جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
سوالی که هرگز پاسخ داده نشد؛

درآمد میلیون ها گردشگر نوروزی گیلان کجا هزینه می شود؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۰۹:۰۰ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | رضا حسن پور معاون گردشگری گیلان، از رشد ۱۲۰ درصدی ورود گردشگران نوروزی به استان خبر داده و گفته است: هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر طی ۹ روز گذشته وارد گیلان شدند. از این تعداد  تعداد چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفرشب اقامت داشتند و  ضریب اشغال اقامتگاه‌های گردشگری استان نیز ۱۱۰ درصد است.

 
آمار هفت میلیون گردشگر در نوع خود منحصر به فرد است.  بسیاری از کشورها به برای بهبود زیرساخت‌ها و  اشتغال‌زایی و مهم‌تر از همه برای رشد اقتصادی خود به گردشگری داخلی تکیه  دارند.  اهمیت گردشگری داخلی برای آن است که پول صرف‌شده توسط گردشگری داخلی به اقتصاد آن کشور باز می‌گردد. با این حال هیچگاه آمار مشخصی درباره درآمد گردشگری و سهم استان گیلان ارائه نشده است. برای همین همیشه این شایعه عامیانه است که بیشتر گردشگران گیلان گذری هستند و سودی به مردم  و استان نرسیده است. 

در برخی از مناطق همچون قلعه رودخان و ماسوله عوارض اندکی از گردشگران دریافت می‌شود. ولی این که پول در کجا هزینه می‌گردد هرگز اعلام نمی‌شود. البته فعلا که سواحل گیلان هم آزادسازی شده و دیگر خبری از دریافت عوارض نیست. مشخص است استان گیلان یک منطقه ارزان گردشگری برای غیربومیان است و تلاش چندانی برای درآمدزایی عمومی صورت نمی‌گیرد. این که گفته شود گردشگری گیلان سهم سی تا چهل درصدی درآمد ناخالص گیلان را شکل می‌دهد خوب است ولی مشخص نیست این درآمد در کجا هزینه می‌شود که زیرساخت‌های گیلان را تقویت نکرده است. چگونه می‌توان هفت میلیون گردشگر داشت و استان عقب ماندگی‌های فراوانی را تجربه کند!

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : گردشگری گیلان

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان