جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
در مورد مهم ترین ادعای رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی؛

واقعا تورم از 60 درصد به 40 درصد رسیده است!؟

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ۱۰:۲۱ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | شب گذشته گفتگوی زنده تلویزیونی آقای رئیسی انجام شد که حرف چندان جدیدی نداشت وهمان بحث «قطار پیشرفت» بود که مدام از سوی وی مورد تاکید قرار می گیرد که به نظر ایشان دشمنان چشم دیدن آن را ندارند. این نکته  هم که دولت سیزدهم تورم را از 60 درصد به 40 درصد رسانده نیز در چند ماه گذشته از سوی رئیس جمهور و همچنین کابینه وی بارها تکرار شده است. این در حالی است که نرخ تورم مرکز آمار نشان می دهد نه در آن زمان تورم 60 درصد بود و نه حالا 40 درصد است. ایشان طوری 5 درصد را هم خودشان کم کرده اند که ظاهرا نمی دانند سر همین چند درصد ده ها دولت در کشورهای مختلف مجبور به برکناری شده اند.

طبق آمار مرداد 1400 و پایان دولت روحانی، تورم 45.2 درصد ثبت شده است.

حتی اگر شهریور 1400 هم در نظر بگیریم نرخ تورم در آن زمان 45.8 درصد شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش یافته است. یعنی دولت سیزدهم نسبت به گذشته تورم بیشتری را هم تجربه کرده است. 

البته ظاهرا دولت می گوید گزارشی از سوی بانک مرکزی دریافت کرده که نرخ تورم در پایان دولت دوازدهم 60 درصد بوده است. اگر درست است باید به این نکته اشاره شود که نرخ های بعدی تورم هم بر اساس همان محاسبه شود . بیشترین افزایش تورمی در کشور بعد از حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی رقم خورده که قیمت مواد خوراکی چند برابر شده است. اگر تورم 60 درصدی پایان دولت روحانی درست باشد، به هیچ وجه نمی توان تورم سال 1401 کمتر از آن باشد.

 اساسا چرا مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی معرفی شده است. نمی توان هروقت به میل دولت بود مرکز رسمی آمار را کنار گذاشت . خود همین تورم 45 درصدی هم خیلی از افراد قبول ندارند و معتقدند بیشتر از این ها است. ولی وقتی خود دولت آمار رسمی را زیرسوال می برد ارزش کار آن را  را پائین می برد. آقای رئیسی می توانست بگوید من تورم را همان مقدار که در گذشته بود نگه داشتم، نه این که ناگهان با چنین ادعاهایی مواجه شویم که منابع رسمی آن را قبول ندارند. 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان