا به من داده است؛ فرزند خواسته‌ام، آن را هم داده است؛ خانه و منزل خواسته‌ام، منزل هم عنایت فرموده و این که من هر چه خواسته‌ام به من داده است. می‌ترسم این اجابت‌ها خود استدراج(نزدیک شدن تدریجی به عذاب الهی) باشد. حضرت فرمود: به خدا سوگند اگر در برابر این نعمت‌ها حمد و سپاس باشد، قطعا استدراج نیست. اصول کافی ۲: ۳۸۳»

شکر نعمت، آداب دارد
اولین سوال از مصلح این است که آیا زندگی تو شبیه ناقل حدیث عمربن یزید است؟ !دوم آن‌که پاسخ امام شکر نعمت است، آیا شکر نعمتی که منظور ایشان بوده و در آیات و روایات بیان شده را می‌دانی چیست و چگونه است؟! شکرگزاری دارای مراحل زبانی، قلبی و عملی است. شکر هر نعمت به تناسب نوع نعمت است، مثلا شکر علم آموختن، علم آموزی است. حالا سوال این است که آیا رفتن به مالدیو، تفریح در آن‌جا، انتشار این عکس‌ها و ...، شکر نعمت محسوب می‌شود؟

اگر از کار مردم گره‌گشایی نمی‌کنی حداقل...
در آیات و روایات شکرگزاری از نشانه‌های ایمان مطرح شده که‌ دارای دو مرتبه است. نخست شکر منعم و سپاس از نعمت‌های خدا و دیگری تشکر از کسانی که‌ راه رسیدن به نعمات الهی را فراهم کردند. آقای مصلح، حتما قبول داری که این مردم بودند که با توجه‌ و نگاه‌‌شان به تو زمینه رشد و دیده شدن و رسیدن به ثروت را فراهم کردند(البته تلاش خودت هم بوده)، خواستن آن‌ها در امتداد خواست خدا تو را به نعمت رسانده و اکنون اگر می‌خواهی شکرگزار باشی، این احسان مردم را شاکر باش تا بعد توفیق شکر خدا را به دست آوری. شکر مردم در این است که اگر گره‌گشایی نمی‌کنی با نشر زندگی آن چنانی در این زمان، آن‌ها را بیش از این سرخورده و نگران نکنی و از سوی دیگر به وسیله دین و حدیث رفتارو کردار خود را توجیه نکنی!

کاش حواست به شرایط اقتصادی مردم می‌بود
آقای مصلح، بسیاری از هموطنان تو در شرایط سخت گذران زندگی می‌کنند و همین که امور جاری و روزانه را در  حد خوراک و پوشاک و تامین احتیاجات اولیه فراهم کنند خدا را شاکرند. آیا رضای خدا در این نوع زندگی که در برابر چشمان همین مردم قرار دادی وجود دارد؟ بسیاری ازجوانان هم سن تو حتی زمینه کار را ندارند چه رسد به چنین زندگی که در برابر چشمان آن‌ها به نمایش گذاشتی. نشر عکس از  سفری که برای درصد زیادی از مردم به ویژه جوانان که مخاطب و دنبال‌کننده صفحه تو هستند، دست نیافتنی است، با کدام ملاک اخلاقی و مذهبی که بدان افتخار می‌کنی و می‌کنیم، تطابق دارد؟ این روزها همه ما باید یاد بگیریم که در رفتار و گفتارمان، حواس‌مان به شرایط اقتصادی مردم باشد. البته کم نیستند کسانی که چنین زندگی و تفریحاتی دارند و حتی ناجوانمردانه در فضای مجازی در چشم مردم فرو می‌کنند اما با لعاب دین و مذهب نمایش نمی‌دهند.

منبع: برترین ها

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان