جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان |طاها عبدالهی: روز سه شنبه 23 اسفند خبر رسید که حکم قلع و قمع مجموعه ورزشی دولتی شهید زمانیان شهرستان تالش در روز پنجشنبه توسط دادگستری اجرا می‌شود. یک مجموعه متعلق به اداره ورزش و جوانان تالش در غرب گیلان که دو سالن ورزشی، یک استخر سرپوشیده، مهمانسرا و دو ساختمان اداری اش که دربهایش مدت‌هاست با حکم قضایی پلمپ شده است.جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در پاسخ به نگرانی ورزشکاران و ورزش دوستان نیمه شب چهارشنبه 24 اسفند به اهالی رسانه وعده داده بود که با شاکیان تفاهم شده و سالن‌های ورزشی با تیغ لودر و بیل مکانیکی خراب نمی‌شوند.

تکذیب‌هایی که به تایید رسید

صبح روز پنجشنبه 25 اسفند کارمندهای اجرای احکام دادگستری تالش و تعدادی نیروی پلیس با یک دستگاه بیل بکو وارد محوطه مجموعه ورزشی شهید زمانیان در ابتدای جاده ساحل قروق و روبروی بقعه سید نیکی (سینکی) شدند. یک واحد تک طبقه از ساختمان‌ها در چند دقیقه به آوار مبدل شد تا قوت حکم قضایی به وعده نیمه شبی زیرلحاف جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش بچربد و تکذیب‌های چند ماهه محمدتقی نظیری رئیس اداره ورزش و جوانان تالش رنگ ببازد.

جزئیات پرونده از زبان مقام دولتی

ماجرای حکم قلع و قمع از زبان محمدتقی نظیری رئیس اداره ورزش تالش دارای نکاتی است که تاکنون در جایی منتشر نشده است.

حدود 50 نفر از وراث یک خانواده نامدار ساکن تالش 35 سال پیش از اداره ورزش و جوانان تالش بخاطر تصرف عدوانی زمین اجدادی شکایت کرده بودند. این شکایت طی پنج ساله گذشته جدی تر شده و در مسیر پیچ و خم خود شعبه دوم حقوقی دادگستری تالش، اداره ورزش و جوانان را محکوم به رفع تصرف می‌کند اما این رای توسط شعبه حقوقی دادگاه تجدیدنظر استان گیلان رد می‌شود، اما دیوان عالی کشور ضمن پذیرش رای دادگاه بدوی ادعای شاکیان را درست تشخیص می‌دهد.

بنابر گفته این مقام دولتی اجرای این رای طی سه سال گذشته بارها به تعویق افتاده بود و مسوولان ورزشی گیلان هم کاری نمی‌کردند. شاکیان این خاندان برای مساحت 10 هزار متر مربع از زمین مجموعه حکم خلع ید گرفته اند و وارثین یک خانواده دیگر نیز برای باقیمانده 13 هزار متری مجموعه شکایت کرده اند.

نظیری درباره شیوه واگذاری زمین و ساخت و سازهای انجام شده تصریح می‌کند: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش 23 هزار متر مربع زمین را 35 سال پیش به عنوان بخشی از اراضی ملی به اداره تربیت بدنی وقت واگذار کرده بود. ساخت وساز نیز از سال 1387 در دولت احمدی نژاد کلید خورده و به بهره برداری رسیده است.

وی درباره وضعیت کنونی سالن‌های ورزشی و اجرای حکم قلع و قمع تصریح می‌کند: دو سالن‌ ، استخر، مهمانسرا و ساختمان‌های اداری پلمپ شده اند. تنها یک ساختمان کوچک قلع و قمع شده و در صورتجلسه اجرای حکم مورد تایید قرار گرفته است. دلیل اجرای قلع و قمع ساختمان کوچک هم این است که حکم به دلیل عدم اجرا باطل می‌شد و دادگستری باید برای احقق حقوق شاکی کاری می‌کرد. هنوز حکم تخریب بقیه سازه ها اجرا نشده و 25 روز مهلت گرفته ایم تا خودمان قلع و قمع کنیم. هنوز شاکیان بابت سال‌های مورد استفاده از زمین شکایت نکرده اند.

رئیس اداره ورزش تالش با اشاره راهکارهای پیش رو برای اعاده حقوق سازمان متبوع خود می‌گوید: اکنون اداره منابع طبیعی تالش به عنوان شخص ثالت وارد این ماجرا شده و درخواست خود را به عنوان واگذار کننده زمین به دادگستری تالش ارائه کرده است که مدت رسیدگی به این پرونده زمان‌ بر است. گزینه دیگر طی این مدت تخصیص مبلغ 100 میلیارد تومانی وزارت ورزش بابت خرید زمین 10 هزار متر از شاکیان است که هنوز پاسخی به ما نداده اند و به سختی می‌توان چنین مبلغی را تامین کرد. البته با دستور مدیرکل ورزش گیلان در حال بررسی گزینه تهاتر زمین با شاکیان هستیم. اداره ورزش تالش حدود 200 هکتار زمین در اختیار دارد که باید ارزش این زمین‌ها و مِلک مورد اختلاف کارشناسی و قیمت گذاری شود و امیدواریم در این مدت رضایت شاکیان را به دست بیاوریم.

وی همچنین درباره وضعیت ورزشکاران و پیمانکاران اجاره کننده سالن‌ها تاکید می‌کند: ما در هفته جاری به شاکیان پیشنهاد می‌کنیم تا در مدت حصول توافق از اجاره سالن‌ها درآمد به دست بیاورند و با رضایت آنها پلمپ درب‌ها برداشته شود ورزشکاران برای تمرین و مسابقه به مشکل برخورد نکنند.

یک منبع آگاه به حکایت گیلان می‌گوید: مسوولان وقت در فرمانداری تالش، اداره ورزش و جوانان و منابع طبیعی سهل انگاری کرده اند. همچنین اداره کل ورزش و جوانان نیز مسوول حقوقی متبحری برای پیگیری روند قضایی معرفی نکرده است. زیان‌های ناشی از تخریب سالن‌های ورزشی این مجموعه تبعات مالی و اجتماعی دارد و اداره کل ورزش گیلان می‌تواند از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بابت واگذاری مال غیر شکایت کند.

وی همچنین درباره اختلاف نظر منابع طبیعی و نظرهای کارشناسی درباره مالکیت زمین خاطر نشان می‌کند: اداره کل منابع طبیعی نقشه ای در دست دارد که موقعیت و مختصات زمین‌های ملی را براساس عکسبرداری هوایی نشان می‌دهد. این اداره دولتی اصرار دارد که زمین واگذار شده به اداره تربیت بدنی سابق و ورزش کنونی جزو اراضی ملی بوده است اما کارشناسان رسمی دادگستری نظر این اداره دولتی را رد می‌کنند. طبق تقسیم بندی های محلی نیز زمین‌های اجدادی وارثین این خانواده باید در جنوب رودخانه کرگانرود باشد اما مجموعه شهید زمانیان در شمال رودخانه قرار دارد.

هرچه که باشد اکنون مجموعه ورزشی شهید زمانیان بخاطر کوتاهی ادارات دولتی برای جلب رضایت شاکیان یا دفاع از حقوق وزارت ورزش با خطر ویرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و بروکراسی اداری هم نسخه شفابخشی برای این موضوع ارایه نمی‌کند. آنچه که مانده انبوهی از خبرهای دهان به دهان تا شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها است که بیشتر به دنبال مقصر ماجرا هستند تا اینکه راهکاری داشته باشند.

ترک فعل مدیران کل و روسای اداره ورزش و جوانان در گیلان و تالش هم مزید بر علت شده و محاکمه یک یا چند فرد هم مشکلی را حل نمی‌کند.

نکته اصلی ماجرا برای ساختار نظام اداری دولتی موضوع واگذاری زمین، تخصیص بودجه و ساخت و ساز در اراضی است که مشکل مالکیتی دارند و کار را به اینجا می‌رساند که شاکیان خصوصی بخش دولتی را به تصرف عدوانی متهم و در دادگاه محکوم می‌کنند.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان