جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | در حالی‌ که تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا آخرین مراحل تست خود پیش از آغاز به کار را پشت سر می‌گذارد، دانشمندان آماده می‌شوند تا برای اولین بار از نزدیک به یک «ابر زمین» سوزان در فاصله ۵۰ سال نوری نگاه کنند.

این سیاره که «۵۵ خرچنگ ای» (55 Cancri e) نام دارد، چنان نزدیک به ستاره خورشید‌مانند خود می چرخد که شرایط سطح آن می‌تواند به معنای واقعی کلمه همان «جهنم» داغی باشد که در کتب مقدس توصیف شده‌اند: «در وضعیتی همیشه سوزان».

ناسا می‌گوید مطابق داده‌های به دست آمده این سیاره فراخورشیدی که دو برابر زمین قطر دارد در فاصله کمتر از ۱.۶ میلیون کیلومتری از ستاره خود واقع است، یعنی حدود یک بیست و پنجم فاصله‌ای که عطارد فوق‌العاده داغ از خورشید ما دارد.

به گفته دانشمندان دمای سطح این سیاره از نقطه ذوب سنگ‌های معمولی بالاتر است در نتیجه برآورد می‌شود روی آن اقیانوسی از گدازه وجود داشته باشد.

ناسا در بیانیه خود گفته است: «اگر بخواهیم وضعیت این سیاره را با زمین مقایسه کنیم، باید گفت این سیاره چنان به ستاره‌اش نزدیک است که یک سال کامل آن فقط چند ساعت طول می‌کشد. به سبب نیروی گرانش شدید ستاره، یک نیمکره سیاره همیشه روز و نیمکره دیگر در تاریکی مطلق به سر می‌برد. نزدیکی زیاد باعث می‌شود سنگ‌ها شروع به ذوب شدن کنند و اقیانوس‌هایی از گدازه جریان داشته باشد.»

ناسا می گوید چیزی شبیه به این سیاره در منظومه شمسی ما وجود ندارد. این سیاره در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار کشف شد و اخترشناسان تا کنون به بخار آب در جو آن برنخورده‌اند.

منبع:یورونیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان