پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

به گزارش حکایت گیلان | بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ دچار ریزش شد.

از زمان ریزش این سازه تاکنون نیروهای امدادی با تمام تجهیزات همچنان در حال جست و جو و آواربرداری هستند.

تاکنون اجساد ۲۶ نفر از زیر آوار خارج شده است.

عباس معظمی معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیادر خصوص آخرین اقدامات جهت امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار داشت: پس از حادثه برج متروپل به دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از بهترین اساتید مهندسی ساختمان و سازه و مهندسی انفجارات در کشور تشکیل و به شهرستان آبادان اعزام شدند.

وی افزود: در ابتدای کار کارگاهی تشکیل شد و تمامی تجهیزات سبک و سنگین، تراکتور، لودر، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور بکارگیری شد.

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: جلسات متعدد کارشناسی برگزار و در نهایت مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات، انفجار درجا را منتفی دانسته و آن را با توجه به شرایط منطقه امکان‌پذیر ندانستند.

وی تصریح کرد: در نهایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با همکاری قرارگاه کربلا، ارتش و سپاه خوزستان در منطقه مستقر شد و تخریب چند منزل مسکونی را برای ایجاد راه دسترسی بهتر ماشین آلات به ساختمان متروپل آغاز کرد.

معظمی گفت: امید است با کار جهادی و دلسوزانه همکاران ما در سپاه خوزستان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بتوانیم هرچه سریعتر پیکر مطهر جان باختگان را از زیر آوار خارج کنیم تا شاید خانواده‌های داغدار و عزادار آبادان را بیشتر از این چشم انتظار نگذاریم.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، افزود: ما تا آخرین لحظات در منطقه هستیم و بر حسب نیاز تجهیزات دیگری به این مجموعه اضافه می‌کنیم و طرح‌های مختلف مهندسی را برای آواربرداری ارزیابی و بررسی می‌کنیم.

دادستان کل کشور: مسئله تقصیر دادستان وقت آبادان در حادثه متروپل را با جدیت پیگیری خواهیم کرد

دادستان کل کشور گفت: به رئیس کل دادگستری خوزستان و دادستان آنجا تأکید کردم هیچ اغماضی نسبت به متخلفین در هر بخشی چه قوه قضاییه، چه قوه مجریه چه دستگاه های دیگر نباید داشته باشند.

حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: گزارشات در خصوص ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات عدیده است. هر دستگاهی که در رابطه با این حادثه مقصر بوده از نظر ما تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: ۵ نفر از شهرداران و تعدادی دیگر از عوامل موثر الان در بازداشت است. گفته شده دادستانی هم در این زمینه قصور داشته است؛ امشب به رئیس کل دادگستری خوزستان و دادستان آنجا تاکید کردم هیچ اغماضی نسبت به متخلفین در هر بخشی چه قوه قضاییه، چه قوه مجریه چه دستگاه های دیگر نباید داشته باشند.

دادستان کل کشور افزود: هنوز از میزان تقصیر دادستان آبادان مطلع نیستم فردا مسئله را با جدیت پیگیری خواهیم کرد. چنانچه از مواردی باشد که باید بازداشت شود اغماض نخواهیم کرد.


بازداشت ۱۳ نفر بعد از حادثه ساختمان

 رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تاکنون ۱۳ نفر که در حادثه ریزش برج متروپل آبادان تخلف داشتند بازداشت شده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقانی شامگاه جمعه در گفتگوی زنده با صدا و سیما با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ نفر در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در ساختمان متروپل آبادان بازداشت شده اند، بیان کرد: دستگاه قضائی از لحظات اولیه حادثه متروپل به صورت میدانی در محل حضور پیدا کرد و دستورات لازم در خصوص بازداشت همه مسببان حادثه صادر شد.

دهقانی افزود: تحقیقات جامع کارشناسی و تخصصی برای بررسی کلیه ابعاد این حادثه صادر شده و با سرعت، دقت و قاطعیت لازم در شعبه ویژه و خاصی که به همین منظور در استان در نظر گرفته شده رسیدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با متخلفان، مسببان و کلیه افرادی که به وظایفشان عمل نکرده اند در چارچوب قانون برخورد قاطع و عبرت آموزی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با مقصران حادثه چه افراد حقیقی و چه حقوقی در هر پست و مقامی که باشند برخورد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: مردم آبادان و خرمشهر این اطمینان را داشته باشند دستگاه قضائی به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی و نتیجه را از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد.

روایتی از اعتراضات شهرهای مختلف به بهانه متروپل

شب گذشته چندصد تن از مردم با تجمع در چهارراه امیرکبیر آبادان در سوگ همشهریان خود عزاداری کردند. با اینکه طی دو شب قبل از آن، تجمع به‌طور مسالمت‌آمیز برگزار شد، اما دیشب اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج، تجمع را  به خشونت کشاند و پلیس با گازاشک‌آور و تیرهوایی مردم را از محدوده امدادرسانی متفرق کرد.

 خبرگزاری فارس در روایتی از اعتراضات شب گذشته در نقاط مختلف ایران نوشت: از دیروز منطقه حادثه با داربست و کانتینر بسته شده و تنها نیروهای امدادی در محدوده متروپل هستند.

در اهواز هم حدود ۲۰۰ نفر در مقابل کتابخانه مرکزی شمع روشن کردند.

حدود ۲۰۰ نفر از مردم ماهشهر نیز برای همدردی با جان‌باختگان گردهم آمدند. 

در اصفهان هم جمعی از آبادانی‌های مقیم این شهر همزمان با عزاداری امام صادق(ع)، باحضور در مزار شهدا با بازماندگان حادثه همدردی کردند.

مردم شاهین‌شهر نیز در قافله عزای امام صادق(ع)، یاد درگذشتگان متروپل را گرامی داشتند. در انتهای تجمع، برخی تلاش کردند با شعارهای سیاسی مراسم را به حاشیه بکشانند.

در یزد هم صدها تن با حضور در حسینیه امیرچخماق برای جان‌باختگان حادثه آبادان و عزای امام صادق(ع) دمام‌زنی کردند.

واکنش فرزند محسن رضایی به خبر ارتباط با مالک متروپل آبادان
علی رضایی با تکذیب خبر ارتباط با مالک متروپل آبادان، از کاربران فضای مجازی خواست که در دام رسانه‌های ضدانقلاب نیفتند.

علی رضایی فرزند محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نسبت به بازنشر این اتهام از سوی یک کاربر فضای مجازی واکنش نشان داد و در توئیتی خطاب به او نوشت: «دوست عزیز؛ از اینکه در حمایت از مردم مظلوم خوزستان توئیت می‌کنید، سپاسگزاریم. بنده تنها پسر دکتر محسن رضایی هستم و هیچ عضوی از خانواده ما با موضوع عبدالباقی ارتباطی ندارد. اینگونه بی پروا تهمت زدن نه وجاهت شرعی دارد نه قانونی. لطفاً اصلاح فرمایید.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان