چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | نشست خبری مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان به مناسبت هفته محیط زیست امروز برگزار شد که طبق انتظار حرف جدیدی نداشت. همان حرف های تکراری درباره اهمیت محیط زیست در گیلان که اگر یک فعال محیط زیست را هم می آوردند بهتر از آقای زمانی توضیح می داد. شاید تنها حرف جدی مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان اختصاص 5 میلیارد تومان برای جمع آوری  گیاه سنبل آبی در تالاب انزلی باشد که مشخص است چنین اعتباری دیگر امروز کارایی در منطقه پرخطر تالاب انزلی ندارد. 

آقای مدیرکل در این نشست آمده بود که بگوید « تفکیک زباله از مبدا بهترین راه حل برای مدیریت در پسماند» است. حرفی که سال ها زده می شود و هیچ تغییری در روش صورت نگرفته است. پسماند استان گیلان به یک معضل ملی تبدیل شده و اعتبارات آن در حد استان نیز نیست. ایشان می گوید « اگر به دنبال تصفیه خانه مرکزی نباشیم احیای دو رودخانه رشت امکان‌پذیر نیست.» چنین حرف هایی قرار است چه کسانی را هدف قرار دهد؟ جز این است که محیط زیست خودش را نقد می کند؟

رویکرد محیط زیست استان یک نگاه شعاری و روزمره است. آن ها از سویی یک سازمان مهم هستند که در بسیاری از حیطه های مدیریتی استان تاثیرگذار هستند. خیلی از پروژه های استانی از  پارک ملی بوجاق در شرق گیلان  گرفته تا جنگل های ماسال در غرب با معضلات محیط زیست و دست گذاشتن این اداره کل روبرو هستند. فرصت های سرمایه گذاری بسیاری از دست رفته است ولی  این حرف ها قرار است چه چیزی به ما اضافه کند؟ ما در این نشست خبری متوجه شدیم هیچ کار خاصی قرار نیست صورت بگیرد که محیط زیست گیلان طی سال های آتی شرایط بهتری را تجربه کند. تنها می ماند اعتباراتی اندک برای حل موقت و مُسکنی روزمره که آن هم مشخص نیست. اگر چند فعال محیط زیستی نباشند همین کارهای موقتی حل معضلات را هم شاهد نیستیم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان