جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
درباره تحلیل دکتر هادی حق شناس از پرداخت یارانه ها؛

آیا می خواهید همه دولت ها را راضی نگه دارید؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۳:۵۵ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | خبرگزاری دولتی برنا مصاحبه ای با دکتر هادی حق شناس اقتصاددان گیلانی و استاندار پیشین گلستان داشته که که طبق انتظار سعی کرده موارد حمایت از دولت فعلی را در این مصاحبه برجسته کند. این مصاحبه با تیتر « یارانه، قدرت خرید دهک‌های پایین را افزایش می‌دهد/ ارز ترجیحی عامل دو مدل تورم بود!» منتشر شده است.

البته آقای حق شناس در این گفتگو نسبت به طرح جدید اقتصادی ایراداتی وارده کرده و حتی درباره اصطلاح «جراحی اقتصادی» هم کنایه زده است. در جایی مدل کوپنی آینده دولت را هم زیر سوال برده که برنا آن ها را برجسته نکرده است.. ولی مجموع حرف ایشان این است که «یارانه  می تواند در افزایش قدرت خرید مردم مخصوصا دهک های کم درآمد و کاهش ضریب جینی تاثیر گذار باشد» 

آن چه ما از این مصاحبه برداشت می کنیم نوعی تطهیر اقدامات دولت های پیشین و فعلی است که با همه نواقص از روی ناچاری در حال کاری هستند. او می گوید « سال 97 تصمیم سران سه قوه برای  ارز ترجیحی موضوع منجر به شکل گیری یک نوع آرامش در بازار شد.» و بعد در دفاع از دولت فعلی می گوید «  در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت، فساد و قاچاق کالای گسترده ای وجود داشت و نباید در آن تردیدی کرد. » 

به نظر می رسد این نوع تحلیل ها کمی مغشوش است و چیزی را به خواننده نمی دهد. آقای حق شناس که اقتصاددان قابل احترامی است در مرود علت و گذار از این شرایط صحبت نمی کند. او گویی دوست دارد دولت ها را از خود نرنجاند. در پایان ایشان می گوید « پرداخت نقدی یارانه به مردم در حال حاضر اقدامی مناسب تر از کالا برگ است.» خب واقعا اگر دولت جا داشت این مدل یارانه را همچنان ادامه می داد. ولی پول این یارانه معیشتی نفری سیصد هزار تومان به مردم ایران بالغ بر هزاران میلیارد تومان می شود. پول آن از کجا تامین می شود؟ از صندوق ذخیره ارزی، پول نفت یاچاپ پول از بانک مرکزی!؟ آیا این تورم زا نیست؟ 

رسانه های حامی دولت به در و دیوار می زنند که یک اقتصاددان مدل به اصطلاح جراجی اقتصادی دولت را حمایت کند. این وسط دکتر حق شناسی پیدا شده با یکی به نعل و یکی به میخ آن را مورد بررسی قرار داده است. آیا عاقبت چنین دفاعی به نفع اقتصاد کشور است؟دولت در شرایط تحریمی هزینه های تولید را افزایش داده و اقتصاد کشور دستخوش روزمرگی کنترل گرانی شده است. دیگر نه از پروژه های بزرگ خبری است و نه رشد اقتصادی! تنها با دستورات می خواهند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرند که چیزی جزء نارضایتی به همراه نداشته است. در چنین ساختاری امثال حق شناس کجای قضیه ایستاده اند. تازه امثال ایشان را هم که به بهانه بانی وضع موجود کنار گذاشته اند و ظاهرا  نقش جدیدی به آن ها داده اند که حمایت از طرح های دولت را به نام اقتصاددان و سیاستمدار تبیین و بررسی کنند. حالا اگر همین حق شناس از دولت انتقاد کند با یک کلمه «بانی وضع موجود» تمام رزومه و شخصیت آن فرد را زیر سوال می برند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان