جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

معمولا کودکان به خوراکی‌های خشک و کرانچی علاقه زیادی دارند. به همین دلیل هم به مصرف انواع تنقلاتی مانند چیپس سیب‌زمینی و فراورده‌های برپایه ذرت روی می‌آورند، درحالی که مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت شان باشد.

به گزارش حکایت گیلان | با توجه به اهمیت همین موضوع، در ادامه این مطلب با طرز تهیه چیپس کدو به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و جذاب برای کودکان و نوجوانان آشنا خواهیم شد. چیپس کدو به‌دلیل داشتن ترکیبات مختلف می‌تواند کالری و انرژی خوبی هم به بدن کودکان و نوجوانان برساند.  

مواد لازم برای ۸ نفر

کدوی سبز قلمی و متوسط ۲ عدد 
نشاسته ذرت نصف لیوان 
سفیده تخم‌مرغ ۴ عدد 
پودر نان خشک ۲ لیوان 
روغن مخصوص سرخ‌کردنی کمتر از یک قاشق غذاخوری 
نمک سه‌چهارم قاشق چای‌خوری 
خامه ترش سه‌چهارم پیمانه 
مایونز کم‌چرب یک‌سوم پیمانه
پیازچه خردشده ۱.۵ قاشق غذاخوری
شوید تازه خردشده ۲ قاشق چای‌خوری 
آب لیموترش تازه ۲ قاشق چای‌خوری 


طرز تهیه چیپس کدو

۱- قبل از آماده‌سازی چیپس کدو بهتر است که ابتدا سس آن را آماده کنید و داخل یخچال بگذارید تا طعمش جا بیفتد. برای تهیه سس باید خامه ترش، مایونز کم‌چرب، پیازچه خرد شده، شوید خرد شده و آب لیموترش تازه را با همدیگر ترکیب کنید و این ترکیب را برای استراحت داخل یخچال بگذارید. اگر خامه ترش در دسترس شما نبود، می‌توانید همین مقدار از خامه صبحانه کم‌چرب را با یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید تا یک خامه ترش به‌دست بیاورید.  

۲- حالا که سس را کنار گذاشته‌اید، می‌توانید چیپس کدو را آماده کنید. برای تهیه چیپس کدو باید ابتدا کدوها را به‌صورت حلقه‌حلقه برش بزنید. توجه داشته باشید که نیازی به پوست گرفتن کدوها وجود ندارد.  

۳- کدوهای حلقه‌ شده را داخل یک پلاستیک مانند زیپ‌کیپ بریزید و نشاسته ذرت را هم داخل همان پلاستیک بریزید. در پلاستیک را محکم ببندید و آن را تکان بدهید تا تمام قسمت‌های کدو به نشاسته ذرت آغشته شود.  

۴- کدوهای کاور شده با نشاسته را کنار بگذارید و در یک ظرف گود، سفیده‌های تخم‌مرغ را هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. در ظرف گود دیگری، پودر نان خشک یا پودر سوخاری بدون نمک و ادویه را بریزید و نمک موجود در دستور را به پودر نان یا آرد سوخاری اضافه کنید.  

۵- کدوهای آغشته به نشاسته ذرت را ابتدا داخل سفیده تخم‌مرغ، سپس داخل آرد نان، دوباره داخل سفیده تخم‌مرغ و درنهایت هم داخل آرد نان بزنید و آنها را در ظرف نچسب مخصوص فِر بچینید. اگر ظرف نچسب مخصوص فِر ندارید، کفِ سینی فِر را دو لایه کاغذ روغنی بچینید و کدوها را روی کاغذ روغنی قرار دهید.  

۶- بعد از اینکه تمام کدوها را داخل ظرف چیدید، سطح آنها را با یک فرچه یا اسپری مخصوص کمی چرب کنید.  

۷- فِر را به مدت ۵ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس ظرف حاوی کدو را داخل فِر قرار بدهید.  

۸- هر طرف کدوها باید حدود ۵ تا ۸ دقیقه داخل فِر حرارت ببینند تا کاملا برشته و کرانچی شوند. برای این‌که مدت‌زمان پخت را کاهش بدهید، بهتر است که کدوها را به‌صورت حلقه‌های بسیار نازک برش داده باشید.  

۹- بعد از این‌که کدوها کاملا ترد و کرانچی شدند، می‌توانید آنها را همراه با سس مخصوص خودشان سِرو کنید.

ارزش تغذیه‌ای چیپس کدو 

هر ۴ عدد چیپس کدو همراه با ۲ قاشق غذاخوری از سس همراهش حاوی حدودا ۲۱۸ کیلوکالری انرژی، ۵ گرم پروتئین، ۲۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم فیبر، ۲.۶ گرم قند، ۱۰.۵ گرم چربی، ۱۴.۵ میلی‌گرم کلسترول، ۲۲۸۱ واحد بین‌المللی از ویتامین A، ۱۶.۷ میکروگرم فولات، ۳۰ میلی‌گرم کلسیم، ۱۴.۵ میلی‌گرم منیزیم، ۲۰۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۴۶ میلی‌گرم سدیم و ۱۱ میلی‌گرم ویتامین C است.

منبع: ایلنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان