پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان |در حالی عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی در مهار تورم و کنترل نرخ ارز با موجی از اعتراض و انتقاد شهروندان و کارشناسان اقتصادی همراه شده، موفقیت طالبان در کاهش نرخ تورم افغانستان خبرساز شده!

خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نوشت که وزارت اقتصاد طالبان می‌گوید که در یک سال گذشته توانسته نرخ تورم را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد!

«عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد طالبان می‌گوید در یک سال گذشته نرخ تورم از ۱۸.۳ درصد به ۹.۱ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: طالبان در حالی در کاهش نرخ تورم موفق بوده که افغانستان با چالش‌های زیادی از جمله محدودیت‌های بانکی و مشکل در صادرات مواجه بوده است.

بر اساس گفته‌های نظری، نرخ تورم در افغانستان در مقایسه با کشور‌های همسایه و منطقه بسیار پایین است و این یک نقطه درخشان برای طالبان است..‌وی همچنین به افزایش صادرات اشاره کرد و گفت که در یک سال گذشته افغانستان افزایش بی سابقه در صادرات داشته و بانک جهانی نیز شکست رکورد بی‌سابقه را تایید کرده است.

به گفته نظری، افغانستان در سال جاری ۱.۹ میلیارد دلار صادرات داشته است که بیشتر اقلام صادراتی آن به هند و پاکستان صادر شده است.

نظری در قسمت دیگر سخنان خود گفت: طالبان در بُعد جمع آوری مالیات نیز موفق بوده و شفافیت و نظارت را جایگزین فساد کرده است.

وی افزود که تعرفه‌ها در گمرکات نیز به صورت شفاف جمع آوری شده و عواید زیادی را به خزانه دولت واریز کرده است.

معاون وزارت اقتصاد طالبان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان ساخت که «درآمدزایی»، «افزایش صادرات»، «جمع آوری موفقانه مالیات» و «کنترل نرخ تورم» از جمله عمده‌ترین دستاورد‌های اقتصادی طالبان است و این موارد برای مردم افغانستان امیدبخش بوده است.

واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام رضا در این باره نوشت: الان تیم اقتصادی رییسی باید حرف اول را در کشور بزند اما به تعبیری «کو حرف، کو تصمیم، کو اراده و عمل؟

* مریم، فعال توئیتری کنایه زد: آقای رییسی دستور می‌دهد، وزیر کشاورزی ایشان مثلا دستور می‌دهند ماست و تخم مرغ ارزان شود! مگر با دستور دادن مشکلات، حل می‌شود؟! مگر اجباری است!

* محمد هم در توئیتی گلایه کرد: گرانی‌ها بیشتر، سفره مردم کوچکتر و شعارزدگی دیده می‌شود.

* کاربری دیگر به نام نرگس با انتقاد شدید گفت: چرا به شعور مردم توهین می‌کنید؟ مردم سفره خود را نگاه می‌کنند و می‌بینند که خریدهایشان تا چه اندازه کاهش پیدا کرده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان