شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | رییس سازمان سینمایی از مدیرعامل خانه سینما خواست تا پیرامون حواشی حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در شورای صیانت خانه سینما بررسی‌های لازم صورت گیرد و نتیجه به شورای اخلاق حرفه‌ای سینما ارائه شود. وی گفت: آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتار‌های نمایشی، غیرصادقانه و مبالغه‌آمیز تن دهید و در برابر ظلم و حق کشی که به بیش از ۸۰ میلیون ایرانی روا داشته شده سکوت کنید؟

رییس سازمان سینمایی با برگزارکنندگان چتر سینمای ایران در بازار کن دیدار کرد.

صبح روز یکشنبه ۸ خرداد ماه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سیدمهدی جوادی مدیرعامل و رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی و مدیر چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن ۲۰۲۲ در جریان توافقات و مذاکرات انجام شده در چتر سینمای ایران قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی در این دیدار با تأکید بر لزوم دفاع از حقانیت ملت مظلوم ایران در برابر زورگویی کشورهای آمریکایی و اروپایی و ضرورت حفظ شأن، شخصیت و ساحت سینمای ایران در رفتار و گفتار سینماگران در عرصه‌های بین‌المللی بیان کرد: سینماگران حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی به مثابه سفیران فرهنگی کشور و نمایندگان مردم هستند و انتظار می‌رود آنها صدای مظلومیت ملت ایران باشند که سال‌هاست مورد ظلم، اجحاف و تحریم کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارند.

وی ادامه داد: قطعا نمودهای رفتاری و گفتاری سینماگران نه تنها تاثیرات مثبت و منفی بر طیف‌های مختلف جامعه دارد، بلکه به عنوان نمایندگان سینمای ایران، رفتار آنها، آینه هویت فرهنگی جامعه و ساحت سینمای نجیب ما است و حضور بین‌المللی عوامل سینما باید در تمامی ساحت‌ها، از گفتار و رفتار تا پوشش جلوه‌ای از فرهنگ و زیست عفیفانه، مومنانه، نجیبانه و غنی مردم ایران زمین باشد. فرهنگی که ریشه در تمدن کهن ایرانی و اسلامی این مرز و بوم دارد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه، اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانس‌های خبری و رسانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی و نمایش ژست‌های اپوزیسیونی هیچگاه، مشروعیت و اعتبار بین‌المللی در پی نخواهد داشت، بلکه با واکنش منفی مردم نیز مواجه خواهد شد، افزود: تجربه بزرگان سینمای ایران بخصوص بزرگانی که درانسوی مرزها چهره‌ای شناخته شده تر دارند همچون مرحوم کیارستمی، مجید مجیدی و … نشان داده است که سینماگر نه با رفتارهای هنجارشکنانه و خلاف عرف ملی و بین‌المللی و نمایش پوپولیستی و نازل بلکه با آثار و رهیافت‌های سینمایی و هنری اش است که می‌تواند وجهه ماندگار و جهانی کسب کند.

وی اضافه کرد: جشنواره‌های بین‌المللی بهترین فرصت برای تبادل نظر، گفتگو، ارائه گفتمان تازه و ارائه تصویر درست از ایران اسلامی، ارزشها، اخلاقیات، فرهنگ عمومی و آرمان خواهی تمدنی ملت ما می‌تواند باشد.

خزاعی با بیان اینکه کاش به تاسی از بزرگان سینما، حضورهای بین‌المللی به دستاوردهای فرهنگی، تمدنی و گفتمانی منجر شود خاطرنشان کرد: همه سینماگران می‌دانند و آگاهند که کشورهای اروپایی و آمریکایی چهار دهه است که با ناجوانمردی و با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها مردم ما را از بدیهی‌ترین حقوق اساسی بین‌المللی محروم ساخته و سال‌هاست که ملت عزیز ما طعم تلخ بی‌عدالتی فاحش با تحریم کشورهای غربی را تحمل می‌کند، آیا شایسته نبود و نیست سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره‌ها از جمله همین جشنواره کن که خانواده‌ها، بستگان، دوستان، همشهریان و هموطنان‌شان در این مسیر مورد ظلم واقع شده‌اند – صدای مظلومیت مردم و راوی گوشه‌ای از جفا و جنایت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه کشور بزرگ ایران باشند؟ آیا شایسته نیست به هشت سال جنگ تحمیلی، به بمب‌های شیمیایی که بر سر شهرهایمان با کمک همین کشورهای اروپایی ریخته شد و به جوانانی که در دوران دفاع مقدس پرپر شده اند و نیز، به جنایت‌های اقتصادی که سال‌های بعد از جنگ تا به امروز به این ملت روا داشته اند، اعتراض کنید؟

وی ادامه داد: آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی، غیرصادقانه و مبالغه‌آمیز تن دهید و در برابر ظلم و حق کشی که به بیش از ۸۰ میلیون ایرانی روا داشته شده سکوت کنید؟ مشروعیت و جایزه با قلوب شاد مردم رقم می‌خورد و جامعه و مردم به سینماگرانی احترام می‌گذارند که رفتارشان تبلور عزت، غرور ملی و هویت دینی، اعتقادی و آرمانی کشورشان باشد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان