جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
درباره انبوه شعارهای فرزندآوری در صداوسیما؛

«آژانس دوستی» را باور کنیم یا تیتر فرزندآوری روزنامه جام جم!؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۱۱:۳۷ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر:  این روزها هرکسی دکمه کنترل صداوسیمای ایران را می چرخاند ، رسانه ای را می بیند که مدام از فرزند آوری صحبت می کند. تیترهای روزنامه جام جم هم شده است کاریکاتور «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» مادر و پدر در کنار فرزند را مشاهده می کنند که زندگی شادی دارند. ملت هم کامنت هم می گذارند که با این وضع اقتصادی چطور به فکر فرزندآوری باشیم. نماینده مجلسش هم قول داده که فرزند بیشتر مساوی است با تسهیلات بیشتر چون خرید خودرو بدون قرعه کشی و ...یکی دیگر هم به این نتیجه رسیده که دختران کشورمان با اتباع دیگر کشورها ازدواج کنند که وامصیبتا به این نظرات!

صداوسیمایی ها که این همه تبلیغ فرزندآوری می کنند خوب است پاسخ دهند چند درصد از خود کارکنانش چهار فرزند دارند؟ خوب است یک آمارسرانگشتی به ما بدهند که چرا بیشتر مجریان معروفش ازدواج هم نکرده اند چه برسد به این که بچه دار شوند! همان کسی که کاریکاتور چهار فرزند را کشیده چند بچه دارد؟ 

این وسط خود تلویزیون گاهی برنامه هایی را از قدیم پخش می کند که با شعارهای امروزش منافات دارد. سریال محبوب آژانس دوستی این روزها از شبکه آی فیلم تکرار می شود. سریالی که امروز نقطه ضعف هایش بیشتر دیده می شود، ولی خوبی آن است که ساده است و مدام شعارهای صداوسیمایی را تو حلق تماشاگر نمی کند و جذابیت های خاص خودش را دارد. آقای کامیاب با بازی حمید لولایی شش فرزند شیطان دارد و «همیشه هشتش گره نهش است». شش پسر شیطانش داد همه را در آورده اند. 

وقتی حسین پناهی از او درباره زندگی می پرسد از بیچارگی و بدبختی صحبت می کند و اجاره خانه و دردهای آن! خانواده دیگری هفت فرزند دارند و صاحبخانه آن ها را به دلیل نپرداختن اجاره خانه بیرون می اندازد و مجبور می شوند نوزاد جدید خود را به دیگری بسپارند. زوج جوانی که پسرعمو و دخترعمو هستند به دلیل مشکلات ژنتیکی نمی توانند بچه دار شوند. آن زمان احتمالا مشکلات غربالگری را متوجه می شدند. نه امروز که صداوسیما از قول کارشناسش می گوید « غرب دستگاه‌های غربالگری ایران را دستکاری کرده‌ تا بچه‌های سالم‌ را بیمار نشان بدهند!» راستش صداوسیما باید در آینده این سریال را به خاطر نشان دادن این واقعیات حذف کند.

بحث این نوشتار غلط بودن فرزندآوری نیست. ولی تا کی صداوسیمای کشور می خواهد با شعار و ادا و اصول راه برود. همان سیاست دو فرزندی هم در جامعه امروز به اما و اگر کشیده شده و تلویزیون به جای حل آن می گوید از رونالدو الگو بگیرید و فرزندان بیشتر بیاورید. از خود رونالدو تنها فرزندان بیشترش را گرفته اند و ازدواج سفید و  تولد برخی فرزندانش بدون معرفی مادرشان را حذف کرده اند تا به زور بفهمانند که فرزندآوری چه مواهبی دارند! آیا این رسانه که خیلی چیزها را نمی گوید ، می تواند الگوی خوبی برای این جامعه باشد. چگونه این رسانه می تواند با این رویکرد شعاری خود را تاثیرگذار هم نشان دهد! 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان