جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | اداره ناظر بر فضای مجازی چین با وضع قوانینی جدید قصد دارد ارسال کامنت و انتشار نظرات را در شبکه‌های اجتماعی این کشور محدود و سانسور کند.

مقامات چینی احتمالا به‌زودی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این کشور را مجبور خواهند تا نظرات کاربران را اصلاح کرده و مواردی که به زعم آنها «مضر» در نظر گرفته می‌شوند را پیش از انتشار سانسور کنند.

اداره فضای سایبری چین (CAC) که به عنوان ناظر اینترنت این کشور فعالیت دارد، در تاریخ ۱۷ ژوئن با به‌روزرسانی پیش‌نویس قانون سال ۲۰۱۷ خود، تیم‌های نظارت بر محتوای پلتفرم‌ها را ملزم به سانسور و هم‌چنین گزارش هرگونه محتوای غیرقانونی به مقامات کرده است.

بلایی که دولت چین بر سر فضای مجازی آورد

قانون جدید سانسور کامنت‌ها، همه نوع نظرات، از پست‌های اصلی و پاسخ‌های آن گرفت تا چت‎‌های موجود در استریم ویدیو را هدف قرار خواهد داد. علاوه بر این، برای اولین بار منتشر کننده یک پست، در قبال نظرات دیگر افراد در زیر مطلب خود نیز مسئول خواهد بود.

این دستورالعمل جدید، موجی جدید از نگرانی‌ها را در مورد افزایش سانسور آن هم در کشوری که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین اینترنتی در جهان را دارد، برانگیخته است. از این رو، استفاده از ابزارهای امنیتی، مانند VPN در چین، میان کاربران اینترنتی که قصد دور زدن سانسور و فیلترینگ حکومت چین را دارند، به طور گسترده‌ای در جریان است.

اگرچه قانون سانسور کامنت‌های مردم چین هنوز اجرایی نشده، اما ترس از محدود کردن هر چه بیش‌تر آزادی بیان در این کشور شدت گرفته است. هم‌چنین، طبق گزارش South China Morning Post، پیش‌نویس مقررات در این کشور معمولا بدون تجدیدنظر اساسی، تصویب و عملی می‌شوند.

وضعیت سانسور فضای مجازی در چین

بلایی که دولت چین بر سر فضای مجازی آورد

دیوار آتش بزرگ چین، قبلا نیز به عنوان یکی از محدودکننده‌ترین محیط‌های رسانه‌ای جهان و پیچیده‌ترین سیستم سانسور آنلاین مورد انتقاد قرار گرفته بود. دسترسی به تمام رسانه‌های اجتماعی غربی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب، اخیرا در این کشور مسدود شده است. خدمات دیگری نظیر گوگل، ویکی‌پدیا، نتفلیکس و روزنامه‌های مهم خارجی مانند بی‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز و رویترز نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

علاوه بر این، در حال حاضر از الگوریتم‌های فیلتر کلمات کلیدی جهت سانسور محتوای سیاسی جنجال‌برنگیز در پلتفرم‌های چینی مانند WeChat و ویبو استفاده می‌شود. بدین منظور، کاربران اینترنت این کشور چاره‌ای ندارند جز اینکه خلاق باشند و راه‌هایی نوآورانه برای انتشار پیام‌های خود پیدا کنند.

با این‌‌حال، پیدا کردن این روش‌ها همیشه ممکن نیست. در آخرین مورد طی اوایل ماه جاری، یک اینفلوئنسر معروف چینی در حین پخش زنده، به‌طور ناگهانی با قطع شدن اتصال اینترنت خود مواجه شد. به گزارش Insider، لی جیاقی در حال تبلیغ یک بستنی با طرح تانک برای بزرگداشت قتل عام تیان آنمن در سال 1989 بود.

چگونه VPN می‌تواند از سانسور جلوگیری کند؟

وی‌پی‌ان ابزاری امنیتی است که هدف آن محافظت از اطلاعات کاربران، حریم شخصی و جلوگیری از افشای هویت آنها است. این سرویس هم‌چنین این امکان را داده تا محدودیت‌های شدید اینترنت را دور بزنید.

بدین ترتیب که پس از هر بار اتصال، یکی از سرورها را انتخاب کرده و بهترین خدمات VPN شامل طیف گسترده‌ای از مکان‌های سریع و امن را در سراسر جهان دریافت می‌کنید. آدرس IP واقعی شما تحت این شرایط مخفی می‌ماند، به‌طوری که بسته به موقعیت سرور انتخابی، حتی ISP شما نیز فریب خورده و قابلیت ردیابی شما را از دست خواهد داد.

منبع:گجت نیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان