جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
محمد صالح زاده

رشت در انتظار تصمیم مجدد شورانشینان

۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ۰۹:۴۷ چاپ

شورانشینان باید قبل از انتخاب شهردار و جمع بندی نهایی ، تکلیف خود را مشخص نمایند که چه مدل شهردار میتواند در طی این زمان باقی مانده تقریبا دو ساله تا پایان این دوره شورایی از ابتدا انتخاب تا پایان؛ همدلی و وفاق ابتدایی حفظ شود.

حکایت گیلان | محمد صالح زاده

در ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ؛ رئیس شورای شهر رشت تایید برکناری شهردارمنتخب را اعلام نمود. وی عنوان کرد: با حکم صادر شده از سوی شعبه تجدید نظر دیوان ، روند استیضاح سید امیر حسین علوی شهردار رشت تایید شده و از این جایگاه برکنار میشود.همچنین کارگرنیا به صدور رای نهایی از سوی شعبه تجدید نظر دیوان پیرامون استیضاح شهردار رشت اضافه نمود: رای مربوطه صادر شد ، اما هنوز به شورا ابلاغ نشده است. با استناد بر این حکم علوی به عنوان شهردار منتخب شورای ششم دیگر شانسی برای حضوری دوباره در سمت شهردار رشت نخواهد داشت.

امیرحسین علوی در مهر ماه ۱۴۰۰ پس از استعفای رسمی اش از شورای ششم(نمایندگی مردم) با ۹ رأی به مسند شهرداری رشت انتخاب میشود.در نهایت انتخاب شورانشینان در ۵ آبان ۱۴۰۰ از سوی وزارت کشور تایید میشود و علوی به طور رسمی فعالیتش را بدنه اجرایی مدیریت شهری در کنار شورای ششم آغاز می نماید.

محمد حسین واثق کارگرنیا (رئیس شورا) پس از حکم نهایی برکناری علوی از سوی دیوان عدالت اداری در بهمن ماه سالجاری با اشاره به انتخاب شهرداری جدید برای رشت از سوی شورای شهر در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره داشت و بیان داشت: پس از استیضاح علوی توسط شورا ،چهل نفر رزومه خود را برای تصدی جایگاه شهردار رشت به شورا ارسال کردند ، اما به علت وقفه ای که پس از طرح شکایت ایجاد شد ، در شرایط فعلی دبیرخانه شورا باید با تمامی این افراد مجددا تماس بگیرد تا چنانچه در جایگاه دیگری مشغول به فعالیت نشده اند ، برنامه ریزی های لازم به منظور بررسی رزومه های آنان انجام شود.رئیس شورای شهر رشت با تاکید به استفاده از خرد همه بزرگان در موضوع انتخاب شهردار جدید رشت گفت: ان شاا با انتخابی اصلح ، شهر رشت پس از سالها از بی ثباتی خارج شود و با همت و تلاش شبانه روزی شورا و شهرداری رشت ، رشت مجددا در جایگاه اولین ها و در مسیر توسعه و بالندگی قرار بگیرد.

فرایند انتخاب اولیه علوی از سوی شورای ششم در پاییز سال گذشته تا بهمن سالجاری که حکم نهایی شهردار منتخب از سوی دیوان عدالت اداری تایید میشود. فرایندی با اُفت و خیزهای شگفت انگیز در نوع خود ، رفت و برگشت های چالشی را سبب شد و در انظار عمومی سطح شهر رشت ؛ حواشی های گهگاه خنده دار و گاهی نیز در این میان به فرصت های سوخته شده این شهر توسط مدیریت شهری اشاره میشد.

تازه ترین صحبت های رئیس شورا در مورد انتخاب شهرداری جدید را میتوان به صحبت های یکسال گذشته شورا تا حدودی نزدیک شمرد.در این بین مرور کوتاهی به اظهارات ، صحبت های اعضای شورای ششم رشت که در فرایند انتخاب علوی رای های آنها بی تاثیر هم نبوده ، خواهیم پرداخت.

نظرات شورانشینان در ابتدای فعالیت شهردار منتخب

مجید عزیزی از اعضای شورای ششم که در ابتدای کاندیداتوری علوی به عنوان شهردار ، جز اعضای مخالف بود و طبق برخی از گفته ها ؛ یکی از دو رای مخالف به شهردار شدن علوی در مهر ماه سال گذشته ، رای وی بود. عزیزی سال گذشته عنوان نمود: هر انتخابی که داشته باشیم برای ما هزینه تراشی خواهد کرد. انتخاب علوی به عنوان همکار شورایی ما این هزینه را افزایش خواهد داد. نایب رئیس سال اول شورا به برخی از رفیق بازی های علوی و استفاده ابزاری از جایگاه شورا اشاره داشت. همچنین این عضو به علوی تاکید داشت: که باید جامعه را اقناع کند که برای خدمت ٤ ساله پا به عرصه می نهد و از جابجایی مدیران شهرداری پرهیز نماید.

نادرحسینی نیز به عنوان اعضای مخالف با این انتخاب به حقوق شهروندی اشاره داشت و بیان کرد : ما سوگند یاد نمودیم که جلوی فساد را بگیریم و با رانت مبارزه کنیم.

مسعود عباس نژاد که در ابتدای حضور علوی جز موافقین بوده و رای به شهردار شدن او داد. اما به مرور در بازه فرایند شهردار بودن و نبودن علوی ؛ جز مخالفان صف اولی شهردار منتخب قرار گرفت. وی درباره انتخاب علوی در مقام شهردار اظهار داشت: دفاع بنده از انتخاب آقای علوی، دفاع از نسلی است که میخواهد برای شهر خودش کار کند.اکنون چرا نباید از کسی که ٨ سال در کمیسیون های مختلف بوده و آگاهی کامل نسبت به موضوعات مدیریت شهری دارد، اعتماد نکنیم؟ چرا حامی کسی که تجربیات و سواد و دانش خوب در زمینه مدیریت شهری کسب کرده است، نباشیم؟ ما با انتخاب آقای علوی میتوانیم شهری در خور نام رشت و مردمان آن داشته باشیم. تا زمانی که آقای علوی به دنبال یارکشی و جناح بندی در شورا نرود قطعاً حمایت تمامی اعضای شورا را خواهد داشت.

هادی رمضانی نیز در اینباره گفت:کسی که در عرصه مدیریت قرار میگیرد باید امانتدار باشد، وگرنه باید پاسخگو باشد. اگر بحث انتخاب شهردار جوان است، ما در شورای سوم این کار را انجام دادیم، هم جوان بود و هم بومی، اما تغییراتی در ساختار شهرداری ایجاد کرد که هنوز با همان چالشها مواجه هستیم.

سید شمس شفیعی با اظهار نظر مخالف بیان داشت: اینکه برنامه ها در مدیریت برنامه ریزی نوین، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی میکنیم، در برنامه های ارائه شده توسط آقای علوی مشارکت شهروندان به  صورت آکادمیک، برنامه ریزی شده و حرفه ای به چشم نمیخورد و بخشی از برنامه ها رویایی بود. توصیه بنده به آقای علوی به عنوان کسی که قراراست به عنوان شهردار انتخاب شود، این است که حتماً مدیرانی لایق برای رشت انتخاب شوند، خدای ناکرده میدان شهرداری جایی برای انتقام گیری های شخصی نباشد.

مهدی نوری هریس نیز همچون عباس نژاد در ابتدا موافق علوی بوده اما به مرور به صف مخالفین اضافه شد. وی در این باره اظهار داشت: از زمانی که با آقای علوی همکار شدم نگاهم به ایشان تغییر کرد،در هر موضوعی که صحبت میشد میدیدم که ایشان اشرافیت کامل بر آن موضوع دارند.در کمیسیون های مختلف حضور داشته و مدیریت شهری، برنامه بودجه، بهداشت و عمران و... را میفهمد. ما همواره به دنبال تغییر بوده ایم. همه شعار جهادی بودن را دادند. هیچکس نمیتواند بگوید امیرحسین علوی طی این ٨ سال به انحراف مالی کشیده شده است. بنده شنیده ام که ایشان در عزل  و نصب ها دخالت کرده اند، اما این وظیفه شوراست که علاوه بر نظارت، حمایت نیز داشته باشد. ما شکل مدیریت شهری را به مدل مدیریت یکپارچه شهری تبدیل کنیم. نوری هریس با طردستی درباره برخی از عزل و نصب ها که با فشار بدنه نظارتی بر بدنه اجرایی تحمیل میشود را حمایت شورا میخواند. طی این بازه زمانی خود وی نیز جز افرادی در بدنه نظارتی بوده که شواهدی از تاثیرگذاری وی در برخی از عزل و نصب ها در بدنه اجرایی به گوش میرسد.

سید حسین رضویان در آن جلسه با اشاره به برنامه های علوی عنوان نمود : دو مطلب با عنوان توسعه متوازن و اصلاح درون سازمانی شهرداری رشت بر سه مبنای فرآیند، ساختار و اجرا در نظر گرفته شد. بنده بابت این ارائه برنامه به آقای علوی تبریک میگویم.

محمد حسین واثق کارگرنیا نیز درباره انتخاب علوی به عنوان شهردار عنوان نمود:ما معتقدیم علوی با دو دوره حضور در شورای شهر رشت و نهایتا قرار گرفتن در جایگاه فعلی، شهردار ۹ساله محسوب می‌شود که به تمام امور آشنایی لازم را دارد و علت انتخاب ایشان همین امتیاز نسبت به سایر داوطلبان بوده است.رئیس شورا اضافه داشت: در جمع اعضای فعلی شورای رشت پیمانکار و یا دارندگان شرکت‌های خصوصی حضور ندارند.اعضای شورا هیچ یک دارای فعالیت مرتبط با شهرداری نیستند که بابت زد و بندهای پنهانی به دنبال دریافت حق السکوت و نادیده گرفتن حقوق شهر و شهروندان باشند. شورای ششم رشت، سعی دارد علوی را به عنوان شهردار برای رشت حفظ کند. ما نمی‌خواهیم در شورای ششم رشت موضوع‌عدم ثبات مدیریتی مطرح باشد.

در مجموع سید امیر حسین علوی بیش از یکسال و خورده ای هم شهردار بود هم نبود! از این مقدار چیزی حدود سیصد و چهل و چهار روز در سمت شهرداری فعالیت داشت و سایر روزها در این سمت فعالیت نداشت و در طی یک فرایند حقوقی در گیر و دار ابقای شهردار بودنش بود. شورای ششم تا چند ماه دیگر سال دوم فعالیتی خود را در بدنه نظارتی به اتمام میرساند. تا این مدت دو شهردار انتخاب نموده ؛که اولی خود استعفا و دومی برکنارمیشود. در طی این یک استعفا و برکناری شهرداران در این دوره ؛ سه سرپرست نیز انتخاب شده است. با توجه به تایید حکم نهایی شهردار منتخب شورای ششم با استناد به اظهارات رئیس شورا مجدد مدیریت شهری رشت ، در این دوره کوتاه یکماهه تا پایان سال میبایست عزم خود را برای انتخاب شهرداری جدید جزم کند. با مرور برخی از اظهارات و صحبت های اعضای شورای ششم در مورد شهردار انتخاب شده و برکنار شده شان ؛ حکایت از این دارد: شورانشینان باید قبل از انتخاب شهردار و جمع بندی نهایی ، تکلیف خود را مشخص نمایند که چه مدل شهردار می‌تواند در طی این زمان باقی مانده تقریبا دو ساله تا پایان این دوره شورایی ؛ همدلی و وفاق ابتدایی را حفظ کند، تا هم خود دچار اختلاف با شهردار منتخب نشوند و هم شهر بتواند حداقل تا پایان فعالیت این شورا یک شهردار ثابت را در بدنه اجرایی مشاهده گر باشد. 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:
استاندار گیلان در نشست با اعضای شورای اسلامی و شهردار رشت:
وحدت رویه در مدیریت شهری با هم افزایی شورای شهر، به پویایی کلانشهر رشت کمک می کند
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت با درخواست برای برگزاری جلسات منظم شورا با استاندار گیلان:
مدیریت یکپارچه شهری در رشت وجود ندارد
نماینده ولی فقیه در گیلان :
باید برای ترافیک رشت چاره اندیشی شود

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان