جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
درخواست رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نمایندگان:

نیروهای شرکتی را تبدیل وضعیت کنید | خواستار ادامه همکاری با نیروهای ۸۹ روزه به صورت دائم هستیم

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ۱۴:۴۳ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن برشمردن اقدامات تحول‌گرا و رضایت‌بخش در ارتقای شاخص‌های نظام سلامت استان، گفت: نیازمند همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به‌ویژه تبصره‌های قانون بودجه و منابع دستگاه‌ها از منابع ملی هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در نشست ادواری مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های استان با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات دیوان محاسبات استان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین و شاید مهم‌ترین مسؤولیت، متولی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه تحت پوشش خود هست، اظهار کرد: دانشگاه در مرحله بعد به‌عنوان مسئول آموزش علوم پزشکی، وظیفه پرورش و آموزش نیروها و کادر درمانی موردنیاز برای جامعه و همچنین پژوهش و تحقیقات در حوزه سلامت را بر عهده‌دارند.

*گستردگی خدمت‌رسانی حوزه سلامت در گیلان*
وی با اذعان به اینکه میزان فعالیت و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به دلیل افزایش جمعیت و گستردگی وسعت جغرافیایی جهت رساندن خدمات به دورافتاده‌ترین مناطق در سطح استان، حائز اهمیت است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دلیل آنکه مجموع فعالیت‌ها و عملکرد آن به‌سلامت جامعه بازمی‌گردد، کماکان از دقت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

*مدافعان سلامت در خدمت به مردم عزم جزم دارند*
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عزم جزم مدافعان سلامت در خدمت بی‌منت به مردم، گفت: خانواده بزرگ نظام سلامت استان گیلان توانست با کوشش بی‌وقفه برای رسیدن به اهداف خود در جهت سیاست‌های توسعه عدالت در سلامت، اعتلای خدمات درمانی و ارتقای خدمت‌رسانی به جامعه قدم‌های بلندی بردارد و در دوران همه‌گیری کرونا خدمات شایان توجه ای در حوزه‌های مختلف در واحدهای مختلف دانشگاه به مردم شریف این استان ارائه کرده است.

*چالش‌هایی که نظام سلامت گیلان پیش از شیوع کرونا با آن مواجه بود*
دکتر سالاری با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۸، خاطرنشان کرد: معیوب بودن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان، ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌های بهداشتی، درمانی استان، ناکافی بودن اعتبار جهت تکمیل کلینیک‌های ویژه و عدم اجرای طرح تحول نظام سلامت، مستهلک بودن و کمبود تجهیزات پزشکی استان، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های بهداشت، درمان، اورژانس، بدهی چندصد میلیونی دانشگاه در حوزه‌های مختلف، کمبود تخت‌های بیمارستانی و فقدان بیمارستان جنرال در استان و یا پایین بودن سرانه خوابگاهی ازجمله چالش‌های نظام سلامت گیلان پس از شیوع بیماری کرونا بود.

*مضاعف شدن کاستی‌های نظام سلامت گیلان با کرونا*
وی کرونا را آغازی بر تشدید ضعف‌های نظام سلامت در استان دانست و گفت: در چنین شرایطی، با همه کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، درگیری استان با بحران کرونا ضعف‌های موجود را صدچندان نمود و فشار مضاعف به سیستم بهداشتی درمانی استان وارد شد.

*اصلاح زیرساخت‌های حوزه سلامت در بحران کرونا با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها*
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با شروع بحران کرونا روند اصلاح زیرساخت‌های بهداشتی درمانی استان و رفع کاستی‌ها و کمبودها سرعت گرفت، افزود: از ظرفیت همه سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه ارتش، سپاه، بسیج، استانداری، دادگستری و ... از ابتدای بحران کرونا تاکنون در جهت رفع کاستی‌ها بهره گرفته‌شده است.

*اجرای موفق طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی*
دکتر سالاری به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: اجرای موفق طرح وزین سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی، راه‌اندازی مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای نمونه‌گیری کووید در شهرستان‌های استان، وضعیت پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف استان (بالای ۵ سال)، کسب رتبه اول واکسیناسیون کشوری، توسعه زیرساخت‌های IT با تأمین ۸۰۰ دستگاه کامپیوتر، اصلاح بستر شبکه در شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی سلولی مولکولی کرونا در درمانگاه بعثت در ابتدای کرونا، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی و نوسازی و احداث بیش از ۳۵ خانه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت ازجمله اقدامات دانشگاه در حوزه بهداشت است.

*طرح محرومیت‌زدایی سپاه به داد نظام سلامت گیلان رسید*
وی پیگیری ساخت و تکمیل پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه بهداشت و همچنین تلاش جهت تکمیل پروژه بهداشتی توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه را از دیگر اقدامات در دست اقدامات نظام سلامت در حوزه بهداشت دانست.

*اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش درمان*
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه درمان پرداخت و خاطرنشان کرد: توسعه، تجهیز و بهره‌برداری از دو بیمارستان قطب شرق و غرب گیلان، توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستان‌های فومن، رازی، انزلی و حشمت، افزایش ۶۱۰ تخت بستری و ۱۵۴ تخت CCU/ICU در بیمارستان‌های دولتی، توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی استان، توسعه و تجهیز فاز ۱ آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دارویی، تجهیز و بهره‌برداری از سایت پشتیبان مراقبتی پدافند غیرعامل، احداث و راه‌اندازی ۵ کلینیک ویژه تخصصی، احداث و راه‌اندازی ۱۵ پایگاه اورژانس در سطح استان و اجرای طرح سیستم فاضلاب‌های بیمارستانی در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش تنها نمونه‌ای از اقدامات انجام‌شده از سوی مدافعان سلامت مردم طی چند سال اخیر است.

*به‌زودی بالغ‌بر ۵۰ طرح عمرانی درمانی گیلان به افتتاح می‌رسند*
دکتر سالاری از افتتاح بالغ‌بر ۵۰ پروژه عمرانی درمانی که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

*احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی پور سینا تا احداث بیمارستان توسط ارتش و سایت بحران*
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین آغاز احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی جایگزین پور سینا رشت با استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا، احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی دائمی تنفسی شهید نامجو ارتش، راه‌اندازی بیمارستان ۸۰ تختخوابی صحرایی در محوطه بیمارستان رازی، بهسازی بخش نفرولوژی بیمارستان رازی رشت و تجهیز و بهره‌برداری از سایت پشتیبان مراقبتی پدافند غیرعامل با ظرفیت ۱۰۰ تختخواب را از دیگر اقدامات دانشگاه در حوزه درمان برشمرد.

*ارتقای زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی در حوزه اورژانس گیلان*
دکتر سالاری با اشاره‌ای به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی نیز، راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی با بیش از ۵۰ سورت پرواز، تأمین ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته جهت استفاده در ناوگان اورژانس، افتتاح ۸ پایگاه جدید جاده در استان و همچنین احداث و راه‌اندازی بیش از ۲۰ پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی را ازجمله آن‌ها دانست.

*خرید و تجهیز دو خوابگاه دانشجویی با امکانات روز*
وی یکی دیگر از بخش‌های توسعه‌یافته گیلان را افزایش خدمات در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانست و گفت: خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی دختران شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ دانشجو، خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی پسران ۲۷ واحدی ارشاد با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو را ازجمله این اقدامات است.

*رشد سرانه خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان*
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با احتساب خرید این دو خوابگاه سرانه خوابگاهی از ۱۲ مترمربع به بیش از ۱۴ مترمربع افزایش‌یافته است.

*موفقیت‌های دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری*
دکتر سالاری همچنین به موفقیت‌های دست‌یافته دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: کسب رتبه برگزیده در جشنواره تحقیقات و فناوری مراکز رشد نوپا در سال ۱۴۰۰، راه‌اندازی کوهورت سالمندان و مرکز کاشت حلزون شنوایی، چاپ بیش از ۵۰۰ مقاله علمی در مجلات معتبر، تصویب ۱۲۰ طرح تحقیقاتی و استقرار بیش از ۲۰ هسته و شرکت جدید فناور و برگزیده شده مرکز رشد دانشگاه در جشنواره خوارزمی ۱۴۰۰ ازجمله این موفقیت‌ها است.

*اعتلای حوزه آموزش پزشکی در گیلان؛ افزایش ۲۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی*
وی همچنین به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: احداث پروژه مرکز جامع آزمون سایت لاکان رشت در آستانه افتتاح و بهره‌برداری، شروع عملیات اجرایی تکمیل دانشکده پزشکی با استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم بعد از ۲۵ سال وقفه، امضا تفاهم‌نامه جهت تأسیس و راه‌اندازی: ۱۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۷ رشته در مقطع دکترا، ۱ رشته در مقطع دستیاری دندانپزشکی، ۱ رشته در مقطع فوق تخصص، جذب ۱۱۴ عضو هیئت‌علمی جدید در سه فراخوان اخیر، افزایش تعداد پست‌های هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ۴۳۰ به ۶۵۵ پست، اعضای هیئت‌علمی جذب‌شده به تفکیک ۷۸ نفر تعهدات و ۵ نفر در قالب قراردادی و همچنین تبدیل وضعیت ۵۳ نفر از اعضای هیئت‌علمی را از دیگر اقدامات دانست.

*بیمارستان‌های دولتی گیلان به بیش از ۱۰۰۰قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای مجهز شدند*
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدامات انجام‌شده در حوزه تجهیزات پزشکی را در استان قابل‌توجه دانست و گفت: تجهیز بیمارستان‌های استان به بالغ‌بر یک هزار قلم تجهیزات پزشکی را در کنار احداث، راه‌اندازی و تجهیز ۱۰ بخش CT اسکن ۱۶ اسلایس، راه‌اندازی ۳۵ دستگاه اکسیژن ساز، تأمین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های دولـتی استـان، تجهیز آنژیوگرافی محیطی بیمارستان پور سینا، تجهیز اورژانس ۵۴ تختخوابی بیمارستان حشمت رشت، تجهیز بخش مراقبت‌های ویژه ۳۰ تخته بیمارستان رازی و تجهیز و بهره‌برداری از ICU جدید ۲۰ تخته بیمارستــان پور سینا را تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

*برنامه‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تأمین MRI و CT اسکن*
دکتر سالاری، تأمین حداقل ۳ دستگاه MRI و تأمین حداقل ۲ دستگاه CT اسکن برای بیمارستان‌های دولتی استان را از برنامه‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه تجهیزات پزشکی برشمرد.

*جذب بالغ‌بر ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان*
وی به خلاصه‌ای از اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت مالی و نیروی انسانی نیز اشاره کرد و افزود: افزایش درآمد نسبت به سال قبل و افزایش شاخص خوداتکایی در کنار جذب بالغ‌بر ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیگر نقاط برجسته خادمان مردم در این دستگاه خدمات رسان است.

*تلاش‌های بی‌وقفه توسعه‌ای که ادامه دارد*
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تلاش جهت تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی سایت لاکان، تلاش جهت تکمیل پروژه‌های محرومیت‌زدایی بهداشتی، تلاش جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی در دست احداث با قرارگاه خاتم، تلاش جهت احداث خوابگاه متأهلین با توجه به سیاست جوانی جمعیت و تائیدات مقام معظم رهبری، تلاش جهت توسعه و تکمیل مجتمع دانشگاهی پردیس لاکان، تلاش جهت تکمیل مسجد سایت لاکان، تلاش جهت تأمین حداقل ۳ دستگاه MRI برای بیمارستان‌های دولتی رازی، شرق و غرب استان، تلاش جهت اخذ اعتبارات لازم جهت احداث مرکز جامع پیوند و تلاش جهت تجهیز تنها مرکز دولتی دانشگاهی ناباروری استان جهت ارائه خدمات تخصصی را از اقدامات در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد.

*دست یاری رییس دانشگاه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در جهت توسعه نظام سلامت گیلان*
دکتر سالاری درخواست‌هایی را نیز از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی به جهت استفاده از ظرفیت تبصره‎های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به‌ویژه از تبصره ۳- تأمین مالی خارجی (فاینانس)، تبصره ۴- مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌ها، تبصره ۵- تأمین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی، تبصره ۹- آموزش، پژوهش و فرهنگ، تبصره ۱۴- هدفمندسازی یارانه‎ها، تبصره ۱۷-رفاه و سلامت و همچنین استفاده از قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، استفاده از ظرفیت‎های قانونی نمایندگان محترم مجلس، استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی و استفاده از ظرفیت اعتباری سازمان‌های هم‌جوار را راهکارهایی برای توسعه و پیشرفت نظام سلامت استان برشمرد.

*خواستار ادامه همکاری با نیروهای ۸۹ روزه به‌صورت دائم هستیم*
دکتر سالاری با بیان اینکه ۲۰۰ نیرو به‌صورت ۸۹ روزه در دوران کرونا با ما همکاری کردند، خاطرنشان کرد: امروزه علیرغم خدمات ارائه‌شده، وزارتخانه با تبدیل وضعیت این نیروها مخالفت می‌کند درحالی‌که با اتمام فعالیت این قشر علاوه بر خودشان، دانشگاه نیز متضرر می‌شود.

*نیروهای شرکتی را تبدیل وضعیت کنید*
وی بر ضرورت تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در مجلس تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین خواسته ما از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، جمع‌کردن بساط شرکت‌های واسطه به جهت افزایش امنیت شغلی و حقوق مزایای این نیروها است.

*انباشت مشکلات بهداشت و درمان با تلاش و ممارست قابل‌حل است*
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود با بیان اینکه انباشت مشکلات در گیلان صرفاً با تلاش و ممارست قابل‌حل است، تصریح کرد: اگر سطح کمی و کیفی آزمایشگاه‌ها، تخت‌های درمانی و با شاخص‌هایی همچون تجهیزات اصلاح و بهسازی شود یقیناً رغبت مردم به دریافت خدمات درمانی بیشتر خواهد شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان