جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | روزنامه شهرداری تهران نوشت: برخی افراد برای ایجاد تغییر در حال و هوایشان تعدادی از وسایل خانه را نو می‌کنند. اگر از این راهکار پرخرج که نوعی عادت ناپسند و اسراف است بگذریم، از ایده جا‌به‌جایی وسایل می‌توان برای ایجاد تغییر در شرایط روحی بهره گرفت.

روزنامه شهرداری تهران در گزارشی به راهکارهای ایجاد فضای شاد مفرح برای خانورهای ایرانی در شرایط سخت اقتصادی پرداخته و نوشته است که با ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین کارها می‌توان چند ساعت حال خوب برای خانواده خلق کرد!

 همشهری نوشت: سختی‌ها و فشار زندگی همیشه هست‌؛ گاهی روزها کمتر، ‌گاهی روزها بیشتر. ما هم یادگرفته‌ایم با آنها کنار بیاییم، همراهشان زندگی کنیم، ‌بعضی وقت‌ها آنها را نادیده بگیریم و حتی در میان آنها خوش باشیم. آنها که توکل یا توان روحی قوی‌تری دارند یا سعی می‌کنند آن را ارتقا دهند در این گیرودار شلوغی‌ها و فشارهای زندگی، روزها و لحظات بهتری را تجربه می‌کنند و راحت‌تر بحران‌های شکل گرفته را مدیریت کرده و پشت سر می‌گذارند. داشتن حال خوب، همیشه نیازمند صرف هزینه نیست، با اندکی خلاقیت هم می‌توان حال خوب جمعی و خانوادگی خلق کرد و حتی برای ساعاتی آرام‌تر و بی‌دغدغه‌تر بود.

دورهمی با قابلمه

افزایش قیمت‌ها اجازه برگزاری مهمانی را به بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دهد. از دید و بازدیدها کاسته شده و صله رحم کمرنگ شده که خودش آسیب بزرگی است. اما نباید دورهمی‌های حال خوب‌کن را فدای افزایش هزینه‌ها کنیم. از طرفی هم قرار نیست بار سنگین هزینه‌های مهمانی را بر دوش یک خانواده انداخت. چاره این شرایط، ‌برگزاری دورهمی و مهمانی به شیوه‌ای است که هر خانواده با قابلمه غذای خودش حاضر شود. حالا هم که تابستان از راه رسیده و می‌توان این نوع دورهمی را در بیرون از خانه و بوستان‌ها برگزار کرد تا فضای مناسب‌تری برای بازی کودکان فراهم شود. برای ادامه‌یافتن این قرارها بهتر است از تجملات و خرج‌های اضافه نیز پرهیز شود. معمولا در این نوع دورهمی یک نفر مدیریت کار را به‌دست می‌گیرد تا هماهنگی لازم برای غذاها و خوراکی‌های مهمانی انجام شود. به‌عنوان مثال می‌توانید با این هماهنگی‌ها از بردن غذاهای مشابه جلوگیری کنید، ‌با این کار در نهایت با سفره یا یک میز از انواع مختلف غذا یا خوراکی مواجه خواهید شد که زحمت و هزینه تهیه آنها بر دوش یک خانواده نیفتاده است. این شیوه دورهمی با نام

«پات لاک» سال‌هاست در کشورهای اروپایی و به‌ویژه میان دانشجویان دانشگاه‌های چند‌ملیتی رواج دارد و دانشجویان معمولا از این فرصت برای معرفی غذای ملی کشورشان هم استفاده می‌کنند.

بازی‌های خانوادگی

یکی از بهترین و پر‌فایده‌ترین راه‌های گذران اوقات فراغت و ایجاد لحظات شاد و حال خوب‌کن، انجام بازی‌های دسته‌جمعی و خانوادگی است؛ بازی‌هایی که در داخل خانه و بدون نیاز به تجهیزات و فضای خاصی قابل‌اجراست. اسم و فامیل، پانتومیم، ‌بیست سؤالی و... ازجمله این بازی‌هاست که همگی ما با آنها آشناییم و نیازمند تهیه و خرید وسایل و تجهیزات هم نیست. با کمی خلاقیت و جست‌وجو هم می‌توانیم بازی‌های جدید و تازه‌ای به جمع بازی‌های خانوادگی اضافه کنیم. بهتر است در انتخاب بازی، نوعی را برگزینیم که امکان مشارکت همه اعضای خانواده با هر رده سنی در آن وجود داشته باشد تا همگی از انجام آن لذت ببریم.

تغییر چیدمان

برخی افراد برای ایجاد تغییر در حال و هوایشان تعدادی از وسایل خانه را نو می‌کنند. اگر از این راهکار پرخرج که نوعی عادت ناپسند و اسراف است بگذریم، از ایده جا‌به‌جایی وسایل می‌توان برای ایجاد تغییر در شرایط روحی بهره گرفت. با کمی جا به جایی و تغییر چیدمان همان اسباب و وسایل موجود، ‌حال و هوای جدید و تازه‌ای در روح خانه جاری شده و حال ما بهتر خواهد شد. لازم نیست این جا‌به‌جایی حتما منجر به تغییر مکان وسایل سنگین خانه شود، ‌می‌توان به وسایل تزئینی یا کاربردی کوچک هم اکتفا کرد. مثلا رومیزی همیشگی را جمع کرده و یک رومیزی کنار گذاشته‌شده را روی میز قرار دهید. پرده‌های باز را با یک روبان از وسط جمع کنید، جای تابلوها را تغییر دهید، ‌در میان قفسه کتاب‌ها یک شمع، ‌گلدان کوچک یا قاب عکس قرار دهید. ظروف دم‌دستی آشپزخانه را مدتی کنار گذاشته و از ظروف قدیمی ‌که در کابینت قرار داده‌اید استفاده کنید. دکورهای شلوغ خانه را خلوت کنید. آوردن نشانه‌هایی از طبیعت در فضای خانه نیز تأثیر مثبتی دارد. اگر امکان تهیه گلدان و گیاه آپارتمانی ندارید یا فضای مناسب برای قرار‌دادن آنها در خانه وجود ندارد، ازدوستانتان بخواهید قلمه کوچکی از گل‌‌هایشان را به شما بدهند، آنها را در بطری‌های شیشه‌ای یکدست و منظم گذاشته و در نقطه‌ای با دید مناسب قرار دهید. ‌با این کارهای کوچک و بدون هزینه، حال و هوایتان تغییر خواهد کرد.

خیرهای کوچک

با خودمان قرار بگذاریم در هفته چند کار خیر کوچک انجام دهیم. کارهای کوچک هم تأثیرات مثبت بزرگی بر تغییر حال و هوای ما دارند و ثواب انجام دادن آنها چندین برابر به ‌خودمان بازمی‌گردد و همین نیز دوباره در شکل‌گیری حال خوب ما مؤثر خواهد بود. انجام کار خیر حتما نیازمند صرف هزینه نیست، انفاق ازجمله این نمونه‌هاست که مصادیق گسترده و وسیعی دارد. گاهی می‌توانیم وقتمان را انفاق کنیم و کار خیر کوچکی انجام دهیم. گاهی مهارت‌مان حتی اگر اندک باشد می‌تواند سبب انجام خیر و انفاق شود. حتی توان جسمی ‌و قدرت‌مان هم راهی برای انفاق و کار خیر است. به‌عنوان مثال وقتی در حمل بار سنگین، ‌به زن و مردی سالخورده کمک می‌کنیم، وقتی سوار بر خودرویمان هستیم و عابری خسته را چند کوچه جلوتر به مقصد می‌رسانیم، وقتی که در گذر از عرض خیابان یا بالارفتن از پله‌های پل عابر پیاده به افراد ناتوان کمک می‌کنیم همگی نمونه‌هایی از انفاق است. تجربیات این چنین را همه ما داشته‌ایم، ‌می‌دانیم با دعای خیر فردی که دستش را گرفته‌ایم چقدر روزمان ساخته می‌شود و حال دلمان خوب. کارهای خیر کوچک تنها شامل آدم‌های دور و برمان نمی‌شود، سیراب‌کردن باغچه کوچک یا درختان مقابل خانه و دانه ریختن برای کبوترها هم کارهای خیر کوچک و حال خوب‌کن است. انجام کارهای خیر را حداقل در خانه خودمان علنی کنیم تا برای همه اعضای خانواده به موضوعی مهم تبدیل شده و کودکان نیز آن را بیاموزند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان