جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

بسیاری قهوه را تنها یک نوشیدنی می‌دانند که برروی خوابشان تاثیر می‌گذارد و فرد را دچار بی‌خوابی می‌کند غافل از این‌که این دانه‌ خوش‌بو چه خواص بی‌مانندی به‌ویژه برای پوست دارد.

به گزارش حکایت گیلان | بسیاری از مردم دنیا قهوه را تنها یک نوشیدنی می‌دانند که برایشان نشاط و شادی به‌همراه می‌آورد و ساعت خوابشان را هم عقب می‌اندازد. اگر شما هم جزو این دسته‌اید باید بگوییم سخت در اشتباهید چراکه قهوه چنان خاصیت شگفت‌انگیزی برای پوست دارد که شاید باورتان نشود. درواقع تمام این تاثیرات را کافئین موجود در قهوه روی پوست شما می‌گذارد.

در دنیا بر روی قهوه و تاثیرات آن روی بدن پژوهش‌های فراوانی انجام شده است برای نمونه مطالعات  دانشگاه ملی سئول در کره‌جنوبی نشان می‌دهد قهوه برروی کاهش قرمزی و التهاب پوست اثرات مثبتی دارد. 

دانشگاه تنسی آمریکا هم در این زمینه پژوهش‌هایی انجام داده است که نشان می‌دهد افزودن کافئین به کرم ضدآفتاب سبب تاثیرگذاری بیش‌تر آن برروی پوست می‌شود. 

لایه‌برداری و شفافیت پوست با مصرف قهوه
اگر به‌دنبال این هستید که پوستی شفاف داشته باشید و می‌خواهید پوستتان را هم لایه‌برداری کنید می‌توانید روی قهوه بسیار حساب کنید. در واقع قهوه سلول‌های مرده را از روی پوست پاک می‌کند و پوستتان را سالم و شفاف و لایه‌برداری می‌کند. قهوه پوست را روشن و از بسته‌شدن منافذ آن جلوگیری می‌کند و خطوط روی آن را از بین می‌برد.

دکتر جولیا هانتر، متخصص پوست و مو در بورلی هیلز، کالیفرنیا  بر این باور است که خواص لایه برداریِ اسید موجود در قهوه، نسبت به لایه‌بردارهای مکانیکی برتری دارد. همچنین به تقویت لایه‌های حفاظتی پوست کمک می‌کند. او می‌گوید: "همین لایه‌ها از پوست در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که روی پوستتان می‌نشیند، محافظت می‌کنند."

ازسوی دیگر قهوه خاصیت آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد که از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند پس خوردن یک فنجان از این نوشیدنی خوشمزه در روز پیشنهاد می‌شود.

این دانه‌ خوش‌بو هم‌چنین پوستتان را از خشکی محافظت می‌کند. برای درست‌کردن اسکراب با قهوه نصف فنجان شکر قهوه‌ای و قهوه و یک چهارم فنجان روغن زیتون را  با هم مخلوط کنید. سپس آن را به شکل دورانی روی پوست خود ماساژ دهید.

سلولیت یا تجمع چربی
نخست باید بگوییم سلولیت چیست و آن را تعریف کنیم. سلولیت درواقع یک نوع شکل ظاهری در پوست است که بیش‌تر در بانوان وجود دارد و  بسیاری افراد آن را در شکم، ران و باسن خود دارند.  رسوبات چربی که سبب برانگیختن بافت‌های همجنس که در زیر پوست می‌شوند، سبب ظهور این توده‌ها شده که منجر به تغییرات ظاهری "پنیری شکل" در پوست می‌شود. چیزی که معمولا ظاهر جذابی ندارد و همه از آن فراری‌اند و خواهان از بین رفتن آنند. 
 
جالب است بدانید قهوه و کافئین موجود در آن سبب می‌شود تا این عارضه کم‌تر شود اما نه برای یک روز و دو روز؛ نوشیدن و استفاده از قهوه به اشکال گوناگون باید به صورت مداوم باشد تا بتوانید از اثرات آن برخوردار شوید.

جلوگیری از سرطان پوست با مصرف قهوه
یکی دیگر از خواص بی‌مانند قهوه خاصیت ضدآفتاب بودن آن است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد مالیدن قهوه روی بخش‌های از بدن که مستعد آفتاب‌سوختگی‌اند سبب می‌شود اثرات و آسیب‌های ناشی از  آن را کم می‌کند.

محققان دریافتند که مصرف موضعی کافئین در سطح مولکولی موجب دفع آنزیم‌های پروتینی در سطح پوست شده و مانع از بروز برخی سرطان‌های پوستی می‌شود.

به گفته‌ اریکا لوفتفیلد، همکار مطالعاتی و دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت یال، بدین ترتیب تاثیرات اشعه‌ نور خورشید را کم و قرار گرفتن در معرض اشعه‌ یو وی را کاهش داده و از خودتان در برابر ملانوما محافظت کنید.

کافئین قهوه هم‌چنین این توانایی را دارد که آسیب‌های واردشده به پوست را از بین می‌برد و درواقع سبب ترمیم‌کردن پوست می‌شود.

قهوه و درمان حلقه‌های تیره دور چشم و پف چشم
در بازار پررونق محصولات پوستی کرم‌هایی که برای درمان پف چشم و رفع خستگی و درمان حلقه‌های تیره روی چشم هستند طرفدار بسیاری دارند. باید بدانید که این کرم‌ها همگی دارای کافئینند.

از آن‌جاکه قهوه دارای ویژگی ضد التهابی است می‌تواند برروی پوست این تاثیر را برجای بگذارد. دکتر  هانتر می‌گوید: اگر قهوه را روی پوست صورتتان قرار ‌دهید، سبب می‌شود آب اضافی پوست کم شود و رگ‌های خونی منقبض شوند. 

زیر چشمان شما یک کانال لنفاویست که به‌ شکل ضعیفی تخلیه می‌شود، کافئین به تخلیه‌ی آب از سیستم کمک می‌کند و این‌گونه سبب از بین‌بردن حلقه‌های تیره‌ زیر چشم نیز می‌شود. با افزایش  سن پوست زیر چشم لاغرتر می‌شود و رگ‌های خونی به آسانی قابل مشاهده‌اند. انقباض رگ‌ها متاثر از قهوه به‌ طور موقت می‌‌‌تواند کمک کند. انتظار می‌رود نتایج ظرف مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت دیده شوند.

تقویت عصب بویایی با مصرف قهوه
حتما این تجربه را دارید که برای خرید عطر رفته باشید و پس از بوکردن چند عطر دیگر توانایی بوکردن و تشخیص بوی تازه را ندارید. در این مواقع معمولا فروشنده ظرفی پر از قهوه به شما می‌دهد تا بو کنید. 

به‌تازگی در بخش عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا پژوهشی انجام شده است که نشان می‌دهد دانه‌های قهوه عصب بویایی را تقویت می‌کند درواقع  قهوه به عنوان یک پاک کننده‌ی طعم یا دکمه تنظیم دوباره بینی عمل می‌کند.

تاثیر مصرف قهوه بر روی مو سر
قهوه نه‌تنها برروی پوست اثرات شگفت‌انگیزی دارد بلکه برای موهایتان هم بسیار سودمند و مفید است. قوه آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد که سبب براق‌شدن موها می‌شود برروی حالت‌پذیری آن‌ها هم تاثیر شگرفی می‌گذارد. تنها کافیست قهوه دم کرده را روی موها قرار دهید. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان