پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
تایید حرفهای گذشته ظریف توسط امیر عبداللهیان:

من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی با فشار زیاد داخلی مواجهم!

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ ۲۱:۱۴ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی در برابر پارلمان کشورم با فشارهای زیادی مواجهم. آنها طیف قوی در داخل دو کشور هستند که مخالف بازگشت به برجام هستند. پیام‌هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکا و بایدن دریافت می‌‌کنیم که قدری متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنهاست. برایم قابل درک است رابرت مالی در سنا و کنگره چگونه باید صحبت کند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که اخیرا ابتکار جدیدی را درباره مذاکرات احیای برجام روی میز گذاشتیم،‌ گفت: درباره تضمین‌های اقتصادی به نقطه اطمینان نرسیدیم.

به گزارش حسین امیرعبداللهیان امروز (پنجشنبه) در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در گفت‌وگویی با فرید زکریا درباره بحران اوکراین گفت: حمله نظامی علیه اوکراین را قویا محکوم کردیم حتی مقام معظم رهبری در عالیترین سطح به صراحت و علنی اعلام کردند ما مخالف جنگ هستیم. 

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: معتقدم همه باید تلاش کنیم جنگ هر چه زودتر در اوکراین خاتمه یابد و از مسیر گفت‌وگوی سیاسی مشکلات دو کشور که تاثیرات عمیقی بر کل جهان می‌گذارد برطرف شود.

وی گفت: من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی در برابر پارلمان کشورم با فشارهای زیادی مواجهم. آنها طیف قوی در داخل دو کشور هستند که مخالف بازگشت به برجام هستند. پیام‌هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکا و بایدن دریافت می‌‌کنیم که قدری متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنهاست. برایم قابل درک است رابرت مالی در سنا و کنگره چگونه باید صحبت کند. پیام‌هایی را از طریق مورا و بورل و برخی وزرای خارجه در اروپا و منطقه بین ما و آمریکا تبادل می‌شود. از ابتدای دور جدید گفت‌وگوها ایران ابتکارات متعددی را روی میز گذاشته است و اخیرا یک ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم ولی احساس می‌کنیم بایدن دچار بی تصمیمی شده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدوارم طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند. ما باید در بازگشت همه طرف‌ها به برجام از منافع اقتصادی برجام برخوردار شویم. باید عوامل فشار حداکثری ترامپ از میان برداشته شود. این از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی بایدن به آن اشاره کرد. نمی‌شود به برجام برگشت ولی ایران از منافع اقتصادی محروم بماند و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بماند. بایدن باید تصمیم بگیرد ما برای رسیدن به توافق خوب وپایدار متعهدیم. برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است. پنجره دیپلماسی را باز نگهداشتیم و امیدواریم در صورت نگاه واقع بینانه آمریکا به نقطه توافق برسیم. منافع ملی آمریکا توسط صهیونیست‌ها به گروگان گرفته شده و ادله زیادی در این زمینه هست.

وزیر خارجه همچنین گفت: چه چیزی اکنون باعث مکث در مذاکرات شده است ما نسبت به تضمین‌های اقتصادی هنوز به نقطه اطمینان از سوی آمریکا نرسیدیم. نسبت به اینکه آیا عامل فشارهای حداکثری ترامپ برداشته می‌شود هنوز در عمل رفتار متفاوت از ترامپ از سوی بایدن ندیدیم. نباید مسائل را به یک موضوع تقلیل داد. موضوع FTO سطحی از مذاکرات ما با آمریکا بوده است. وقتی می‌گوییم بازگشت به برجام یعنی فعالیت اقتصادی و تجاری ایران در مسیر اقتصاد بین‌الملل و تجارت جهانی. متاسفانه موضوع FTO را اسرائیل بزرگ نمایی کرد و این موضوع به عنوان عامل اصلی مطرح می‌شود ولی عامل اصلی نفع ایران و مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم سپاه خاطرنشان کرد: از زمانی در نشست نیویورک بودم تا نشست امنیتی مونیخ و در مسیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم و تبادل پیام بین باقری و مورا بودم و تبادل پیام غیرمستقیم با رابرت مالی بارها با این درخواست آمریکا مواجهیم که گفت‌وگوی مستقیم کنیم از جمله در مورد FTO. ما دستاوردهای هسته‌ای صلح آمیز بزرگی را داریم که بخشی از اینها را باید متوقف کنیم آمریکا در نهایت ما را تحریم کرده اموال ما را بلوکه کرده از جیب خودش چیزی نمی‌خواهد بدهد، حق ما را که ستانده می‌خواهد در قالب برجام برگرداند و چیزی هزینه نمی‌خواهد بدهد. گفتیم اگر از گفت‌وگوی مستقیم حرف می‌زنید اول ثابت کنید تفاوت بین بایدن و ترامپ وجود دارد. همه عوامل فشار حداکثری ترامپ را می‌بینیم به دست بایدن تکرار می‌شود. ما می‌گوییم آقای بایدن حسن نیت داری ما آماده‌ایم، تضمین اقتصادی و برطرف کردن عوامل فشار حداکثری ترامپ، اگر اینها را حل کنی موضوعات اصلی است که باید بر آن تمرکز کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: سیاست خارجی ما یک اصول مشخصی دارد. آمریکایی‌ها در بیش از ۴۰ سال گذشته شاخص‌های زیادی از بی اعتمادی را به نمایش گذاشتند. آنقدر آمریکایی‌ها در تحریم افراط کرده‌اند که گاهی اسم یک فرد سه بار در تحریم آمده در حالی که فرد ۱۰ سال پیش فوت کرده است و جنون در اعمال تحریم را شاهدیم. برای بازگشت روابط ایران و آمریکا به حالت طبیعی بر مبنای رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم. برای هر گفت‌وگویی باید حداقل اعتماد بین طرفین ایجاد شود.

وزیر خارجه درباره روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: چند روز پیش در امارات بودم که رئیس جدید امارات گفتم که خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند ولی جغرافیا و مشترکات کشورها نمی‌تواند تغییر کند. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه و تاثیر گذار هستند. ما رابطه دیپلماتیک خود را حتی در اقدام متقابل با عربستان قطع نکردیم و این عربستان بود که در آغاز دوره پادشاهی ملک سلمان به دلایل مختلف تصمیم احساسی گرفت و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران اعلام کرد. ما همیشه درها را بازگذاشتیم که هر زمان ریاض مایل بود روابط طبیعی خود را برگرداند از آن استفاده کند. در مذاکرات اخیر و دور جدید پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و حتی توافق کردیم در آینده نزدیک در سطح مقاماتی از وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیدئاری در کشور ثالث یا مکان مورد توافق داشته باشیم پیشرفت‌ها کم است ولی خوب بوده اگر عربستان کند عمل نکند می‌توانیم با سرعت وضعیت روابط در مسیر طبیعی خودش قرار بگیردو از بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌کنیم و امیدواریم مشارکت همه کشورهای منطقه کمک کند به امنیت بیشتر منطقه و توسعه و ثبات هر چه بیشتر این منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کمک کند.

فرید زکریا از امیرعبداللهیان پرسید آیا می‌توانید با عربستان درباره پایان جنگ در یمن توافق کنید؟ که وی پاسخ داد: درباره تحولات یمن همیشه طرف مثبت بودیم. همه طرف‌ةای یمنی باید در آینده یمن نقش داشته باشند نه یک گروه و جریان خاص. انصارالله و متحدان در یمن توانستند در مقابل جنگ بایستند و هم امن ترین مناطق این مناطق است. شروع جنگ یمن را یک اشتباه خواندیم و معتقدیم آتش بس باید استمرار یابد و محاصره یمن پایان یافته و همه طرف‌های یمنی دور یک میز بنشینند و درباره کشورشان تصمیم بگیرند. از استمرار آتش بس و پیشرفت در این زمینه‌ها استقبال می‌‌کنیم.

وی درباره ادعای صهیونیست‌ها در برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: متاسفانه صهیونیست‌ها در این موضوع دروغ پردازی‌ها می‌کنند و این سناریوی نخ نما شده و تکراری است. ۲۰ سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ادعا کرد ایران در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست می‌یابد ۲۰ سال گذشت و ما بارها گفته‌ایم در سیاست خارجی ما بمب اتم جای ندارد. بارها آژانس بازدید و اعلام کرد که ایرانی‌ها به دنبال سلاح نیستند ولی این رژیم حرف تکراری خود را تکرار می‌کند. ما در برجام به نقطه‌ای رسیدیم کمه اگر طرف آمریکایی واقع بینانه تصمیم بگیرد توافق دردسترس است و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد و چنین داستان سرایی‌ها را می‌کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سوریه به سفر بشار اسد به تهران اشاره کرد و گفت: ما در جنگ تروریستی سوریه به سوریه کمک کردیم و به مردم این کشور کمک کردیم و اجازه ندادیم تروریست‌ها در آن سرزمین حاکم شوند اگر داعش امروز در عراق و سوریه حاکم بود جهان شکل دیگری داشت. درباره سوریه معتقدیم بر گفت‌وگوی سیاسی و راه‌حل سیاسی تمرکز کرد. امروز در ادلب تروریست‌ها همه دپو شدند و متاسفانه حمایت آمریکا را دارند. بارها آمریکا از ابزارهای سازمان ملل استفاده می‌کرد که تروریست‌ها آسیبی نبینند چون بخشی از راهبرد آمریکا در آن زمان بودند. کما اینکه امروز در افغانستان اطلاعات ما تایید می‌:ند استفاده ابزاری از تروریسم یکی از ابزارهایی است که دستگاه‌های امنیتی آمریکا دنبال می‌کنند.باید تکلیف تروریست‌ها در سوریه مشخص شود و اشغال نظامی خارجی بخش‌هایی از سوریه متوقف شود اما در مسیر تعامل و گفت‌وگو مردم سوریه نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند. ضمن اینکه مخالف جنگ تروریستی در سوریه هستیم از این که با دور شدن مداخلات خارجی مردم سوریه نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند. ما از تصمیم مردم سوریه همواره حمایت می‌‌کنیم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان